خصولتی‌ها از جان دارو و تجهیزات پزشکی چه می‌خواهند؟

جامعه

72860
خصولتی‌ها از جان دارو و تجهیزات پزشکی چه می‌خواهند؟

رییس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و دارویی، خواستار خروج بخش دولتی و خصولتی از حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، علیرضا چیذری اظهار داشت: اصولاً ورود خصولتی ها در هر رشته و صنفی، با مشکلاتی همراه است. زیرا، بخش دولتی دیدگاه تجاری - کیفی ندارد و در نتیجه، از آن بخش، محو و خارج می‌شود. به این صورت که مثلاً در مناقصه‌های دولتی، اکثر بخش‌های خصولتی برنده می‌شوند؛ به این دلیل که سود متعارف برای بخش خصولتی معنا ندارد و حتی برای اینکه تولیدات خودشان را تبدیل به نقدینگی کنند و چون سرمایه گذاری آنها خصوصی نیست که بخواهند هزینه سرمایه را در قیمت تمام شده محاسبه کنند؛ شروع می‌کنند به برنده شدن در مناقصه‌ها حتی با قیمت‌های بدون سود.

وی افزود: وقتی تراز این شرکت‌ها را نگاه کنید در سال‌های گذشته بسیار منفی بوده و اگر بعضی‌ها دچار تراز مثبت و درست می‌شوند؛ دلیل آن ارزش روز ملک کارخانه و اموال است.

چیذری ادامه داد: نمونه بخش خصولتی را در تولید ساکشن ها، دستگاه‌های مانیتور و مانیتورهای علائم حیاتی و بعضی از قطعات ارتوپدی می‌بینیم.

وی تاکید کرد: وقتی ارگان‌های نظامی، دولتی و خصولتی در تولید ورود می‌کنند، بخش خصوصی دیگر ترقی نمی‌کند و در جا می‌زند.

چیذری با عنوان این مطلب که بخش‌های دولتی اکثراً هزینه تبلیغات هم نمی‌کنند و نوآوری نیز ندارند، گفت: دولتی‌ها، بخش تحقیقات و توسعه هم ندارند و البته دلیلی هم ندارد که داشته باشند؛ چون یک مدیر دو سال می‌آید و بعد می‌رود. اگر بخواهد خیلی هزینه کند، باید پاسخگو باشد.

وی افزود: بنابراین، توصیه می‌کنم بخش دولتی و خصولتی، از صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و سایر صنایع خارج شوند. به دلیل اینکه در هیچ کشوری در دنیا، الگوی موفقی نداریم به غیر از تأسیسات نظامی که بخش دولتی ورود پیدا کرده و موفق شده باشد.

رئیس انجمن صنفی تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و دارویی، در ادامه به موضوع بیمارستان سازی توسط بخش دولتی اشاره کرد و گفت: درست است که احداث بیمارستان باعث ایجاد رفاه برای مردم می‌شود، ولی به دوستان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو؛ توصیه می‌کنم. به سمت خرید خدمت بروند. زیرا، با توجه به استهلاک شدید بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خرید خدمت در طولانی به نفع دولت خواهد بود.

چیذری تاکید کرد: پیشنهاد دیگری که می‌توان به سازمان غذا و دارو داد، این است که با توجه به بیانات رهبری و لزوم فعالیت بخش خصوصی، مجوز به خصولتی ها ندهد و پروانه‌های آنها را تمدید نکند.


انتهای پیام/
منبع: مهر
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه