تیم‌هاى جست‌وجوى هلال‌احمر به دنبال نشانه‌های احتمالی در منطقه هستند

سیاست

66488
تیم‌هاى جست‌وجوى هلال‌احمر به دنبال نشانه‌های احتمالی در منطقه هستند

«آکینجی» هواپیمای بدون سرنشین ترکیه منبع گرمایی را شناسایی کرده که گمان می‌رود مربوط به بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایران آنلاین، برخی اخبار منتشر شده حاکی است که بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است. 

با این حال برخی همراهان رئیس جمهور در این بالگرد توانسته اند تماسی با مرکز برقرار کنند و بدین جهت امیدواری برای پایان این حادثه بدون تلفات جانی افزایش یافته است. در این کاروان، ۳ هلیکوپتر حضور داشته اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسولان در آن حضور داشته اند سالم به مقصد رسیده اند.

شنیده شده است آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز در هلیکوپتر حامل رییس جمهور حضور داشتند.

۴:۲۲.  تیم‌هاى جست‌وجوى هلال‌احمر به دنبال نشانه‌های احتمالی در منطقه هستند

 

۴:۱۰. شناسایی محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

«آکینجی» هواپیمای بدون سرنشین ترکیه منبع گرمایی را شناسایی کرده که گمان می‌رود مربوط به بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران باشد.

 

۳:۵۲. حضور میدانی فرماندهان ارشد سپاه در منطقه

جمعی از فرماندهان ارشد سپاه و معاونین وزارت کشور با حضور در منطقه سانحه برای بالگرد رئیس جمهور در حال طراحی نقشه‌های جدید برای دستیابی سریع به محل دقیق سانحه ‌‌هستند.

 

۳:۴۹. کولیوند: بوی سوخت خودروها با سوخت بالگرد اشتباه گرفته شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: بوی سوخت حس شده، بوی سوخت خود ماشین‌ها بوده است و همکاران ما بوی سوخت خودروها را با بوی سوخت بالگرد اشتباه گرفتند!

 

۳:۲۶. گسترش عملیات جستجو از چند جبهه برای دستیابی به بالگرد

با افزایش تیم های امدای، مردمی، بسیجیان و نیروهای مسلح در منطقه سانحه برای بالگرد رئیس جمهور،  عملیات جستجو از چند جبهه مختلف برای دستیابی به بالگرد گسترش یافت.

هم‌اکنون نیروهای جدید امدادی استان‌های معین آذربایجان شرقی به منطقه گسیل شده‌اند تا در روند عملیات جستجو توقفی ایجاد نشود و نیروهای تازه نفس به محل های مورد نظر منتقل شده‌اند.

از طرفی بسیاری از نیروهای بومی و کسانی که آشنایی کاملی به جنگل های ارسباران دارند خود را به منططقه رسانده‌اند تا در کنار نیروهای امدادی بتواند عملیات جستجو را سرعت ببخشند.

برخی وزرا، معانین رئیس جمهور، فرماندهان ارشد سپاه، ارتش و فراجا در منطقه حضور دارند و ضمن رصد کامل اوضاع، در جلسات مختلف و پی در پی ضمن بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی، راهکارهای جدیدی برای تسریع در عملیات ارائه می‌دهند.

با وجود گذشت ۱۲ ساعت از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، هیچ کدام از مقامات لشکری و کشوری حاضر در منطقه آرام و قرار نداشته و مدام پیگیر وضعیت رئیس جمهور هستند.

هم ‌کنون سرمای هوا به منفی صفر درجه رسیده و فشار مضاعفی را بر نیروهای امدادی تحمیل کرده اما هیچگونه توقفی در عملیات جستجو صورت نگرفته و عملیات با شدت بیشتر ادامه دارد.

۳:۲۲. بارگیری هلی‌کوپتر جستجوی روسیه برای الحاق به عملیات نجات

وزارت شرایط اضطراری روسیه یک هلیکوپتر جستجو و نجات را برای انتقال به ایران در هواپیمای ایلیوشین ۷۶ بارگیری کرد.

 

۲:۴۱. رئیس هلال‌احمر: درحال اعزام به مکانی هستیم که نیروهای امدادی اعلام کردند بوی سوخت را حس کردند

 

۱:۲۷. بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بعدازظهر روز یکشنبه گذشته متأسفانه بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و برخی همراهان دیگر در منطقه ورزقان در استان آذربایجان شرقي دچار سانحه گردید.

علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران از ابراز احساسات و عواطف انسانی و همبستگی تعداد زیادی از دولت ها و ملت ها و سازمان‌های بین‌المللی با دولت و مردم ایران و‌ پیشنهادهای کمک و یاری به این عملیات جستجو و نجات صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کند.
 

۰۰:۴۳. ارتش: درحال کاوش وجب به وجب ورزقان هستیم

قرارگاه شمال غرب ارتش اعلام کرد: به محض وقوع حادثه هوایی سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه، تیم‌های واکنش سریع تیپ ۲۵ نیروی مخصوص ارتش به منطقه اعزام شدند.

تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش، پس از اعلام آمادگی به استانداری، حسب دستور امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده  نیروی زمینی، به عنوان یکی از نخستین یگان‌ها وارد عمل شد.

هم اکنون نیز در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه در ورزقان هستیم و در صورت نیاز، با آمار بالاتری حضور خواهم یافت.

منطقه وضعیت جوی بسیار سرد، بارانی ومه‌آلودی دارد و باران، رفته رفته دارد به برف تبدیل می‌شود با اینهمه چیزی مانع تلاش بی‌وقفه ما نخواهد شد تا ان‌شاالله خبر خوشی به مردم مملکت شریفمان ایران بدهیم.

۰۰:۳۶اعزام ۲ هواپیما، بالگرد و ۵۰ نیروی امداد از روسیه

دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با معاون‌اول رئیس‌جمهور: با دستور پوتین تا ساعتی دیگر دو فروند هواپیمای پیشرفته با بالگردهای ویژه به همراه ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای کوهستان به تبریز اعزام خواهد شد

۰۰:۲۵ استقرار تیم پزشکی با تجهیزات کامل در محل سانحه

وزیر بهداشت در منطقه ورزقان: تیم پزشکی با همه امکانات در نزدیکی محل حادثه مستقر شده است.

آمبولانس‌های فراوانی در محل حضور دارند تا پس از اعلام خبر یافتن مفقودین سریعا به محل بروند.

۲ اتوبوس‌آمبولانس و ۱۲ آمبولانس در منطقه حضور دارند تا در صورت نیاز از انها استفاده شود.

۲۲:۵۷. فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیسی رفت

سرلشکر سلامی و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، به منطقه رفت تا ضمن بررسی محل، دستورات را برای تسریع در جست‌وجو صادر کند.

هم‌اکنون نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون درحال برگزاری است.‌

۲۲:۳۰. وحیدی: هنوز به نقطه مدنظر سانحه نرسیده‌ایم

وزیر کشور عنوان کرد: بعد از حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور همه نیروها بسیج شدند، ‌همه گروه‌ها اعم از سپاه، ارتش، فراجا، هلال‌احمر، نیروهای مردمی و تمام روستاییان به صورت خودجوش و با علاقه به دنبال پیدا کردن محل وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور هستند.

با توجه به اینکه منطقه دارای شیب‌ تند و جنگلی است و از سوی دیگر شاهد بارش باران شدید هستیم، دامنه دید بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسیده‌اند، اما نیروها در منطقه حضور وسیعی دارند و امیدواریم با دعای مردم عزیز هرچه سریعتر به نقطه حادثه برسند.

۲۲:۰۳. اطلاعیه شماره ۳ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۳، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

این اطلاعیه به شرح زیر است:

با توجه به نشر اخبار از منبع برخی رسانه‌های محلی مبنی بر رسیدن امدادگران به بالگرد حامل رئیس جمهوری، خلاف واقع بوده و صرفا گمانه زنی است. اخبار رسمی در قالب اطلاعیه هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود.

به دلیل حساسیت شرایط در منطقه وقوع حادثه و برای سرعت بخشیدن به عملیات جست‌وجو در شب، تعداد تیم‌های امدادی به ۶۵ تیم افزایش پیدا کرد.

اعلام آماده‌باش هلال‌احمر به نیروهای امدادونجات در استان‌های مجاور آذربایجان شرقی و تقویت توان عملیاتی در روستای اوزی، نزدیک‌ترین محل احتمالی به وقوع حادثه

با توجه به فرارسیدن شب، عملیات جست‌وجو و امدادونجات با استفاده از بالاترین ظرفیت و تمامی امکانات در حال انجام است.

اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

۲۱:۳۰. اطلاعیه شماره ۲ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۲ خود، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

این اطلاعیه به شرح زیر است:

تقویت تیم‌های امدادی و استمرار عملیات جست‌وجو در منطقه وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری در فاصله بین منطقه اردشیر - برازین از توابع ورزقان به عنوان محل احتمالی وقوع حادثه

این منطقه در شرایط جاری علاوه بر مه‌آلود و بارانی بودن، دارای بافت جنگلی و سنگلاخ بوده و به همین دلیل از ظرفیت تیم‌های امداد کوهستان برای رسیدن به محل حادثه استفاده شده است.

اعلام آماده‌باش به استان‌های مجاور و افزایش نیروهای امدادی به ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در منطقه وقوع حادثه

تقسیم کار منظم بین نیروهای مسلح، فراجا و هلال‌احمر برای افزایش سرعت عملیات جست‌‌وجو

در حال حاضر روستای اوزی، محل استقرار تیم‌های پشتیبان، خودروهای امدادی، آمبولانس بیمارستان، تیم پهپادی، ارتباطات رادیویی هلال‌احمر است.

اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود

۲۱:۱۰. معاون اجرایی رئیس جمهور: در چند نوبت با یکی از سرنشینان هلی کوپتر و یکی از کادر هلی کوپتر ارتباط برقرار شده‌است

وی گفت: تا شعاع دو کیلومتری حادثه درحال پیگیری هستیم؛ امیدوارم خبر خوشی به مردم برسد.

 

۲۰:۵۵ رئیس جمعیت هلال احمر: در حال نزدیک شدن به محل سانحه هستیم

 

۲۰:۳۸. اطلاعیه شماره یک ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد.

 این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱. به محض اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری و همراهان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر تشکیل و در اولین گام، ۴۶ تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به محل حادثه اعزام شد‌.
۲. کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر از لحظه وقوع حادثه، فرماندهی عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را شخصا عهده‌دار و عازم منطقه وقوع حادثه شده است.
۳. ۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند.
۴. گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند.  
۵. در حال حاضر جهت تقویت تیم.های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند.
۶. شرایط جوی نامساعد و مه گرفتگی شدید در منطقه کوهستانی و صعب العبور، سرعت عملیات جست‌وجو را با کندی روبرو کرده است.
۷. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.
به گزارش روابط عمومی نیروی زمینی سپاه، تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه آذربایجان شرقی شد
 پس از آنکه بعد از ظهر امروز بالگرد حامل رییس جمهور در جریان بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی دچار سانحه شد و هنوز هیچ خبری از وضعیت سلامت سرنشینان این بالگرد در دسترس نیست.

۲۰:۰۵. حضور ۳ وزیر در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

وزرای نفت، راه و شهرسازی‌ و نیرو هم اکنون در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور حضور دارند و وزیر کشور نیز پس از حضور در تبریز بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل داده و پیگیر امور هستند.

هم اکنون علی‌رغم سردی هوا، بارش باران و صعب‌العبور بودن منطقه، جستجوی تیم مردمی و امدادی با قدرت ادامه دارد و هم‌اکنون ۴ تیم امدادی در مختصات احتمالی سانحه در حال جستجو هستند.

فرمانده سپاه عاشورا گفت: گردان های امام علی، امام حسین و بسیجیان حوزه های شهری و روستایی از ۴ شهرستان ورزقان، اهر، تبریز و جلفا به منطقه اعزام شده‌اند.

 

۱۹:۴۹. تذکر دادستانی تهران به برخی افراد رسانه‌ای

طی ساعات گذشته و با انتشار اخباری در رابطه با سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور برخی افراد رسانه‌ای با تولید محتوا درباره وقوع این حادثه اخبار کذبی منتشر کردند.

در نتیجه این اتفاق دادستانی تهران با ورود به این موضوع طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بودند تذکر داده است.

۲۰:۰۳. رئیس اتاق عملیات هلال احمر: ۴ تیم به مختصات محل وقوع حادثه نزدیک شده‌اند

رئیس اتاق عملیات هلال احمر عنوان کرد: ۴ تیم به مختصاتی که سازمان هوا و فضا از محل وقوع حادثه داده است، نزدیک شده‌اند اما به‌دلیل وضعیت آب و هوا و مسیر به سختی کارشان پیش می‌رود.

۱۹:۱۸. دستور سرلشکر باقری برای تفحص بالگرد رئیس‌جمهور

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود

۱۹:۰۰. کوهنوردان به کمک نیروهای امدادی رفتند

تشریح آخرین وضعیت بالگرد رئیس جمهور: به شدت هوا مه‌آلود است و کار امداد و نجات با سختی انجام می‌شود شرایط دست به دست هم داده است تا هنوز اطلاع موثقی از محل سقوط و حادثه‌ای که برای بالگرد رئیس‌جمهور رخ داده است به دست ما نرسد.

گروه‌های جدید امدادی و کوهنوردان برای یافتن محل بالگرد رئیس‌جمهور آمدند و همه امکانات فراهم است.

به دلیل بدی شرایط جوی جست‌وجوها را نمی‌توان با بالگرد انجام داد و شرایط جوی امکان پرواز بالگردها وجود ندارد و این عملیات باید به صورت زمینی انجام شود و این مسئله باعث شده عملیات با مشکل و کندی مواجه شود.

 

۱۸:۵۹. واکنش آمریکا به وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور ایران

وزارت امور خارجه آمریکا به گزارش ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده «از نزدیک گزارش ها مربوط به فرود سخت بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را دنبال می کند.» یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در واکنش به گزارش ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به شبکه سی بی اس نیوز آمریکا گفت: « ما از نزدیک گزارش‌ها مربوط به فرود سخت بالگرد حامل رییس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کنیم، فعلا اظهار نظر بیشتری نداریم.» گفتنی است، عصر امروز خبری مبنی بر بروز سانحه فرود سخت برای بالگرد حامل رئیس جمهور در «جنگل دیزمار» مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی منتشر شد..

۱۸:۵۸. عین‌ اللهی وزیر بهداشت: من در منطقه هستم و همه نیرو های امدادی در جست و جو هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه امکانات درمانی، پزشکی و اتوبوس آمبولانس،‌پزشکان متخصص و جراحان در محل منطقه مس سونگون که بالگرد حامل رئیس جمهور دچار سانحه شد، مستقر شده است.
 

 

۱۸:۴۰. کولیوند: یک تیم به محل احتمالی سانحه نزدیک شده است

پیرحسین کولیوند رئیس هلال‌احمر کشور با اشاره به عملیات جست‌وجو برای یافتن بالگرد رئیس‌جمهور گفت: یک تیم به محل احتمالی سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شده است.

 

‌۱۸:۰۲. کولیوند: ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه حضور یافتند

رقیس سازمان جمعیت هلال احمر گفت:  شرایط جوی بسیار ناپایدار است.

وی ادامه داد: از پهپاد و امکانات هوایی استفاده کردیم ولی با توجه به شرایط جوی از تیم‌های پیاده واکنش سریع استفاده می‌کنیم.

کولیوند افزود: از تمام مسیرها ۴۰ تیم ما به دنبال تیم رئیس جمهور هستند و خود بنده نیز در حال عزیمت به محل هستم.

۱۷:۰۵. تیم های جست‌وجو به محل وقوع حادثه در ورزقان رسیدند

 هم اکنون تیم امدادی به محل حادثه وقوع سانحه برای بالگرد تیم ریاست جمهوری در منطقه عمومی ورزقان رسیدند.

حدود یک ساعت بعد از زمان اعلام وقوع سانحه به امدادگران، تیم های امدادی به محل اعلام شده رسیدند و جست و جوها آغاز شده است.

۱۶ تیم امدادی و پهپادی به منطقه اعزام شده اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمانبر خواهد بود.

۱۷:۰۵. وحیدی: هلی کوپتر رئیس جمهور فرود سخت داشته/با برخی همراهان تماس برقرار شده

احمد وحیدی، وزیر کشور عنوان کرد: بعد از افتتاح سد رئیس جمهور در مسیر برگشت، یکی از بالگردها به دلیل وضعیت هوا و مه الود بودن مجبور به فرود سخت می شود.

گروه های مختلف امدادی به طرف منطقه در حرکت هستند اما به دلیل شرایط نامناسب جوی تا رسیدن به نقطه بالگرد زمان خواهد برد.

ارتباط تلفنی با همراهان رئیس جمهور برقرار شده اما همچنان برقراری ارتباط با آن نقطه سخت است.

 

تیم های جست‌وجو به محل وقوع حادثه رسیدند

افراد محلی می‌گویند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست.

استاندار آذربایجان شرقی، آیت‌الله آل‌هاشم و امیر عبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس‌جمهور‌ حضور داشته‌اند. با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس‌جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد.

آقایان محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته‌اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست