جنگ با ادعای مذاکره

بین‌الملل

64988
جنگ با ادعای مذاکره

سران این رژیم هرچند طرح پیشنهادی مصر و قطر را قبول نکرده‌اند، اما در عین حال دیروز درصدد اعزام هیأتی برای بحث درباره آن بودند و مدعی شدند، حاضر به ادامه مذاکره هستند.

به گزارش گروه بیت‌الملل ایران آنلاین، با وجود آنکه حماس با پیشنهاد آتش‌بس و تبادل اسرا موافقت کرد، اما رژیم صهیونیستی کماکان موضوع کوچ اجباری ساکنان رفح، بستن گذرگاه این شهر و حمله به آن را در دستور کار دارد که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها و مشخصاً بنیامین نتانیاهو از همان ابتدا به دنبال مذاکره و مهم‌تر از آن، توافق نبوده اند، بلکه سعی داشته اند با یک ژست دیپلماتیک از یک‌سو افکار عمومی و رسانه‌ها در اراضی اشغالی را مشغول کنند و از سوی دیگر تا حدی بتوانند یک وجهه صلح‌طلب را در مقابل جنایت‌های بی‌پایان رژیم صهیونیستی از خود به نمایش بگذارند. با این حال از دیروز مذاکرات دیگر بار آغاز شد.

به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، سران این رژیم هرچند طرح پیشنهادی مصر و قطر را قبول نکرده‌اند، اما در عین حال دیروز درصدد اعزام هیأتی برای بحث درباره آن بودند و مدعی شدند، حاضر به ادامه مذاکره هستند. این ادعا در حالی مطرح شد که یک منبع آگاه در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به‌ آغاز دور جدید مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه هشدار داد: در صورت تغییر در طرح پیشنهادی آتش‌بس توسط میانجی‌ها، این جنبش ممکن است از مذاکرات خارج شود.
به جز عرصه سیاسی و دیپلماتیک، در عرصه میدانی هم حمله به رفح با مقاومت گروه‌های فلسطین همراه بوده است؛ چنان که در دویست و پانزدهمین روز نبرد غزه، در حالی که منابع پزشکی فلسطینی اعلام کردند ۳۵ شهید و ۱۲۹ زخمی ظرف ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان الکویت در رفح منتقل شدند، بالگردهای رژیم صهیونیستی به مناطق شرقی رفح حمله کردند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هم با بمب‌های فسفری حملات فشرده‌ای به شرق رفح انجام دادند، اما گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهایش وارد درگیری‌های شدیدی با نیروهای رژیم اشغالگر در شرق شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه شدند. البته دیروز چهارشنبه، رژیم صهیونیستی از بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه خبر داد.
 
واکنش‌ها به حمله به رفح
اقدام رژیم صهیونیستی در بستن گذرگاه رفح و آغاز حمله به این شهر با واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی همراه بوده است؛ طیفی آن را محکوم کرده و طیفی هم حمله به رفح را برخلاف تمام اصول حقوق بین‌المللی قلمداد می‌کنند و از طرف دیگر برخی این حمله را تشدیدکننده درگیری‌ها و ناامنی می‌دانند. عده‌ای هم نگران وضعیت انسانی و بهداشتی در این شهر هستند؛ چنان که سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد حمله به رفح پیامدهای فاجعه‌باری برای بیش از یک میلیون فلسطینی خواهد داشت.
 مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هم دیروز چهارشنبه، ضمن محکومیت حمله به رفح، اعلام کرد که دستور رژیم صهیونیستی برای بسته شدن گذرگاه رفح و عملیات زمینی در آن موجب کشته شدن افراد بیشتر و کوچ اجباری تعداد بیشتری از ساکنان خواهد شد.
 «عبدالله دوم» پادشاه اردن که در سفری به امریکا در نشست کنگره این کشور حاضر شد، در سخنانی اظهار کرد، تسلط اسرائیل بر بخش فلسطینی گذرگاه رفح و بسته شدن آن برای ورود کمک‌ها، فاجعه انسانی در نوار غزه را تشدید خواهد کرد. معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد، حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه منجر به فاجعه انسانی در منطقه خواهد شد. در پی تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بویژه یورش به رفح، وزارت خارجه قطر اعلام کرد، کوچ اجباری غیرنظامیان از رفح نقض جدی قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌آید. الازهر نیز حمله ارتش رژیم صهیونیستی به گذرگاه زمینی رفح را محکوم کرد و آن را تلاشی برای محاصره کامل غزه و قطع ارتباط آن با جهان خارج دانست.
 
حمله به رفح اسرا را آزاد نمی‌کند
اما نکته مهم‌تری که باید به آن اشاره کرد این است که آیا حمله به رفح می‌تواند نتانیاهو را به اهدافش برساند؟ اگر این را در نظر بگیریم که یکی از مهم‌ترین اهداف حمله به رفح آزادی اسرا باشد، بی‌شک عملیات زمینی در این شهر (رفح) اسرا را باز نمی‌گرداند. این را روزنامه هاآرتص گفته و ذیل آن، بر لزوم توافق با مقاومت فلسطین تأکید و اعلام کرده، این تنها راه برای آزادی اسرای صهیونیست است، حتی اگر بهای آن برای تل‌آویو دردناک باشد. ایسنا که بخش‌هایی از سرمقاله دیروز (چهارشنبه) روزنامه هاآرتص را منتشر کرده بود، به نقل از این روزنامه عبری نوشت، جنگ در رفح اسرای ما را از غزه آزاد نخواهد کرد، بلکه احتمال آن را از بین می‌برد. تنها راه برای آزادی اسرای ما از نوار غزه امضای یک معامله با جنبش حماس است حتی اگر بهای آن برای اسرائیل دردآور باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید به اشغال رفح را به گرفتن موافقت حماس با پیشنهاد میانجی‌ها در مذاکرات و تبدیل آن به یک معامله برای آزادی تمام اسرا، ترجیح می‌دهد.
هاآرتص ادامه داد، زمانی که دفتر نتانیاهو اعلام کرد کابینه جنگ تصمیم به ادامه عملیات در رفح با هدف فشار نظامی بر حماس برای پیشبرد موضوع تبادل اسرا و اهداف دیگر جنگ گرفت، هیچ‌کس غافلگیر نشد. ما از اینکه بنی گانتس، عضو کابینه جنگ که اختلافات بین وی و نتانیاهو بالا گرفته است این دروغ را تکرار کرد، متأسف هستیم. بنی گانتس گفت، این عملیات نظامی بخشی جدایی‌ناپذیر از تلاش‌های مستمر اسرائیل و تعهد آن برای آزادی اسرا و تغییر واقعیت امنیتی در جنوب غزه است. این روزنامه نوشت، «کسانی که بهای این سیاست را می‌پردازند، خود اسرا هستند. چرا که این جنگ منجر به کشته شدن برخی از آنها شده است. برخی اسرا به دست خود ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. کسانی هم که زنده هستند با خطر مواجهند.» روزنامه هاآرتص به ادعای رژیم اشغالگر که تأکید کرده جنگ در رفح در این مرحله محدود خواهد بود و امریکا و مصر را نیز در جریان این مسأله گذاشته است، پرداخت. این روزنامه عبری‌زبان، گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال امریکا را ذکر کرد مبنی بر اینکه دولت واشنگتن فروش هزاران سلاح پیشرفته به تل‌آویو را به تأخیر انداخته است.
این روزنامه نوشت، «این مسأله یک اقدام غیرعادی در زمان جنگ است. علاوه بر این عملیات نظامی علیه رفح روابط دیپلماتیک با مصر و اردن را در معرض خطر قرار می‌دهد و احتمالاً عادی‌سازی روابط با عربستان را ناکام می‌گذارد. در حالی که امریکایی‌ها می‌گویند می‌توان اختلافات بین اسرائیل و حماس را حل کرد، اکنون فرصتی برای این مسأله وجود دارد چرا که در حال حاضر هیأت اسرائیل و هیأت حماس در قاهره هستند و می‌توانند به توافق برسند. این همان لحظه مناسب برای کنار گذاشتن ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و اعضای دیگر حزب راست تندرو در کابینه برای اتخاذ تصمیم درست، یعنی امضای معامله است.»


خبرنگار؛ حسین فاطمی

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل