بی‌توجهی به محیط‌زیست ناشی از کم‌کاری نظام آموزشی است

جامعه

89705
string(778) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"592.3125","_w":"1053","_y":"109.6875","_x":"0","source":"\/news\/photo\/1403\/12\/14\/7f866a78d6dea082cb54eb717c1a2b50.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 106.667px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-16.6667px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" بی‌توجهی به محیط‌زیست ناشی از کم‌کاری نظام آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز نظام تعلیم وتربیت با بیشترین تعطیلی مواجه است و این یک آسیب بزرگ تربیتی است، گفت: اگر فردی نسبت به مسائل اجتماعی و محیط زیستی بی‌توجه است، ناشی از کم‌کاری ما در دوران آموزشی اوست.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، علیرضا کاظمی روز سه‌شنبه در مراسم همگانی محیط زیست پایدار اظهار کرد: تهدید بسیار بزرگی در حال وقوع است و چهار تهدید بنیادین و ویرانگر فکری، جامعه بشریت را به خطر انداخته است و این تهدیدها، آینده بشر را در معرض خطر قرار داده‌ و اگر اقدامی انجام نشود، چیزی به نام آینده برای آیندگان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: یکی از این بحران‌ها محیط زیست و مسائل مربوط به آن است که موضوعی بسیار مهم به شمار می‌آید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به هر حال، چهار بحران مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث سلاح‌های کشتار جمعی است، افزود: این مساله‌ای است که امروز در جهان اتفاق می‌افتد و جامعه جهانی را به شدت تهدید می‌کند و این تهدیدات نسل کنونی و نسل آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کاظمی بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و شکاف طبقاتی نیز از دیگر مسائلی هستند که در طبقات اجتماعی در حال وقوع‌اند و در کنار همه این‌ها، بحران‌های محیط زیستی جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین بحران‌های ویرانگر جامعه بشری محسوب می‌شود.

وی یادآورشد: اگر بخواهیم این بحران‌ها را مدیریت کنیم، باید توجه داشته باشیم که انسان با دستان خود و با نگاهی منفعت‌طلبانه مقطعی، تیشه به ریشه خود می‌زند. انسان با تخریب محیط زیست و ایجاد بحران‌هایی در این حوزه، زندگی خود را به خطر می‌اندازد و محیط زیست یک حوزه بسیار وسیع، حیاتی و مهم است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: محیط زیست از هر بُعدی که مورد بررسی قرار گیرد، خاستگاه وجودی انسان و حیات طیبه اوست. انسان تمام لذت‌های دنیوی و معنوی خود را باید در طبیعت جستجو کند؛ حتی فلسفه وجودی او نیز در ارتباط با محیط زیست معنا پیدا می‌کند. خداوند متعال نیز در قرآن کریم هرگاه بخواهد انسان را متوجه خود کند، او را به زیبایی‌ها و عجایب موجودات از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین آنها و نظام هستی ارجاع می‌دهد.

کاظمی اظهار داشت: هر یک از این موجودات نقش اساسی و بنیادی‌ در هندسه نظام هستی دارند؛ بنابراین هیچ‌کدام از آن‌ها بی‌فایده نیستند و همه آن‌ها برای انسان خلق شده‌اند تا از وجودشان بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به این موضوع توجه کنیم، راهی جز آموزش و فرهنگ‌سازی نداریم. خاستگاه آموزش نیز آموزش‌وپرورش از دوران کودکی تا جوانی است؛ دوره‌ای حیاتی، اساسی و مهم که تربیت در آن نهادینه می‌شود و آموزه‌ها و هنجارهایی که ما به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم، در همین دوره شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر تحلیل دقیقی داشته باشیم و بخواهیم جایگاه و خاستگاه طبیعی خود را حفظ کنیم، باید روی زیبایی‌های طبیعت سرمایه‌گذاری کنیم و مشکلات کشور ناشی از بی‌توجهی به حوزه تعلیم وتربیت است؛ چراکه انسان امروز محصول همین نظام آموزشی است.

کاظمی افزود: اگر فردی را ببینید که نسبت به مسائل اجتماعی بی‌توجه است، این ناشی از کم کاری ما در دوران آموزشی اوست. آسیب‌هایی که امروز مشاهده می‌کنیم بی حد وحصر هستند؛ ما سلسله وار آسیب‌هایی را تجربه کرده‌ایم. جالب اینکه آسیب‌های محیط زیستی بیشترین تأثیر منفی را بر نظام تعلیم وتربیت ما گذاشته‌ است.

وی توضیح داد: در آموزش و پرورش، این موضوع را به عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل مورد توجه قرار می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اکنون مهم‌ترین مشکل کشور ناترازی است، گفت: بی توجهی به مصرف درست در حوزه های مختلف ناترازی‌های متعدد دیگری را ایجاد کرده است و ما نتوانسته ایم توازنی برقرار کنیم.

دانش‌آموزانی باید تربیت کنیم که حفاظت از محیط زیست را مهمترین ماموریت بدانند

کاظمی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت در ۲ قالب برنامه‌ درسی رسمی و برنامه‌ درسی غیررسمی همه توان خود را در این حوزه به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم دانش‌آموزانی تربیت کنیم که محیط زیست و حفاظت از آن را مهم‌ترین مأموریت خود بدانند. 

وی با بیان اینکه محیط زیست یک مساله نیست، گفت: محیط زیست یک سبک زندگی است. این سبک زندگی باید در همه جا از جمله در محیط خانه، کوچه و خیابان، اداره و سفر حاکم باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نوع نگاه ما به گیاهان، منابع طبیعی، خاک و آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کنیم، بسیار مهم است. باید این نگرش‌ها را از کلاس درس و خانه آغاز کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه می‌توانیم با همفکری، کمک و هم‌افزایی برنامه‌های بسیار اثربخش‌تری اضافه کنیم، افزود: امسال کتاب «انسان و محیط زیست» که برای پایه یازدهم تعریف شده است را به برنامه‌های آموزشی اضافه کرده‌ایم؛ این کتاب بخش‌های مختلف حوزه محیط زیست را کاملاً به بچه‌ها آموزش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که این آموزه‌ها در وجود بچه‌ها نهادینه شود البته در قالب برنامه‌های غیررسمی، کار تشکیلاتی انجام شده است. ما رشته محیط‌بانی را در قالب هنرستان‌های کار و دانش برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز محیط زیست ایجاد کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این رابطه باید هنرستان‌های تخصصی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأسیس شده است ، توسعه یابد؛ زیرا تعداد آن‌ها بسیار کم است.

کاظمی یادآورشد: امروز ما نیازمند آموزش همگانی و فراگیر هستیم و باید نهضت ملی حفاظت از محیط زیست را راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: امروز دغدغه محیط زیست و ابعاد مختلف آن باید در وجود آحاد جامعه نهادینه و در رفتار و کردارشان متجلی شود. در کوچه و خیابان که راه می‌رویم، باید حواسمان به این موضوع باشد، به‌ویژه در مصرف، که شاید ریشه تولید آلودگی و تخریب محیط زیست ما در ابعاد مختلف، همین مصرف بی‌رویه باشد. 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه قرآن کریم نیز به شدت بر مصرف درست تأکید کرده است و ما نباید آینده را برای منافع امروز نابود کنیم، خاطرنشان کرد: همچنین توصیه‌ای به همکاران خودم در معاونت تربیت بدنی و معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی در انجمن اولیا و مربیان دارم که یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

کاظمی اضافه کرد: حوزه انجمن اولیا و مربیان ۳۰ میلیون مخاطب دارد و من تا کنون برنامه‌ای برای ۱۲۰ هزار مدیر که راهبران آموزشی هستند، ندیده‌ام. باید سرمایه‌گذاری و کمک کنید؛ ما هم حمایت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش را مورد توجه قرار دهیم، گفت: نگاه ما در سرمایه‌گذاری‌ در حوزه محیط زیست باید بلندمدت باشد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، همه خسارات امروز ناشی از نگاه‌های کوتاه‌مدت و سرمایه‌گذاری‌های زودبازده‌ای است که مردم می‌بینند اما هرگز به این فکر نکرده‌ایم که فرهنگ یک مملکت را بسازیم و درست کنیم.

کاظمی بیان داشت: امروز تمام مشکلات اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و آسیب‌های اجتماعی که داریم ناشی از همین موضوع است و حاضر نیستیم ۱۰ یا ۱۲ سال صبر کنیم تا خروجی یک کار فرهنگی را ببینیم. اگر در یک حوزه خوب کار کنیم؛ همه چیز درست خواهد شد.

وی ادامه داد: انرژی‌های فراوان و منابع طبیعی زیبایی در کشورمان وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین حیطه‌ای قابل مشاهده نیست اما به شدت رو به تخریب است وقتی از ساحل زیبای مازندران یا فضای کویری جاده‌ها و خیابان‌های این کشور و یا از ساحل جنوب عبور می کنیم چیزی جز حسرت ناشی از آسیب به محیط زیست نمی بینیم.

کاظمی یادآورشد: آموزش و پرورش با تمام وجود آماده خدمت است اما اینها کافی نیستند. ظرفیت‌های بیشتری داریم و آمادگی هم داریم و باید نقش دانش‌آموزان مدرسه را پررنگ‌تر کنیم.

وی گفت: آمادگی کامل داریم تا با همکاری معلمان، مدیران اولیا و محتوای کتاب‌های درسی و صدها فعالیت فوق برنامه‌ای که داریم، یک تشکل پایدار ایجاد کنیم.

در حاشیه همایش آموزش همگانی حفظ محیط زیست، حمایل محیط‌یار محیط زیست از سوی شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به ۶ نفر از دانش آموزان به عنوان سفیران محیط زیست اهدا شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه