
انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران در پاسداشت یاد و میراث زندهیاد ناصر تقوایی، رویدادی فرهنگی با عنوان «شب ناصر» را با همکاری خانه سینما برگزار میکند.

مراسم یادبود ناصر تقوایی، کارگردان و نویسنده، سهشنبه ۶ آبان در خانه هنرمندان و با حضور برخی از اهالی سینما و هنر و علاقهمندان او برگزار شد

کارگردان فیلم خواب تلخ و رئیس سابق کانون کارگردانان خانه سینما در مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی با اشاره به درخواست اصناف سینمایی برای تعیین تکلیف پروانه ساخت گفت: آقای تقوایی میدانیم شما در حال ناخدایی خانه سینما هستید.

مراسم یادبود زنده یاد «ناصر تقوایی» روز سه شنبه ششم آبانماه در خانه هنرمندان برگزار میشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حجم منابع ما با نیازهای هنرمندانی که پابهسن گذاشتهاند حتماً فاصله زیادی دارد، اما صندوق هنرمندان و موسسه پیشکسوتان تلاش میکنند حداقلی از نیازهای آنان را برطرف کنند.

کیانوش عیاری در سوگ مرحوم ناصر تقوایی یادداشتی به روزنامه ایران ارائه کرد.

جدیدترین قسمت از برنامه «هفت» به بررسی فیلم «مجنون»، «اتوبوس گمشده» و پرونده ویژه به یاد ناصر تقوایی و محمد کاسبی برگزار میشود.

مسعود کیمیایی کارگردان درباره فقدان وجود ناصر تقوایی فیلمساز موسوم به موج نو سینمای ایران نوشت: در این چند سال گذشته دوستانم برای من تنهایی را خواستند. ناصر تقوایی یک دوست شریف بود.

به روایت ناصر شفق،تقوایی شناخت چشمگیری از تیمهای بزرگ فوتبال ایران داشت و نوریخدایاری را استعدادی دستنیافتنی میدانست. او به حسن حبیبی و ابراهیم قاسمپور علاقه داشت، مرحوم محمد رنجبر را «رئیس» میخواند و با جعفر کاشانی، پرویز قلیچخانی و عبدالرضا برزگری دوستی نزدیک داشت.

رئیس دولت هفتم و هشتم با صدور پیامی درگذشت ناصر تقوایی، سینماگر و هنرمند ایران را تسلیت گفت.

حسین نوروزی در یادداشتی به روزنامه ایران نوشت: از پزشکزاد تا همینگوی، از نثر فارسی تا زبان تصویر، ناصر تقوایی پلی زد که هنوز استوار است و بیاغراق میتوان گفت بخش بزرگی از سنت اقتباس در سینمای ایران وامدار اوست.

سینا حسینی، دبیر سرویس ورزشی در یادداشتی نوشت: ناصر تقوایی را معمولاً با سینما میشناسیم؛ با ناخدا خورشید، داییجان ناپلئون و نگاهی که جنوب ایران را به بخشی از جغرافیای زیباییشنـاسی سینمایی بدل کرد. اما در ورای این چهره سینمایی، تقوایی انسانی بود که فوتبال را نیز با همان وسواس، دقت و شور هنری درک میکرد. او نه صرفاً یک تماشاگر، که «فوتبالی تمامعیار» بود؛ هوادار پرشور صنعت نفت آبادان، که سالهای جوانیاش را مانند میلیونها ایرانی با شوق فوتبال سپری کرد.

داستان حضور زندهیاد ناصر تقوایی، کارگردان شاخص و برجسته سینمای ایران، در استادیوم بزرگ آزادی و جانمایی دوربینهای تلویزیونی برای رفع مشکلات تصویربرداری مسابقات فوتبال، در نوع خود بینظیر و کمنظیر در تاریخ رسانهای کشور است.

حسین نوروزی پژوهشگر مطالعات هنر درباره مرحوم ناصر تقوایی یادداشتی به روزنامه ایران ارائه کرد.

رضا صائمی دبیر فرهنگی روزنامه ایران درباره سوگ ناصر تقوایی یادداشتی به «ایران آنلاین» ارائه کرد.

حمید دباشی در مقدمهای که برای مجموعه «کوچک جنگلی» نوشته درباره پسزمینه اجتماعی و بستر فرهنگی و ادبی تقوایی نوشته است.

علی نصیریان درباره همزمانی درگذشت ناصر تقوایی با سالگرد داریوش مهرجویی گفت: این دو، اسطورههای فیلمسازی ایران بودند.

در سال ۱۳۴۸، ناصر تقوایی همراه با داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی سه آغازگر اصلی «موج نوی سینمای ایران» بودند. هر سه برآمده از نگاهی تازه به جامعه و ادبیات بودند؛ اما تقوایی شاید در این عرصه روشنفکرانهتر گام برداشت.

بازیگر فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» گفت: جواهری یگانه از دست رفت. وقتی خبر را شنیدم، واقعاً به هم ریختم. خودم هم این روزها حال خوبی ندارم.

محسن سلیمانی فاخر به «ایران» گفت: در سینمای ناصر تقوایی، جامعه قهرمان اصلی است. هر فیلم او روایت انسان ایرانی در برابر ساختارهایی است که یا در حال فروپاشیاند یا هنوز شکل نگرفتهاند.