«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

رفع فیلترینگ در مسیر قانونی / از ایجاد فضای شتاب‌زده غیر کارشناسی باید پرهیز کرد

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

77712
رفع فیلترینگ در مسیر قانونی / از ایجاد فضای شتاب‌زده غیر کارشناسی باید پرهیز کرد

با گذشت حدود ۱۰۰ روز از وعده‌های پزشکیان برای رفع فیلترینگ، جامعه هر لحظه منتظر وفای به عهد دولت چهاردهم است و آن طور که مسئولان دولت عنوان می‌کنند رفع فیلترینگ در مسیر قانونی خود قرار داشته و در حال پیگیری است.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: مسئله ورود اینترنت به ایران به چیزی حدود ۳۵ سال پیش باز می‌گردد، اما ۵ سال بعد و از سال ۱۳۷۳ بود که با عرضه اینترنت دایال‌آپ، دسترسی عمومی به اینترنت ایجاد شد و کم کم تواسنت جای خود را در بین مردم باز کند تا جایی که امروز اینترنت نقش گسترده‌ای در زندگی افراد جامعه ایفا می‌کند.

در دهه ۸۰ و هم‌زمان با افزایش تعداد کاربران اینترنت، کم کم شبکه‌های اجتماعی نیز ظهور کرده و میان کاربران رواج پیدا کردند. هرچند جدی‌ترین تلاش‌ها برای راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی در جهان به اواخر دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گردد، اما این رسانه نوین برای اولین بار اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی یعنی اواسط دهه ۸۰ شمسی و همزمان با ظهور فیسبوک در ایران معرفی شد و کاربرانی را به خود جذب کرد و به واسطه بروز همین شبکه‌های اجتماعی بود که کم کم مشاغل اینترنتی نیز گسترش پیدا کردند و به منبع درآمد بسیاری از افراد جامعه تبدیل شدند.

اما با افزایش گسترده تعداد کاربران اینترنت در کشور موضوع فیلترینگ نیز به صورت جدی مطرح و توسط مقامات کشور پیگیری شد، به طوری که در سال ۱۳۸۰ با صدور ابلاغیه «سیاست‌های کلی شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای» توسط رهبری، قانون‌گذاری درباره فیلترینگ در ایران آغاز شد و یک سال بعد، برای رسیدگی به وضعیت اینترنت در کشور، کمیته سه نفره‌ای متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما تشکیل شد.

این کمیته در آغاز فعالیت خود ابتدا فهرستی از ۱۱۱ هزار سایت ممنوعه را تهیه سپس دستور مسدودسازی آن‌ها را به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی داد و این گونه بسیاری از سایت‌ها با دستور قوه قضائیه فیلتر شدند. فیلترینگ در ایران، موجب شد تا دست کاربران از یک‌سری امکانات مهم کوتاه شده و باعث بروز مشکلات زیادی شد، اما از دوسال پیش محدودیت‌های گسترده‌ای بر روی اینترنت اعمال شد و موجی از اعتراضات را به همراه داشت.

تا جایی که می‌توان گفت تقریبا همه شبکه‌های اجتماعی رایج در دنیا اعم از تلگرام، فیسبوک، وایبر، لینکدین، یوتیوب، توییتر (یا شبکه ایکس)، گوگل پلی، اینستاگرام، واتساپ، لینکدین، سیگنال، ویز، کلاب هاوس، نتفلیکس، مدیوم، یاهو مسنجر، اسنپ چت، تیک تاک و غیره در ایران فیلتر هستند و برای ورود به آنها باید با شفیلتر شکن وارد آن شوید و این همان هزینه‌ و تهدیدی است که مسعود پزشکیان رئیس جمهور نیز در برنامه‌های انتخاباتی‌ خود همواره به آن اشاره می‌کرد. پزشکیان عنوان می‌کرد وقتی شما شبکه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کنید از یک سو هزینه اضافی را به مردم تحمیل و سود هنگفتی را در جیب فیلترشکن فروش‌ها روانه خواهید، در حالی که نوجوانان و جوانان با فیلتر شکن، دسترسی بسیار راحت‌تری به سایت‌های غیر اخلاقی و مخرب دارند.

همین مسئله عاملی شد تا یکی از وعده‌های انتخاباتی پزشکیان در جهت ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلتر فیلتر باشد و عنوان کرد که در این راه تمام توان خود و وزیر متبوعش را به خدمت خواهد گرفت.

البته، پزشکیان در زمانی که در مجلس به عنوان نماینده نیز حضور داشت از مساله فیلترینگ صراحتا انتقاد می‌کرد و زمانی که طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس یازدهم بررسی می‌شد، از این طرح و کمیسیون ویژه و البته بررسی آن ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی انتقاد زیادی داشت.

حالا با گذشت حدود ۱۰۰ روز از وعده‌های پزشکیان برای رفع فیلترینگ، جامعه هر لحظه منتظر وفای به عهد دولت چهاردهم است، به همین دلیل سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مدیران ارشد و صاحب نظران صنعت پست کشور به مناسب روز جهانی پست برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره آخرین اخبار فیلترینگ اظهار کرد: به صورت طبیعی و قطعا صحبت‌های آقای رییس جمهور در رابطه با مطالبه مردم و صحبت‌هایی که در زمینه اینترنت کردند به صورت جدی دنبال می‌کنند و به ما هم ماموریت دادند و کارهای کارشناسی ما هم در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: بنابراین اینکه گشایش هایی اتفاق خواهد افتاد اما با یک نگاه کارشناسی. ما باید در این فضا باید از فضای شتاب‌زده غیر کارشناسی پرهیز کنیم. بنابراین در قولی که آقای رییس جمهور در این زمینه داده‌اند و ماهم دنبال خواهیم کرد حتما گشایش اتفاق خواهد افتاد اما با یک نگاه کارشناسی چون یک مطالبه عمومی است.

همچنین، سید محمد مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در مورد مساله ساماندهی و ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی در راستای انتظارات به حق جامعه در فضای مجازی نوشت: صداقت و وفای به عهد سرمایه اصلی و خصیصه ذاتی مسعود پزشکیان رئیس جمهور است.

وی تصریح کرد: مساله ساماندهی و ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی حل و انتظارات به حق جامعه برآورده خواهد شد.

طیاطبایی افزود: با شتاب زدگی در موضع گیری‌ها و قضاوت‌های زود هنگام راه را برای حل مشکلات صعب و دشوار نکنیم.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: پزشکیان در حوزه صداقت و راستگویی از سرآمدان عرصه سیاست در ایران معاصر است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد