مرضیه وحید دستجردی با اشاره به کاهش سهدرصدی آمار ازدواج در کشور اظهار کرد: متوسط سن ازدواج در کشور برای دختران ۲۴.۱ سال و برای پسران ۲۸.۳ سال بوده است، همچنین، میانگین سنی ازدواج در استان تهران نسبت به سایر استانهای کشور بالاتر است.
کتایون مصری پژوهشگر مطالعات زنان در واکنش به طرح مجلس مبنی بر حبسزدایی از مهریه و کاهش تعداد ۱۱۰ سکه به ۱۴ سکه میگوید:« قبلاً هم چنین اقداماتی وجود داشته است؛ ضرورت دارد که با مشورت با نخبگان جامعه، فعالان حوزه زنان و هر کسی که دغدغه مسائل زنان و خانواده را دارد، طرحهایی از این دست را تدوین کنند.»
مهریه یک دین بر عهده مرد است و بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، اگر مدیون به پرداخت آن مال اقدام نکند، جلب میشود و تا زمان پرداخت یا اثبات در ناتوانی پرداخت، در بازداشت میماند. حالا چند وقتی است که موضوع کاهش سقف مهریه در مجلس شورای اسلامی شدت گرفته است.
مهریه، بهعنوان یک حق مالی برای زن در عقد نکاح اسلامی، در کشورهای مختلف با نظامهای حقوقی متفاوت اجرا میشود. در ایران، بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، مهریه مالی است که به محض وقوع عقد، زن مالک آن شده و میتواند هرگونه تصرفی در آن داشته باشد.
معاون زنان و خانواده رئیسجمهوری گفت: واقعیت این است که مهریه صرفاً یک عدد و فقط یک دین مادی نیست بلکه یکی از اضلاع مهم نظام حقوقی خانواده است.
مهریه، بهعنوان یکی از حقوق مالی زن در نظام حقوقی خانواده ایران، جایگاه برجستهای دارد؛ نهادی که علاوه بر تثبیت جنبهای از حقوق اقتصادی زنان، از دیرباز نقشی کلیدی در تأمین نوعی امنیت حقوقی برای آنان ایفا کرده است.
مهریه یکی از مهمترین آثار مالی عقد ازدواج است و پرداخت آن به حکم قانون، بر عهده مرد است. اما همین حق قانونی ازدواج که برای زنان در نظر گرفتهاند، بارها مورد تغییر قرار گرفت تا جایی که اکنون از ۱۱۰ سکه میخواهند آن را به ۱۴ سکه برسانند.
بر اساس قوانین فقهی ما حق قطعی زن در ازدواج، مهریه و نفقه است، اما همین حقوق هم مدام دستخوش تغییر شده و محدودتر میشوند، بدون اینکه آن طرف کفه ترازو به سود زنان اصلاح شود.
در مجلس یازدهم، طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون حقوقی تصویب شد و در نوبت صحن هم قرار گرفت، اما عمر مجلس یازدهم اجازه رسیدگی به این طرح را نداد، ولی نمایندههای مجلس دوازدهم این طرح را فراموش نکردند، حالا این طرح با همه موافقان و مخالفانش در صحن قرار دارد.
سمیه سادات حسنیحلم وکیل پایه یک دادگستری، عضو کانون تکریم زن و خانواده و کنشگر حوزه خانواده با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون محکومان مالی مهریه حدود یک ماهی هست که توسط کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده، میگوید: «به نظرم این طرح به هیچوجه نمیتواند جوابگوی خواستههای امروز زوجین باشد و از نهاد خانواده حمایت کند.»
دکتر معصومه گلمحمدی، قرآنپژوه و دبیر کارگروه فقه انجمن ایرانی مطالعات زنان که دارای تحصیلات حوزوی است در مورد مهریه میگوید:«در قرآن آمده مهریه هدیهای از طرف شوهر به زن است، کسی برای هدیه نرخ نمیگذارد و یک موضوع کاملاً دوطرفه است. یعنی شوهر میخواهد این هدیه را تقدیم زن کند، بنابراین مقدار آن را هم باید خودش تعیین نماید.»
مهریه فقط یک توافق و تعهد ساده مالی نیست، قرار بود پشتوانهای حداقلی برای زنانی باشد که با گسست پیمان زناشویی با آسیبهای بسیاری روبهرو خواهند شد، هر چند برخی رفتارهای فرهنگی و تصمیمات شتابزده باعث شده است که گاهی پایان زندگی مشترک و وصول مهریه به دادگاه و زندان ختم شود.
این روزها، موضوعی قدیمی اما آشنا و همیشه جاری، به درستی حساسیتهای زیادی را در جامعه ایجاد کرده است. این موضوع که زندگی میلیونها زن و مرد، مادر و پدر، و فرزندان این سرزمین را متأثر میکند چیزی نیست جز مهریه.
بدهکاران مهریه دیگر به زندان نمیروند، سالهاست که مهریه، هزاران مرد را روانه زندان میکند و بر اساس آمارها، به دومین عامل زندانی شدن افراد در کشور تبدیل شده است. به همین دلیل موضوع مهریه همیشه بحث داغ و پرحاشیهای در جامعه بوده و هر چند وقت یکبار خبرهایی درباره آن شنیده میشود.
خبر خیلی سریع پیچید، کانالهای خبری هم در تعطیلات نوروز روی این خبر مانور دادند تا بیشتر به چشم بیاید؛ خبری مهم البته برای زنان و ماجرای داغ مهریه.