مثبت ۱۰۰ ثانیه | پایان الگوی آمریکایی

سیاست

63359
مثبت ۱۰۰ ثانیه | پایان الگوی آمریکایی

چهل و ششمین شماره از مجموعه گزارش‌های «مثبت۱۰۰ثانیه» به اعتراف مجلّه نیوزویک به افول آمریکا و پایان اعتباری که ایالات متحده طی ۲۰۰ سال در جهان به‌دست آورده بود، اختصاص دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارگران فرمودند: «امروز خود این قدرتهای به‌اصطلاح برجسته‌ی عالم، اعتراف میکنند که در حال شکستند. من یک خبری دیدم از یکی از مجلّات آمریکایی ــ مال همین دو سه روزه است ــ که میگوید اعتباری که آمریکا در ظرف دویست سال به دست آورده بود، در ظرف بیست سال دارد از دست میدهد و از دست داده. این را خود آنها میگویند؛ مجلّه‌ی معتبر آمریکایی مینویسد این را؛ ما که نمیگوییم. حالا همین سیاستِ عقب‌مانده‌ی شکست‌خورده‌ی ناکامِ خلافِ فطرتِ بشری و خلافِ همه‌ی ارزشهای الهی و انسانی، توقّع دارد که یک ملّت مستقلّی مثل ایران ــ ملّتی باسابقه‌، ریشه‌دار و متمدّن ــ بیاید از سیاستهای او پیروی کند! خب معلوم است که نمیشود.» ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

چهل و ششمین شماره از مجموعه گزارش‌های «مثبت۱۰۰ثانیه» به اعتراف مجلّه نیوزویک به افول آمریکا و پایان اعتباری که ایالات متحده طی ۲۰۰ سال در جهان به‌دست آورده بود، اختصاص دارد.

آمریکا دو قرن طول کشید تا به به جهان سیطره پیدا کند و فقط دو دهه طول کشید تا این جایگاه را از دست بدهد. این بخشی از یادداشت تحلیلی نیوزویک رسانه آمریکایی است که ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ منتشر شده و به تبیین افول آمریکا در دو دهه اخیر پرداخته.

استناد نیوزویک به نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که این موضوع صرفا یک برداشت نظری نیست. فقط ۳۳ درصد از آمریکایی‌ها از موقعیت این کشور در جهان امروز راضی‌اند. این موضوع وقتی معنادارتر می‌شود که بدانیم در سال ۲۰۰۰ این رقم ۶۵ درصد و تقریبا دو برابر امروز بوده است.

یک کاربر در زیر این یادداشت نوشته: آمریکا زمانی که اعلام استقلال کرد می توانست یک الگو برای بقیه جهان باشد اما در عوض به هیولایی تبدیل شده که در جهان مورد تحقیر قرار می گیرد. تحریم می‌کند. مهاجم است. نسخه دموکراسی می‌پیچد و در عین حال در حمایت از دیکتاتوری‌ها دست به کودتا می‌زند.

حالا افول آمریکا نه یک شعار سیاسی بلکه تیتر رسانه‌های همین کشور است.

حمله این روزهای پلیس به دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا، سرکوب و دستگیری صدها دانشجو و استاد معترض به نسل کشی در غزه و عصبانیت مقامات آمریکا و رژیم غاصب از ظلم‌ستیزی دانشجویان هم بی‌سابقه است و هم نشانه آشکاری بر واقعیت رو افول این کشور.

 

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست