مخالفت وزرای خارجه «کواد» با نظامی شدن دریای چین جنوبی

بین‌الملل

72332
مخالفت وزرای خارجه «کواد» با نظامی شدن دریای چین جنوبی

منابع دیپلمات امروز (شنبه سی‌ام تیرماه) گفتند: انتظار می‌رود وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان «کواد» متشکل از ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند در ملاقاتی که در اواخر ماه جاری میلادی در توکیو با یکدیگر خواهند داشت، مخالفت خود را با نظامی شدن دریای چین جنوبیابراز کنند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، منابع دیپلماتیک گفتند انتظار می‌رود وزرای گروه چهارجانبه امنیتی موسوم به کواد (QUAD) با ایجاد یک چارچوب گفت‌وگو محور با حضور کارشناسان حقوقی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ و تقویت نظم مبتنی بر قوانین دریایی موافقت کنند.

انتظار می رود که یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجۀ ژاپن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ ایالات متحده، پنی وانگ وزیر امور خارجۀ استرالیا و سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجۀ هند در این گردهمایی که قرار است در روز ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) برگزار شود، حضور یابند. این اولین دور از مذاکرات چهار وزیر خارجه کواد از ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۲) است.

در بیانیه‌ای که در ماه سپتامبر صادر شد، رسیدگی به چالش‌ها در دریای چین جنوبی و شرقی جزو خواسته‌های این گروه بود، اما انتظار می‌رود پیام نشست آتی شامل مواضع سخت‌تری درباره لزوم کاهش تنش‌ها بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی در دریای چین جنوبی باشد.

به گفته این منابع، تمهیدات لازم برای اعلام مخالفت کشورهای کواد با نظامی‌شدن دریای چین جنوبی و همچنین اقدامات همگرا برای اقدامات پیشگیرانه و کاهش تهدیدها در این منطقه در نظر گرفته شده است.

این منابع اعلام کردند که وزرای خارجه کواد همچنین نگرانی‌های جدی خود را درباره شرایط در دریای چین جنوبی و شرقی ابراز خواهند کرد. اعضای کواد همچنین با هر گونه تلاش برای تغییر یک‌ جانبه وضعیت موجود با استفاده از زور یا اجبار مخالفت و بر همکاری خود برای دستیابی به منطقه باز و آزاد اقیانوس هند و اقیانوسیه تأکید خواهند کرد.

در سال‌های گذشته ادعای نظامی‌سازی این منطقه دریای چین جنوبی توسط پکن بر مناقشات مرزی کشورهای همسایه چین از جمله فیلیپین، مالزی، ویتنام و برونئی افزوده است.

وزرای خارجه کواد احتمالا با برگزاری یک نشست درباره راه‌های مقابله با حملات سایبری موافقت خواهند کرد.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل