انتشارات ایران منتشر کرد؛

معرفی کتاب| استراتژی قدرت‌های خاورمیانه در بحران اوکراین

فرهنگ

60417
معرفی کتاب| استراتژی قدرت‌های خاورمیانه در بحران اوکراین

کتاب قدرت‌های خاورمیانه در بحران اوکراین حاصل بررسی دوساله رصد بحران اوکراین از اسفندماه ۱۴۰۰ تا کنون است که به گفته نویسنده آن عماد هلالات در دو سال اخیر با بررسی و تحلیل سیاست ۴ بازیگر یاد شده، استراتژی هرکدام از این کشورها در این بحران مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، مسالۀ اوکراین پس از رویدادها و بحران‌های مختلف در خاورمیانه، نقطه عطفی در تاریخ روابط کشورهای غرب آسیا(خاورمیانه) با قاره سبز بود. در بحران‌های خاورمیانه از جنگ تا نزاع های قومی و مذهبی، کشورهای اروپایی و ایالات متحده به فراخور نفوذ و حضور خود در خاورمیانه ایفای نقش می‌کردند. اما در بحران اوکراین وضعیت به صورت کلی دگرگون شده است. منطقه خاورمیانه هم بر بحران اوکراین تأثیر می‌گذارد و هم از آن تأثیر می‌پذیرد. اما با وجود چهار بازیگر اصلی منطقه خاورمیانه (ایران، عربستان، ترکیه و اسرائیل) نقش مهمی در بحران اوکراین ایفا می‌کنند و هر کدام به فراخور منافع خود رویکرد متفاوتی را در این بحران دنبال می‌کنند. این موضوع دستمایه کتابی‌ست با عنوان «استراتژی قدرت‌های خاورمیانه در بحران اوکراین» که به تازگی توسط موسسه انتشارات ایران منتشر شده است. 

کتاب حاصل بررسی دوساله رصد بحران اوکراین از اسفندماه ۱۴۰۰ تا کنون است که به گفته نویسنده آن عماد هلالات در دو سال اخیر با بررسی و تحلیل سیاست ۴ بازیگر یاد شده، استراتژی هرکدام از این کشورها در این بحران مورد بررسی قرار گرفته است؛ به‌طوری که در ابتدا سیاست هرکدام از این کشورها در این بحران به صورت یک مقاله در آمده است و سرانجام با تجمیع مقاله‌ها در سه فصل و  اضافه کردن دو فصل اول و پنجم به کتاب حاضر یک نتیجه و برآوردی از سیاست ۴ بازیگر یاد شده در بحران اوکراین بررسی شده است. این کتاب ادعا ندارد که استراتژی کشورهای خاورمیانه در بحران اوکراین را به صورت دقیق بررسی کرده و همه متغیرها را در نظر گرفته است اما می‌تواند سرآغازی برای نگارش و تحلیل و بررسی سیاست‌های کشورهای خاورمیانه در قبال تحولات جهانی به خصوص بحران اوکراین باشد. با این وجود کتاب سعی کرده ابتدا ریشه‌های بحران اوکراین را از سه منظر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی نماید و سپس استراتژی‌های چهار بازیگر یاد شده را واکاوی کند و در فصل آخر به عنوان جمع‌بندی به پاسخ کلی کشورهای خاورمیانه به بحران اوکراین می‌پردازد. نویسنده در بخشی از کتاب می‌نویسد: «روسیه اولین گام را در سال ۲۰۱۴ برای جلوگیری از محاصره، با تصرف شبه‌جزیره کریمه برداشت. در سال ۲۰۱۴ بعد از تحولات شرق اوکراین و آغاز بحران به‌صورت نظامی، روسیه‌ این بحران را برنامه‌ای بلندمدت جهت حضور ناتو در اوکراین و تصرف بنادر جنوبی این کشور جهت رقابت‌های استراتژیک با روسیه ارزیابی کرد. شاید این ارزیابی بهانه‌ای برای حمله به اوکراین بوده باشد، اما درواقع روسیه چاره‌ای نداشت. پوتین باید گام‌های اساسی را برمی‌داشت زیرا ژئوپلیتیک جدید، روسیه را در اروپا محاصره می‌کرد. بنابراین ژئوپلتیک جدید تأثیر خود را بر مناطق مختلف جهان خواهد گذاشت. خاورمیانه یکی از این مناطق استراتژیک است. بازیگران منطقه خاورمیانه در طول سده‌های اخیر شاهد ویرانی و جنگ‌های مختلف بودند و بحران اوکراین فارغ از سیاست متفاوت کشورهای این منطقه، در راستای رقابت قدرت‌های بزرگ در محیطی بیرون از خاورمیانه ارزیابی می‌شود.»

انتشارات ایران تا کنون کتاب‌های زیادی درباره تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی دنیای معاصر منتشر کرده است و در این کتاب نیز توجهی جدی به ریشه نزاع میان روسیه و اکراین و بازیگران اصلی آن داشته است که می‌تواند برای مخاطبان این حوزه بسیار خواندنی و پرنکته باشد.

کتاب


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ