نقش پررنگ آموزش و پرورش برای نهادیه شدن آموزش‌های محیط‌زیستی

جامعه

89701
string(801) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"393.75","_w":"700","_y":"105.49841772151899","_x":"4.721961218658894e-14","source":"\/news\/photo\/1403\/12\/14\/2f8f8426a2866036b88bbc6301fd75a8.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 120px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-24.1139px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" نقش پررنگ آموزش و پرورش برای نهادیه شدن آموزش‌های محیط‌زیستی

معاون رئیس جمهور با اشاره به موضوعات آموزش‌های محیط زیستی تاکید کرد: برای اینکه این آموزش‌ها نهادینه شود حتما باید از سنین کودکی شروع کنیم که در این میان نقش آموزش و پرورش بسیار پررنگ است.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، شینا انصاری روز سه‌شنبه در مراسم همگانی محیط زیست پایدار که یا حضور وزیر آموزش و پرورش در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد افزود: حوزه آموزش و پرورش، حوزه‌ای است که ما در آن فعالیت می‌کنیم، این برای ما در سازمان حفاظت محیط زیست، فرصتی است تا بتوانیم از آن به نفع محیط زیست بهره‌برداری کنیم.

وی اظهار داشت: در اسناد بالادستی نیز به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره شده است؛ اصلی مترقی که ما در حوزه محیط زیست داریم و بر اساس آن، حفاظت از محیط زیست یک مسئولیت همگانی تلقی شده است، بنابراین برای حفاظت از عرصه های طبیعی باید همه در کنار هم قرار بگیریم در غیر این صورت شرایط رنجور محیط زیست کشور وخیم‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از نکاتی که غیر از اصل ۵۰ قانون اساسی در سند بالادستی ما وجود دارد، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست است که عمل کردن به آنها شرایط محیط زیست را بهتر خواهد کرد.

انصاری با اشاره به موضوعات آموزش های محیط زیستی تاکید کرد: برای اینکه این آموزش ها نهادینه شود حتما باید از سنین کودکی شروع کنیم که در این میان نقش آموزش و پرورش بسیار پررنگ است.

رئیس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: البته در این زمینه آموزش‌های رسمی داریم، مانند درس «انسان و محیط زیست»، اما در کنار آموزش‌های رسمی، فعالیت‌های فوق‌برنامه یا آموزش‌هایی که به صورت عملی داده می‌شود و همچنین آموزش‌های غیررسمی نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

انصاری یادآور شد: امیدواریم امروز شروعی باشد تا به مناسبت روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط زیست، بتوانیم موضوع «محیط یاران» را در سطح مدارس توسعه دهیم.

وی اظهار داشت: قطعا تغییر نگرش و تغییر سبک زندگی می‌تواند از نظام آموزش و پرورش آغاز شود، دانش‌آموزان می‌توانند آموزشی را که دیده‌اند حتی در سطح خانواده و اطرافیان خود نیز اشاعه دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست و داشتن نسلی دوستدار محیط زیست حتما باید آموزش از سطوح ابتدایی آغاز و همچنین در هنرستان ها اجرا شود.

دانش‌آموزان می‌توانند سفیران محیط‌زیست باشند

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مدارس این مسئولیت را دارند که بتوانند ذهن دانش‌آموزان را در جهت حفظ محیط‌زیست نهادینه کرده و پرورش دهند و سفیران دانش‌آموزی را تربیت کنند تا نقش خود را در جهت حفظ محیط‌زیست ایفا کنند.

هادی کیادلیری افزود: امروز بحران‌های محیط زیست بسیار جدی است و مساله محیط زیست در اولویت اول نه تنها ایران بلکه همه کشورهای جهان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در ایران نیز به دلیل قرارگیری در شرایط جغرافیایی خاص در شرایط استثنایی قرار داریم، هرگونه تعلل در حفظ محیط‌زیست دیگر جایز نیست و باید نگاه جدی‌تری به این موضوع داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروزه اگر این بحران‌ها ایجاد شده به این دلیل است که بحران اخلاقی و انسانی داریم و اگر نتوانیم این نگرش را تغییر دهیم بحران‌ها ادامه‌دار خواهد بود، ما اطلاعات محیط زیستی داریم اما رفتار محیط زیستی نداریم بنابراین باید در این زمینه تغییر ایجاد کنیم.

کیادلیری تصریح کرد: ما نیاز به باز اندیشی طبیعت داریم باید دید این اندیشه در دنیا چه جایگاهی دارد، لازم است نگاه انسان‌محوری را به حفظ محیط‌زیست تغییر داده و نگاه زیست محوری داشته باشیم.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شناخت محیط زیست و منابع طبیعی فقط از نظر سودمندی نیست بلکه باید فلسفه وجودی طبیعت را درک کرد و از زاویه ارزش موجودی آن نگاه کرد، شاید یک روز فرا برسد که ما از رفتارمان در قبال موجودات شرمنده باشیم و این نگاهی که منجر به آسیب محیط زیست شده ناشی از جهل است، مسئولیت و تصمیمات ما در محیط زیست برای نسل‌های آینده است و این تصمیمات ما خواهد بود که آینده را خواهد ساخت.

وی گفت: مدارس این مسئولیت را دارند که بتوانند ذهن دانش آموزان را در جهت حفظ محیط‌زیست نهادینه کرده و پرورش دهند و سفیران دانش آموزی را تربیت کنند تا نقش خود را در جهت حفظ محیط زیست ایفا کنند، شناخت محیط زیست یک موضوع درسی نیست بلکه یک سبک زندگی است و اگر نتوانیم این سبک زندگی را به درستی ایجاد کنیم با نتایج نامناسبی مواجه خواهیم شد.

کیادلیری افزود: از جمله اقدامات مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش که لازم است نتایج آن منعکس شود، می‌توان به طرح محیط‌یار ذیل سفیران سلامت دانش آموزان، حمایت و پشتیبانی از هنرستان محیط زیست و توسعه هنرستان‌های محیط‌زیست در سطح کشور، پیاده‌سازی مدیریت سبز در مدارس، طرح توانمند سازی مدیران مدارس و برگزاری اردوهای علمی و آموزشی برای دانش آموزان و معلمان اشاره کرد که امیدواریم باعث حفاظت از سرزمین و طبیعت کشورمان توسط دانش آموزان شود.

در پایان مراسم شینا انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از نمایشگاه محیط زیستی مدارس که در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، بازدید کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه