در‌ گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

ضرورت به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان در صنایع مادر

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

63347
ضرورت به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان در  صنایع مادر

مدیر پارک فن آوری و نوآوری صنعت نفت بر ضرورت به کارگیری شرکت‌های فن‌آور و نوآور در صنایع مادر و بزرگ تاکید کرد.

محمداسماعیل کفایتی مدیر پارک فن آوری و نوآوری صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین گفت: وزارت نفت در بحث بهره گیری از شرکت های دانش بنیان در بین دیگر وزارتخانه ها شاگرد اول است.

وی ادامه داد: در حوزه عملکردی الگوهایی که برای کار با مجموعه های بیرونی طراحی می شود با قبل تفاوت کرده است. هم اکنون آن فضای رسمی که پیش از این وجود داشت دیگر مورد توجه نیست و عموما شرکت ها در جهان به سمت استفاده از ظرفیت های بیرونی رفته اند که همین موضوع باعث شده تا توانمندی های بسیاری به وجود بیایند.

مدیر پارک فن آوری و نواوری صنعت نفت اظهار داشت: امکان ندارد یک مجموعه بتواند بگوید که همه نوآوری ها را خودم ایجاد می کنم که اگر اینگونه باشد از گردونه رقابت حذف و می بایست هزینه های  بسیاری را متحمل شود. لذا منافع شرکت ها اتخاذ می کند که از توانمندی های بیرونی استفاده کنند که از این به عنوان «نوآوری باز» یاد می شود.

کفایتی گفت: بسیاری از سازمان ها در مجموعه خود از ساختار دانشگاه و پژوهشگاه بهره می برند اما به فکر چگونگی استفاده از ظرفیت های بیرونی نیز هستند. اگر نگاهی به کشورهای فرانسه و آلمان به عنوان پیشگامان استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داشته باشیم می بینیم که مدل رشد متفاوتی را در حال تجربه کردن هستند. آنها به دنبال مدل رشد استارتاپی هستند. آنها از شرکت های نو پا و زایشی در قالب پارک های علم و فن آوری حمایت می کنند تا زمینه رشدشان فراهم آید. آنها به این باور رسیده اند که خروجی این رویکرد به مراتب بهتر از سرمایه گذاری بر روی کارهای پژوهشی درون سازمانی است.

وی ادامه داد: هم اکنون مفهوم مرکز شعله‌ورسازی در دستور کار دولت های مختلف قرار گرفته یعنی اینکه ایده که می آید باید سریع به نتیجه برسد، تجاری سازی شود و جنبه کسب و کارانه پیدا کند. یک رساله دکترا به نحوی طراحی می شود که سریع کاربردی شود.

مدیر پارک فن آوری و نواوری صنعت نفت اذعان داشت: فلسفه پارک ها این است که نگذارند شرکت های نو پایا با شکست رو به رو شوند و زمینه بقا برایشان ایجاد و سرعت رشد بالایی داشته باشند. در صورت حمایت درست این شرکت ها طی ۳ ماه بالغ می شوند. این تجربه ای است که در جهان به ثبت رسیده است.

کفایتی گفت: کشور ما هم باید با همین رویکرد جلو برود چرا که هم هزینه کمتری دارد است و با دردسرهای مدیریتی همراه نیست. این رویکردها منجر به آن می شود که سرعت در شکل گیری فن آوری ها و نوآوری های ایجاد شود و شرکت ها در کشورهای مختلف بتوانند در این خصوص با هم رقابت کنند.

وی تاکید کرد: ما باید شرایط جدید دنیا را درک و برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم تا از کشورها عقب نمانیم. ما از ظرفیت مهندسی بالایی خصوصا در صنایع نفت و فولاد برخورداریم لذا می توان به این سمت حرکت کرد که بخش قابل توجه ای از فن آورها را به حوزه صنایع بزرگ و مادر وارد کنیم. استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان زمینه ساز تولید محصولات متنوع، کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهد شد که نهایتا می تواند تاثیر مثبتی بر رتبه ما در صادرات داشته باشد.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد