نویسنده کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

قهرمانان دفاع مقدس را به دانش‌آموزان معرفی کنیم/ روایت‌های جنگی سند دستیابی به آرمان‌های یک ملت

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

61096
قهرمانان دفاع مقدس را به دانش‌آموزان معرفی کنیم/ روایت‌های جنگی سند دستیابی به آرمان‌های یک ملت

صادق کیان نژاد امیری با بیان اینکه می بایست قهرمانان دفاع مقدس را به دانش‌آموزان معرفی کرد، روایت‌های جنگی را سند دستیابی به آرمان‌های یک ملت دانست.

صادق کیان نژاد امیری نویسنده و معلم پرورشی در مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایران آنلاین درباره نوشتن کتاب «هیس! پیرمرد چهارده‌ساله خوابیده» گفت: از سال ۱۳۸۵ کار نوشتن و خاطره نگاری را آغاز کردم و کتاب «هیس! پیرمرد چهارده‌ساله خوابیده» آخرین کتابیست که از اینجانب منتشر شده است. پیش از این کتاب هم ۳ کتاب دیگر در همین زمینه چاپ کرده‌ام. در ارتباطاتی که با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندران ایجاد شد، آن‌ها پیشنهاد دادند که نوشتن خاطرات یک روستازاده به نام جلیلی خلیلی افراتختی از روستای افراتخت استان مازندران که در حال گردآوری است را ادامه دهم. تعدادی مصاحبه هم در این باره گرفته شده بود و از من خواستند ادامه کار را پیش ببرم. حدود ۲۰ ساعت دیگر هم مصاحبه گرفتم و به تعداد قبلی اضافه شد و بعد پیاده سازی و تدوین و مراحل دیگر آن طی شد.

روایت رسیدن به جبهه‌های جنگ به کمک یک تشابه اسمی!

وی درباره داستان کتاب «هیس! پیرمرد چهارده‌ساله خوابیده» اظهار کرد: این کتاب خاطرات یک روستازاده به نام جلیلی خلیلی افراتختی از روستای افراتخت استان مازندران را روایت می‌کند که از سنین ابتدایی با کتاب و کتابخوانی آشنا شده و کتابخوانی حرفه‌ای می‌شود. وی از کودکی چوپانی می‌کرد و همراه خودش کتاب می‌برد و می‌خواند. بعدها کتاب‌های بیشتری به دستش می‌رسد. در مدرسه کتاب رد و بدل می‌کرد. در ایام انقلاب و خفقانی که حاکم بود، مدیر مدرسه متوجه این موضوع می‌شود و لیست کتاب‌ها را از او می‌گیرد. بعدها این کتاب رد و بدل کردن‌ها برایش دردسر می‌شود. وی از روستایی کم امکانات و با عدم دسترسی به شهر کار ویژه‌ای می‌کند و انقلابی می‌شود.

کیان نژاد در ادامه افزود: به هرحال با فضای انقلاب آشنا می‌شود و وارد سپاه و بسیج شده و در مسیر رسیدن به جبهه با بن‌بست‌هایی مواجه می‌شود. از جمله پدرش می‌گوید من دست تنها هستم باید در کار دامداری و کشاورزی کمک حالم باشی. مجبور می‌شود امضای پدرش را جعل کند. در بسیج به خاطر جثه کوچکی که داشته اجازه رفتن به جبهه نمی‌گیرد و باز بعد مدتی تلاش برای رفتن به جبهه متوجه می‌شود اسمش در لیست است، ذوق زده وسایل خود را جمع می‌کند و می‌رود. پای اعزام متوجه می‌شود که اسمی که در لیست بوده تشابه اسمی با وی دارد و شخص دیگری بوده که بعدها به شهادت می‌رسد. در جنگ اتفاقاتی برایش می‌افتد که در کتاب آمده است. دو سال و خورده‌ای طول کشید تا این کار را به انتها رساندم.

تعریف خاطرات جلیل خلیلی به صورت دقیق و با ذکر جزئیات

نویسنده کتاب دفاع مقدس درباره جمع‌آوری اسناد و مصاحبه‌ها بیان کرد: راوی حافظه عجیبی داشته است. ایشان در ابتدای کتاب هم گفته است که حتی زمانی کودکی خود یعنی زمانی که نشسته می‌خزیده را به یاد دارد. وی حافظه خوبی داشته و وقایع در ذهنش با جزئیات مانده است. برای من وقایع را با جزئیات تعریف کرد. سراغ اسناد هم رفتیم و از سپاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... هم پیگیری کرده و مطالب مورد نیاز را جمع‌آوری کردم. در تمام این مدت سعی کردم راستی آزمایی انجام دهم و خاطرات را به صورت دقیق و واضح با ذکر جزئیات در کار بیاورم. 

روایت‌های جنگی؛ سند دستیابی به آرمان‌های یک ملت

کیان نژاد در پاسخ به این سوال که چه لزومی برای تولید محتوا برای دفاع مقدس وجود دارد، عنوان کرد: در هر کشور و جامعه‌ای ثبت تاریخ به لحاظ مختلفی مهم است. برخی کشورها آرمانی به این موضوع فکر می‌کنند، برخی دیگر هم برای ایجاد اقتدار و برخی برای به رخ کشیدن برای دیگر ملت‌ها. برای ما به لحاظ دینی و دستوراتی که در قرآن وجود دارد، بیان تاریخ مهم است تا عبرت‌گیری و درس‌آموزی انجام شود. دفاع مقدس هم یک برهه تاریخی خاص از کشور ما بوده که در ادامه تثبیت انقلاب اسلامی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: من معتقدم و به این توجه دارم که اگر فردی حتی یک ساعت از عمر خود را در جنگ و دفاع مقدس گذرانده باید با عنوان یک سند به آن نگاه کرد. چه برسد به کسی که بیش از یک یا دو سال یا چندین سال از عمر خودش را در جبهه‌های جنگ سپری کرده است. من به این شخص به‌عنوان یک سند برای دستیابی به آرمان‌های یک ملت نگاه می‌کنم. لذا معتقدم که از این فرصت باید استفاده شود و به‌‌عنوان یک سند تاریخی در مجموعه تاریخ کشور مورد استفاده قرار گیرد تا برای نسل‌های آتی عبرت شود.

در دفاع مقدس حوادثی اتفاق افتاده که در هیچ جنگی شاهد آن نبوده‌ایم

این نویسنده افزود: من در مدتی که در حوزه دفاع مقدس پژوهش کردم، حدودا بیش از ۲۰۰ ساعت پای خاطرات رزمندگان نشستم و بیش از ۵۰۰ کتاب در این حوزه مطالعه کرده‌ام و اسناد جنگ را خوانده‌ام. در دفاع مقدس ما حوادث بی نظیری اتفاق افتاده است که در هیچ جنگی چنین حوادثی را شاهد نبوده‌ایم. اتفاقات بسیار دراماتیک و خاص که در هیچ ملتی ندیده‌ایم. ارتباط مادران و فرزندان، حضور رزمندگان در عرصه خانواده علی‌رغم اینکه یک مرد جنگی بودند اما عواطفشان در زندگی شخصی و خانوادگی متفاوت بوده است. این‌ها خیلی نادر و قابل توجه هستند. در تاریخ ما داستان‌های زیاد وجود دارد.

دفاع مقدس؛ جبهه حق در مقابل باطل

کیان نژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه هرکدام از این اتفاقاتی که اشاره کردید می‌توانند پیام‌های خوبی برای نسل آتی کشور داشته باشند، چگونه می‌توان نسل جوان را به سمت خواندن کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس جذب کرد، گفت: من در موارد متعدد به افرادی با نگرش‌های مختلف کتاب‌های دفاع مقدس را پیشنهاد دادم تا بخوانند. دفاع مقدس همان‌طور که از نامش پیداست مقدس است و در آن جبهه‌ حق در مقابل جبهه باطل شکل گرفته و جنگ ما جنگ آرمان‌ها و عقاید بوده است. جنگ کشورگشایی و قدرت‌طلبی نبود. لذا چون با فطرت انسان‌ها سروکار داشت این اتفاقاتی که در آن رخ داده مورد توجه قرار گرفته است.

به‌عنوان عیدی کتاب هدیه می‌دهم

وی افزود: البته علی‌رغم اینکه در این سال‌ها نسبت به ثبت وقایع دفاع مقدس اقدام شده و کتاب‌های زیادی منتشر شده اما در مجموع تاریخ دفاع مقدس کشور خیلی کم کار شده است. من کتاب‌های متعددی را به جوان‌های نسل پنجم انقلاب اسلامی داده‌ام تا فرهنگ‌سازی انجام شود و به خواندن این مطالب استمرار ورزند. در ایام نوروز نمایشگاه کتابی در منزل برگزار می‌کنم که فامیل و دوست و آشنا از آن دیدن می‌کنند و به‌عنوان عیدی کتاب هدیه می‌دهم. می‌بینم که مشتاق می‌شوند کتاب‌ها را مطالعه کنند. این دست از اقدامات تاثیرات خوبی برای جذب جوانان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی دارد. 

در عرصه معرفی قهرمانان دفاع مقدس کوتاهی‌ کرده‌ایم

نویسنده کتاب «هیس! پیرمرد چهارده‌ساله خوابیده» خاطرنشان کرد: ما در مدارس و متون آموزشی خود در زمینه دفاع مقدس بسیار فقیر هستیم. باید داستان بسیاری از قهرمانان را وارد این عرصه کنیم. در عرصه معرفی قهرمانان دفاع مقدس ما کوتاهی‌ کرده‌ایم. خیلی از خاطرات این حوزه می‌تواند حتی تبدیل به فیلمنامه، فیلم‌ سینمایی و نمایش‌نامه یک تئاتر شود. یا تبدیل به تک‌نگا‌ره‌های قابل ارائه در بیلبوردها شوند. از این راه‌ها می‌توانیم دفاع مقدس را به نسل جدید معرفی کنیم. حالا در عرصه رسانه به سر می‌بریم. ما در حوزه رسانه کمی عقب هستیم و باید خودمان را به آن‌چه که امروز در حال اتفاق است، برسانیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ