برگزاری دور دوم دادگاه منافقین / مردم آلبانی خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

جامعه

62618
برگزاری دور دوم دادگاه منافقین / مردم آلبانی خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

قاضی رسیدگی کننده پرونده اعضای گروهک منافقین خطاب به مردم آلبانی و برخی کشورهای میزبان اعضای این گروهک تروریستی خواست تا استرداد و خروج این افراد از کشورشان را مطالبه کنند.

گروه اجتماعی ایران آنلاین: دور دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین صبح امروز در دادسرای عمومی انقلاب تهران برگزار شد.

دور  دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین با ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی در حال برگزاری است.

رئیس دادگاه در این جلسه علنی با بیان آیاتی از قرآن کریم گفت: بگو پروردگارم مرا امر به عدالت کرده است. پیامبر اسلام می‌فرمایند عدالت ترازوی خدا در زمین است و هرکسی آن را به کار گیرد به بهشت می‌رود. جلسه دادگاه ادامه دادرسی نسبت به کیفرخواست صادر شده از دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای اتهامات سازمان مجاهدین خلق و ۱۰۴ متهم، با حضور هیئت قضایی، نماینده دادستان، وکلای شکات و متهمان و خانواده شکات با رعایت کامل تشریفات آیین دادرسی کیفری، رسمی و در حال برگزاری است.

وی در ادامه افزود: به متهمین اعلام می‌شود که چنان چه محل سکونت یا محلی برای ابلاغ قضایی دارند اعلام کنند.

رئیس دادگاه تاکید کرد: تاخیر دادگاه به خاطر دیرکرد یکی از وکلای دادگستری، وکیل متهمان ردیف اول تا بیستم و همچنین وکالت شخصیت حقوقی گروهک را برعهده دارد، بود و نظر به اینکه عدم حضور وکیل در جلسه موجب اخلال در جلسه است، جلسه با تاخیر شروع شد. اما به وکلا تذکر لازم داده می‌شود که از این پس در جلسات سر ساعت حاضر شوند.

قاضی دادگاه گفت: قرائت کیفرخواست براساس بند الف ماده ۳۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری توسط نماینده دادستان انجام شده است. امروز شاکیان یا وکیلشان برای استماع اظهارات در دادگاه فرصت پیدا کرده‌اند. اما پیش از اظهارات شاکی از این جایگاه مطلبی را با سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورهای میزبان متهمان اعلام می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: امروز برای ۱۰۴ متهم با کیفرخواست صادره در دادگاهی صالح به پرونده‌ای رسیدگی می‌شود که اتهام به جنایاتی بیش از یک قتل هستند. وقتی یک فرد مظنون به قتل باشد پلیس یا نهادهای صالح را مطلع می‌کنند اما اکنون ۱۰۴ نفر که متهم به پوست کندن زنده زنده افراد، بمب‌گذاری‌ها، هواپیما ربایی و... هستند، آیا نباید پیشگام شوند و از نهادهای صالح خود خواستار استرداد و خروج این افراد از کشورشان باشند تا تعیین تکلیف نهایی متهمان با این اتهامات در دادگاه صورت گیرد؟ دادگاهی که متهمان آن آزادانه حق انتخاب وکیل را دارند.

قاضی با تاکید بر اینکه این را مردم برخی کشورهای اروپایی باید بدانند، ادامه داد: به مردم آلبانی و برخی کشورهای اروپایی اعلام می‌دارم برای افرادی کیفرخواست صادر شده که با بهره‌مندی از حق انتخاب وکیل برای دفاع از اتهامات انتسابی دادگاهی صالح برای آن‌ها برگزار شده است. عملی که به نظر می‌رسد دولت کشورهای دیگر برای مردم و ملل خود دریغ ورزیدند و مردم را نسبت به دادگاهی عادل و صالح آگاه نکردند. این دولت‌ها باید با اولویت دادن به امنیت مردم خود در استرداد آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران مانند هر گروه دیگری که متهم می‌شود اقداماتی را در راستای منافع ملی خود انجام دهند.

در ادامه یکی از وکلای شکات پرونده با دستور قاضی برای بیان اظهارات خود در جایگاه قرار گرفت و گفت:  با توجه به اینکه جلسه اول حضور من هست، متن لایحه و مقدمات و عدله‌ای تقدیم حضور خواهم کرد. این لایحه بیان جهت‌گیری سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین در دهه ۵۰ است و در واقع سلطه‌ای که نظام پهلوی بر آن وارد کرد.

مستنداتی که در کتاب‌های نگاشته شده از این سازمان بنا بر خاطرات گزارش شده و این‌ها تقدیم دفتر شعبه هم شده است.

وی اظهار کرد: مستندات نمایش داده شود تا رسانه مطلع شوند و اطلاع رسانی کنند. کتابی در بین عدله‌ام وجود دارد به نام احمد احمد. این کتاب خاطرات یکی از اعضای این سازمان است که از آن ها جدا شده است و می‌گوید آن مجموعه که افراد پاک نیت با هدف مبارزه با نظام شاهی وارد شدند و دانشجویان عدالت خواه به آن ورود کردند اما در سال ۱۳۵۰ با تغییر رویکرد این سازمان مواجه شدند و بسیاری از حوادث رقم خورد. رسیدگی به این پرونده و جنایات گسترده منافقین در حد ملی و بین‌المللی انجام شده است. باید اصحاب رسانه این ابعاد را منتشر کنند.

این وکیل خاطرنشان کرد: شما گفتید که نه تنها دولتمردان قضایی اینتر پل متوجه قضیه باشند بلکه مردم کشورهای میزبان هم باید بدانند.

قاضی در میان صحبت‌های وی تذکر داد و گفت: هنوز قضاوتی نشده است و کلمه جنایات را به کار نبردیم، ما از اتهامات می‌گوییم.

وکیل ادامه داد: جنایاتی رخ داده که کلام و برداشتی نمی‌تواند داشته باشد. رسانه‌ها تکلیف دارند که انعکاس بدهند که مسئولان کشورهای دیگر و مردم بشنوند.

وی افزود: در جنایات غزه وجدان‌ها بیدار شده است. اتفاقی که در دهه ۵۰ رخ داده و الان جنایاتی که به دست جنایتکاران ترروریستی منافق رخ می‌دهد کمتر از اینی نبوده که در غزه دیدیم. منش سازمان مجاهدین نسبت به ملت خودش بوده است و بیگانه نبوده است. با افرادی مواجه هستیم که حد اعلای جنایت و خیانت را برای مردم و کشور خود به کار بردند.

وکیل بیان کرد: باید به این پرداخته شود که چه شد سازمان مجاهدین خلق که جوانان پاک را جذب می‌کرد تغییر روش داد و این تغییر روش دیگر از مقطعی به رژیم سابق بد نیامد و دیگر صراحتا آن‌ها را همکار خود دانست. پس از آن دیگر جوانان پاک نیت همراه نشدند و منجر به تسویه خونی شد یا اصلاح از درون. این جوانان پاک نیت  و بسیاری از اسلام طلب ها به بدترین شکل ممکن مجازات شدند.

وی گفت: این رفتارها در اجرای سیاست‌های سازمان اطلاعات ساواک و رژیم پهلوی صورت گرفته است. اگر شما هم تایید کنید تلاش بر این هست که در محدوده پرونده پیش برویم.

وکیل خاطرنشان کرد: مسعود رجوی بعد از آنکه هم‌رتبه‌هایش در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت و همکاری خود با ساواک را آغاز کرد. این موضوع در نامه‌ای به صراحت آمده است. سوال بی‌پاسخ از سوی اعضای گروه تروریستی منافقین این است چرا به رغم محکومیت مسعود رجوی به اعدام و اجرای حکم سایر اعضا اما رجوی نه تنها اعدام نشد بلکه ریاست گروهک را برعهده گرفت. بعدها هم معلوم شد که اطلاعات سایر اعضا را به سازمان امنیت و اطلاعات کشور داده بود، در واقع آن‌ها را لو می‌داده است.

وکیل خاطرنشان کرد: مسعود رجوی بعد از آنکه هم‌رتبه‌هایش در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت و همکاری خود با ساواک را آغاز کرد. این موضوع در نامه‌ای به صراحت آمده است. سوال بی‌پاسخ از سوی اعضای گروه تروریستی منافقین این است چرا به رغم محکومیت مسعود رجوی به اعدام و اجرای حکم سایر اعضا اما رجوی نه تنها اعدام نشد بلکه ریاست گروهک را برعهده گرفت. بعدها هم معلوم شد که اطلاعات سایر اعضا را به سازمان امنیت و اطلاعات کشور داده بود، در واقع آن‌ها را لو می‌داده است.

وکیل با درخواست از محضر دادگاه برای شنیدن اظهارات ۲ فرد در این دادگاه علنی گفت:این ۲ فرد علی اکرامی از اعضای سابق گروهک و صفاالدین تبراییان مورخ و پژوهشگر تاریخی هستند که با تایید دادگاه به‌عنوان دو فرد آگاه می‌خواهند  مستنداتی به دادگاه ارائه کنند.

در ادامه با دستور قاضی، صفاالدین تبراییان مورخ و پژوهشگر تاریخی در جایگاه قرار گرفت.

تبراییان با قرار گرفتن در جایگاه این‌گونه شروع کرد: من فارغ‌التحصیل رشته شرق شناسی از دانشگاه سن ژوزف بیروت، صاحب تالیف ۳۵ جلد کتاب، برنده جایزه کتاب برتر سال و جلال آل احمد و برترین کتاب در حوزه مقاومت هستم. در کتاب خوابگردها به بررسی و موضوع سازمان مجاهدین خلق و ارتباط رهبران سازمان مجاهدین خلق با نهادهای اطلاعاتی و نظامی عراق پرداختم.

این مورخ گفت: شروع کار سازمان مجاهدین خلق با تایید عالمان و دانشمندانی بزرگی مانند ربانی شیرازی، لاهوتی، مطهری، طالقانی و شریعتی همراه بود اما با اعدام رهبران سازمان در سال ۱۳۵۰ ساختار رهبری سازمان دچار تغییر شد هرچند اطلاعات رهبران قبلی از جامعه‌شناسی و مذهب خیلی کم بود. در دهه ۱۳۵۰ رهبران سازمان شروع به تحریف تفسیر آیات قرآن کردند و حتی بین چگوارا و امام حسین(ع) تفاوتی قائل نبودند. آنها کفر در قرآن را معادل امپریالیسم می‌دانستند و روحانیون را بلای جان مسلمین می‌دانستند.

وی در ادامه اظهار کرد: اولین بار از سوی حاکمیت پهلوی دوم به گروه نادر شایگان و شعاعیان، لقب مارکسیست اسلامی داده شد، به نظر می‌رسد که اسلام ابزار دست مجاهدین بود چون ۹۵ درصد جمعیت کشور شیعه بودند و با نهضت مارکسیستی برانگیخته نمیشد و اسلام مارکسیستی پیش نمیرفت، در حقیقت رگه‌های مارکسیسم در جزوه‌های رهبران و کادر اصلی سازمان وجود داشت.
 
پس از آن علی اکرامی به‌عنوان مطلع و از اعضای جداشده گروهک با دستور قاضی دادگاه در جایگاه قرار گرفت.
 
وی با قرار گرفتن در جایگاه گفت: در سال ۵۸ تحت تأثیر شعارهای فریبنده و پرجاذبه این سازمان قرار گرفتم و در حالی که دانشجوی رشته نفت بودم به عضویت سازمان درآمدم. آن زمان در دانشجوی رشته نفت هم بودم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با تحصیل در بندر امام خمینی در اسکله‌ها کار می‌کردم و با شعارهای فریبندهای که این سازمان احساس می‌کردم که آن‌ها کلید خوشبختی ملت ایران و ایرانی‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۶۰ پس از اعلام مبارزه مسلحانه گروهک با گروهک همراهی نکردم و در اختفا به زندگی عادی پرداختم اما در سال ۶۵ دوباره جذب شدم و از طریق پاکستان به عراق رفتم و به عضویت شورای مرکزی ردیف ۵۶ اعضای مرکزی درآمدم. از سال ۶۶ به عضویت شورای مرکزی سیاست خارجی و ارتباط با عراق درآمدم و دفتر این ستاد در بغداد قرار داشت و یکی از اعضای هماهنگی‌ ارتباط با عراق و بخشی از استخبارات عراق بودم. من یکی از افراد هماهنگ کننده برای دیدار حبوش و مسعود رجوی بودم و فیلم دیداری که منتشر شده توسط استخبارات عراق گرفته شده بود.

عضو سابق گروهک تروریستی منافقین افزود: اطلاعات به دست آمده‌ای که از داخل ایران به استخبارات عراق و رژیم بعث ارائه می‌شد از طریق شنود و تخلیه تلفنی تهیه می‌شد و ۴۰۰ نفر مستشار نظامی در پادگان اشرف آموزش می‌دیدند و عمدتا در همه عملیات‌ها مهمات از طریق رژیم بعث تهیه می‌شد. مجاهدین از اعضای خود می‌خواست که با خانواده خود تماس بگیرند و اطلاعات میزان تخریب‌ها و خوف و وحشت مردم را جویا شوند. اما در این سازمان ارتباط اعضا با خانواده منع شده بود و در واقع سازمان از اعضای خود می‌خواست تا با فریب خانواده‌های خود و به بهانه ابراز نگرانی از آن‌ها اطلاعات بگیرند.

در ادامه جلسه دادگاه، تبراییان مطلع معرفی شده از سوی شکات نیز بار دیگر با دستور قاضی برای ارائه مستندات در جایگاه قرار گرفت.

وی عنوان کرد: این گروهک جسد یکی از اعضای خود را تکه تکه کرد و سوزاندند و دفع کرد یا شکم دیگر اعضای خود را پاره کردند و داخلش محلول بنزین ریختند و بعد جسد را سوزاندند. آن‌ها عضو خودشان را می‌کشتند.

قاضی در اینجای صحبت خطاب به وی گفت که مستنداتتان چیست؟

وی در پاسخ به قاضی گفت: مجموعه جنایات آن‌ها در جراید آن دوره موجود است و در فیلم سیانور هم نشان داده شد. همچنین بخشی در کتاب خوابگردها هم هست. کلاس‌های مسعود رجوی در دانشگاه شریف برگزار می‌شد و حضور چشمگیر مردم در شب‌های ماه رمضان این ذهنیت را برای آن‌ها ایجاد کرد که میان مردم پایگاه اجتماعی و مقبولیت دارند. آن‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند در چندماه می‌توانند نظام نوپای ایران را منهدم کنند.
وی در ادامه درباره ازدواج‌های متعدد مسعود رجوی صحبت کرد و وقتی به ازدواج با همسر مهدی ابریشمچی (مریم قجر عضدانلو یا مریم رجوی) رسید و گفت: وی حدود ۲ سال با فیروزه بنی‌صدر ازدواج سیاسی کرد. در پاریس به فیروزه علاقه‌مند شد. در منزل زعفرانیه ۲۰ نفر از جمله اشرف ربیعی، همسر بنی‌صدر کشته شدند و فقط پسر یک ساله به نام مسعود رجوی زنده ماند. 

با توجه به طولانی شدن جلسه دادگاه و نزدیک بودن به زمان اذان قاضی دادگاه ختم این جلسه از دادگاه را اعلام کرد.

قاضی دادگاه در پایان تاکید کرد: روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه یعنی دو هفته آینده جلسه بعدی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه