طبق رویه معمول، آمار تولید خودرو توسط سامانه کدال اعلام شده است. نتیجه این آمار ناامیدکننده است. در سه ماهه اول امسال(۱۴۰۴) نسبت به مورد مشابه سال گذشته(۱۴۰۳)؛ سه خودروساز یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو کاهش تولید داشتند.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم، گفت: وزیر صمت بر اصلاح قیمت خودرو تأکید داشته و ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند، گفت: اگر می خواهیم صنعت خودرو به جایی برسد و رشد صنعتی و توسعه صنعتی داشته باشیم باید مسیر برنامه پنج ساله صنعت خودرو را مشخص کنیم و چند سال در این مسیر ثابت قدم باشیم.
یکی از هشت فرمان رئیسجمهوری فقید درباره صنعت خودرو؛ اجرای خصوصیسازی و عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی بود.
تعرفههای جدید آمریکا بر واردات خودرو، چشمانداز رشد خودروسازان آلمانی را تیره کرده و همزمان با رکود اقتصادی اروپا، صنعت خودرو را با چالشهای تازهای روبرو ساخته است.
سرعت تحولات در جهان خودرو شتاب گرفته و هر از چند گاهی یک ایده جدید در آن متولد میشود. یکی از تازهترین ایدهها که در چین شکل گرفته، ارتقای سختافزاری و بروزآوری خودرو پس از چند مدت استفاده است.
بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا ۲۶ فروردین ماه ۲ میلیارد و ۱۵۷ میلیون دلار ارز موردنیاز برای واردات را تأمین کرده که سهم خودرو ۳۸۷ میلیون دلار بوده است.
سال گذشته تعداد سهامداران فعال بورسی به مرز ۳.۲ میلیون کد رسید و سه صنعت خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و بانکها و موسسات اعتباری جزو سه صنعت پرگردش در معاملات بازار سهام بودند.
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه خودروهای وارداتی در ۲ مرحله آغاز شد، گفت: ثبت نام برای عرضه خودروهای واداتی از امروز شنبه ۱۸ اسفندماه آغاز شده است و تا اواخر هفته ادامه دارد.
نشست هم اندیشی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و نمایندگان صنایع خودرویی کشور به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد.
سیدمحمد اتابک در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور: موضع وزارت صمت در رابطه با خودرو، خصوصیسازی خودرو است، ما باید خودرو را از سمت دولت خارج کنیم تصدیگری انجام ندهیم سیاست گذاری بکنیم، بحث تولید گردن دولت هست ولی قسمتی را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم.
نتایج یک پژوهش مفصل از شرایط حاکم بر صنعت خودروی کشور، مشخص کرده که «انحصار» تولید خودرو عملاً فضای رقابتی را از بین برده و به کاهش تولید و فروش خودرو انجامیده است. به بیان دیگر، خودروسازی ایران تاوان «دولتی بودن» خود را میدهد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از رشد ۷۰درصدی تولید روزانه خودروسازان در ۱۵ روز اخیر پس از افزایش قیمتها خبر داد.
هفته گذشته همزمان با افزایش نرخ دلار و اعلام نتایج انتخابات ریاستجمهوری امریکا، قیمت خودرو افزایش قابلتوجهی پیدا کرد. به نحوی که قیمت خودروهای داخلی در بازار طی چهار روز بیش از ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت و خودروهای وارداتی هم تا ۴۳ میلیون تومان گران شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت را به سمت «مدیر پروژه واردات خودرو» منصوب کرد.
کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودروسازی به بخش خصوصی داده شود و دولت به جز نظارت هیچ دخل و تصرفی بر روی آن نداشته باشد وضعیت خودروسازان رو به پیشرفت خواهد رفت.