ارمنستان با فرافکنی، از پاسخگویی فرار می‌کند

بین‌الملل

70537
ارمنستان با فرافکنی، از پاسخگویی فرار می‌کند

مشاور الهام‌ علی‌اف در پاسخ به دبیر شورای امنیت ارمنستان که گفته بود «روسیه، قره‌باغ را از ما گرفت و به جمهوری آذربایجان داد»، از ایروان خواست «جاه‌طلبی‌های بدخواهانه را کنار بگذارد» و بر مسیرهای سازنده رو به جلو تمرکز کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، سخنان آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان چند روز پس از آن گفته شده که نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور تردیدهایی درباره نقش کشورش در سازمان پیمان امنیت جمعی تحت کنترل روسیه مطرح کرد.

گریگوریان می‌گوید که روسیه در قره‌باغ مداخله کرد و قبل از خروج، کنترل این منطقه را از ارمنستان گرفت و به جمهوری آذربایجان داد. او این تحول را واقعیت فعلی توصیف کرد.

این مقام ارمنستان گفت: روسیه آمد، قره‌باغ را از ما گرفت، به آذربایجان برگرداند، سپس رفت. این تمام واقعیت است. من ادعا می‌کنم که روسیه قره‌باغ را گرفته است.

او با اشاره به نفوذ روسیه اظهار داشت که جنگ ۴۴ روزه در قره‌باغ بدون رضایت روسیه نمی‌توانست رخ دهد. گریگوریان بر تغییر پویایی سیاست خارجی ارمنستان و تأثیر آن بر ثبات تأکید کرد و به کاهش قابل توجه همکاری نظامی- فنی با روسیه از ۹۶ درصد به ۱۰ درصد اشاره کرد. با این حال او چارچوب زمانی مشخص نکرد.

پاشینیان پیش از این به مشارکت اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی موسوم به سی‌اس‌تی‌او (CSTO) در تدارک جنگ ۲۰۲۰ با جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ اشاره کرده و به گزارش پالتیکو اشاره می‌کرد که احتمالا بلاروس در این زمینه نقش داشته است. این ادعا بر تنش‌های جاری و روابط نسبتا سرد ارمنستان با روسیه، پس از این درگیری که طی آن جمهوری آذربایجان سرزمین‌هایی را که قبلا در اختیار ارمنی‌ها بود بازپس گرفت، دامن می‌زند.

پیامدهای این جنگ باعث اعتراضاتی در ارمنستان شده است، به‌ویژه در مورد مسائل مربوط به تعیین مرزها که طبق آن کنترل چند روستا از ارمنستان به جمهوری آذربایجان واگذار شد. در حالی که ارمنستان در میان چالش‌های داخلی و منطقه‌ای، اتحادهای ژئوپلیتیکی خود را دنبال می‌کند، وضعیت همچنان چالش‌برانگیز است.

رویاهای بدخواهانه

اظهارات آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان واکنش آذربایجان را در پی داشت. به گزارش آذرنیوز، حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان و رئیس سیاست خارجی دفتر ریاست‌جمهوری، به بیانیه دبیر شورای امنیت ارمنستان واکنش تندی نشان داد و آن را تلاشی برای انحراف از پاسخگویی و فرافکنی رهبری ارمنستان به خاطر شکست‌های اخیرش توصیف کرد.

حاجی‌اف تصریح کرد: ادعای دبیر شورای امنیت ارمنستان مبنی بر انتقال قره‌باغ به آذربایجان توسط روسیه، تلاشی آشکار برای فرار از مسوولیت و مقصر دانستن دیگران است.

او بر دستاوردهای نظامی جمهوری آذربایجان در ۴۴ روز جنگ تاکید کرد، جایی که ارتش آذربایجان پیروزی قاطعی را به دست آورد، به اشغال ۳۰ ساله ارمنستان پایان داد و ارمنستان را مجبور به امضای قرارداد تسلیم کرد.

حاجی‌اف خاطرنشان کرد که رهبری ارمنستان به فرارهای قابل توجهی در صفوف نظامی خود اعتراف کرده است و در ادامه جزئیات خلع سلاح سریع نیروهای ارمنی باقیمانده در جریان عملیات ضد تروریستی سپتامبر ۲۰۲۳ را که منجر به آزادسازی کامل قره‌باغ در عرض ۲۳ ساعت شد، شرح داد.

حکمت حاجی‌اف با تاکید بر انهدام یا تصرف بیش از ۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی ارمنستان، بر شناخت جهانی این عملیات به‌عنوان موفقیت‌های نظامی استثنایی تاکید کرد. او نسبت به آنچه که تمایلات مداوم بدخواهانه در رهبری سیاسی-نظامی ارمنستان خواند، ابراز نگرانی کرد و از آنها خواست که سیاست‌های نظامی‌گری و تجدیدنظرطلبانه تاریخی را کنار بگذارند.

دستیار الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پایان گفت: ما از رهبری ارمنستان می‌خواهیم که جاه‌طلبی‌های بدخواهانه را کنار بگذارد و بر مسیرهای سازنده رو به جلو تمرکز کند.


انتهای پیام/
منبع: ایسنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل