مسیر راسخ و قانونمند جمهور

سید محمدمهدی غمامی

سید محمدمهدی غمامی

سیاست

67202
مسیر راسخ و قانونمند جمهور

سیدمحمدمهدی غمامی

گروه سیاسی ایران آنلاین- اول اینکه هشتمین رئیس‌جمهور مردمی، متخلق، پرکار و محبوب در حین خدمت و برنامه فشرده خدمت‌رسانی به اقصی نقاط کشور، همراه جمعی از کارگزاران خدوم، در میلاد امام هشتم، در سانحه هوایی در آذربایجان شرقی به درجه رفیع شهادت نائل شد.
۲. ریاست جمهوری در ایران نماد مردم سالاری و تجلی اعمال حق سیاسی مردم در اداره کشور است و به همین دلیل در اصل (۱۷۷) قانون اساسی، به عنوان رکن جمهوری، اساس غیرقابل تجدید نظر کشور است که باید همواره و در هر زمانی در امر حکمرانی ماندگار و مستقر باشد.
۳. اهمیت ماندگاری و استقرار رئیس جمهور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آنقدر است که در اصل ۱۳۱ قانون اساسی، حداکثر زمان خلأ حضور این مقام مردمی را ۵۰ روز لحاظ کرده و مقرر داشته است: «شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود...»
۴. تجربه شهادت رئیس‌جمهور و مدیریت دوران فقدان وی در عمر کوتاه جمهوری اسلامی ایران به شهادت دومین رئیس جمهور مردمی، آقای محمد علی رجایی با ۲۸ روز تصدی از ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ تا ۸ شهریور همان سال برمی‌گردد. بعد از واقعه تروریستی دفتر رئیس‌جمهور، انتخابات ریاست جمهوری در دهم مهر ماه برگزار شد، یعنی ۳۱ روز بعد.
۵. ایران سربلند نیز بعد از شهادت هشتمین رئیس‌جمهور خود در سی‌ام اردیبهشت، هرچند داغدار است ولی مسیر جمهوریت را مبتنی بر قانون اساسی طی می‌کند و فرایندی را طراحی خواهد کرد که در هشتم تیرماه امسال و همانند تجربه گذشته، تمشیت امور کشور را در اختیار منتخبی امانتدار و مردمی قرار دهد؛ منتخبی که ترازش حالا شده است خدمت بی‌دریغ، همیشگی، خستگی ناپذیر و بدون تعطیلی به مردم عزیز و غیور ایران.
۶. برگزاری انتخابات در یک فرایند فشرده و مواعد قانون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سی روز است. کما اینکه ماده ۱۰ مقرر می‌دارد مدت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ صدور دستور شروع انتخابات تا روز اخذ رأی جمعاً سی روز خواهد بود و اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود جمعه بعد، به سرانجام خواهد رسید.
۷. انتخاب رئیس جمهور با کسب اکثریت مطلق آرا می‌باشد و اگر به دور دوم برود، هر کدام از دو نامزدی که حائز بیشترین رأی شود با اکثریت نسبی منتخب مردم خواهد بود که پس از اعلام خاتمه و صحت انتخابات و با تنفیذ اعتبارنامه توسط رهبری، زمام قوه مجریه را در دست خواهد گرفت.
۸. با انتخاب مردم، رئیس جمهور منتخب مردم، همانند رئیس جمهور فقید، طبق اصل(۱۲۱) قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که «خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم...» و یک دوره چهار ساله را برای اعتلا و پیشبرد برنامه پیشرفت ایران شروع خواهد کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست