خطیبی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

مشکل ناترازی بنزین با شوک درمانی حل نمی‌شود / افزایش ۲۵ هزار تومانی راهکار مناسبی نیست

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

70917
مشکل ناترازی بنزین با شوک درمانی حل نمی‌شود / افزایش 25 هزار تومانی راهکار مناسبی نیست

کارشناس انرژی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف بنزین باید با یک روش منطقی صورت بگیرد، عنوان کرد: نباید با افزایش ۲۵ هزارتومانی قیمت بنزین به زندگی مردم جامعه شوک وارد کرد.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: در روزهای گذشته کلیپی از مسعود پزشکیان در فضای مجازی و پایگاه‌های خبری منتشر شد مبنی بر افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۲۵ هزار تومان.

یکی از نکات مهمی که در تغییر قیمت حامل‌های انرژی باید در نظر داشت این است که افزایش قیمت باید حتما در یک زمان مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌ها صورت بگیرد، اما اینکه این اقدام تا چه اندازه درست است یا غلط و یا اینکه چه فشارهایی می‌تواند در شرایط کنونی به زندگی مردم وارد کند محل بحث بسیاری از کارشناسان بوده است.

در همین رابطه، محمدعلی خطیبی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین در رابطه با صحبت‌های رئیس ستاد آقای پزشکیان مبنی بر افزایش ۲۵ هزار تومانی قیمت بنزین اظهار کرد: افزایش ناگهانی قیمت بنزین و رسیدن به قیمت بیست و پنج هزار تومان کار غلطی است و بر زندگی مردم فشار زیادی می‌آورد و آنها به دلیل وجود مشکلات اقتصادی نمی‌توانند چنین شوکی را بپذیرند.

خطیبی افزود: شاید یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی افزایش مصرف بی‌رویه را بگیرد افزایش قیمت باشد، اما تنها راهکار موجود نیست و افزایش قیمت هم نباید به صورتی باشد که موجب ایجاد شوک به جامعه شود.

بهینه‌سازی مصرف بنزین باید با یک روش منطقی صورت بگیرد

کارشناس انرژی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف بنزین باید با یک روش منطقی صورت بگیرد، عنوان کرد: قیمت بنزین را باید تنها برای پر مصرف‌ها تغییر داد، آن هم نه این اندازه.

وی به راهکارهای موجود برای بهینه سازی مصرف بنزین اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف جهانی بنزین توسط خودروها زیر ۱۰ درصد در ۱۰۰ کیلومتر است اما خودروهایی که در ایران تولید یا وارد می‌شود ۱۶ درصد مصرف دارند و اگر بتوانیم موتورهایی تولید کنیم یا اجازه واردات به خودروهایی بدهیم که زیر ۱۰ درصد مصرف دارند، مصرف بنزین کنترل خواهد شد.

کارشناس انرژی همچنین با اشاره به حجم عظیم خودروهای فرسوده در کشور عنوان کرد: هر چه سن خودرو بالا می‌رود مصرف بنزین آن هم افزتیش می‌یابد به همین دلیل باید اسقاط خودروهایی که از رده خارج شده‌اند هر چه سریع‌تر صورت بگیرد.

خطیبی با تاکید بر اینکه باید بدون اینکه به مصرف کننده فشار بیاوریم مصرف بنزین را کنترل کنیم، عنوان کرد: یکی دیگر از راهکارهای موجود برای بهینه‌سازی مصرف بنزین اصلاح نحوه پرداخت یارانه بنزین به مردم است به طوری که یارانه‌ای به پرمصرف‌ها تعلق نگیرد و یا اینکه یارانه کمتری به آنها تعلق پیدا کند.

به گزارش ایران آنلاین، اظهارنظر اعضای ارشد ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره قیمت بنزین، واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. یکی از این واکنش‌ها، از سوی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم مطرح شد که در آن رویکرد دولت سیزدهم نسبت به این مسأله را تشریح کرد. سپهر خلجی اظهارکرد که به رغم همه تنگناهای مالی دولت یا پیشنهادهای افزایش قیمت بنزین، شهید رئیسی راه‌حل را در شیوه‌هایی دنبال می‌کرده که فشار به زندگی مردم وارد نکند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد