کلید توسعه اقتصادی سیاسی در دولت چهاردهم

257
کلید توسعه اقتصادی سیاسی در دولت چهاردهم

مرتضی دارایی، فعال اقتصادی حوزه صنعت، معدن و تجارت در یادداشتی ارسالی به ایران اقتصادی نوشت: بی گمان در آستانه ی تغییرات ارکان دولت و بویژه انتخاب کابیته ی دولت و ارائه ی مدلی متفاوت از رییس جمهور منتخب ،نظرات و چالش ها و مطالب زیادی در حال تولید و انتشارند. در این مجال ،مدلی که پیشنهاد شده و می شود این است که اقوام و احزاب و تشکل‌ها و ... باید بستری باشد برای پایش و اعتبارسنجی نخبگان  و سپس معرفی آنها به جامعه.

با تمرکز بر اصل واقع گرایی، توضیح بیشتر آنکه، به جای تاکید بر قرابت های دسته ای،قومی و... ،باید به معرفی و تقویت شایستگان  به جامعه تلاش نمود. حال که در آستانه ی تغییر دولت و انتخاب بیش از هزاران پست مدیریتی عالی و میانی  هستیم.و بی شک نشست ها ،گعده ها،دیدارها و لابی های فراوانی برگزار خواهد شد.که هر کدام به دنبال معرفی افراد نزدیک به خود خواهند بود.

از رایزنی سیاسی با چهره های بانفوذ تا هزینه و جنگ رسانه ای و مطرح نمودن ایشان تلاش خواهند نمود تا بتوانند به اصطلاح عامیانه، نفر خود را قالب بکنند. وظیفه ی نخبگان جامعه آن است که در جلسات سیاسی،حزبی،رسانه ای،نهادی  و .... بر این اصل تکیه کنند که باید مدیریت کشور با سه اصل شرافتمندی،شایستگی و اعتقاد با برنامه های توسعه ای رئیس جمهور منتخب همراه باشد .یعنی کسانی برای مسوولیت های اجرایی انتخاب شوند که شرافتمند،شایسته و همراه روزهای سخت با دکتر پزشکیان باشند.
شرافتمند یعنی پاکدست و صادق و دارای عزت نفس و متعهد به مردم بودن. شرافت یعنی آنکه ،فردی حتی گر چه خود را توانمند برای احراز مسوولیتی می داند ،اما به دنبال آن نمی دود،لابی نمی کند،خواهش و تمنا از کسی ندارد،خودش را برای پست و صندلی نمی فروشد. شریف یعنی کسی که می داند اگر قرار است بر مسندی بنشیند باید استقلال داشته باشد،باید قدرت نه گفتن به ارباب قدرت و ثروت داشته باشد،پس او نمی آید به هر دری بزند تا دیده و آنگاه  بلکه پسندیده شود.!

شریف یعنی فردی که برای خود و اعتبار و سواد و سابقه ی اجرایی و پیشینه و آینده ش احترام قائل است. شریف کسی است که نه اینکه نخواهد مسئولیت قبول کند،بلکه می خواهد زمانی وارد کارزار و عرصه ی مدبریت شود که وام دار بسیاری افراد صاحب نفوذ،شرکت‌ها و مافیا نباشد. ناگفته پیداست که در حال حاضر چنین افرادی زیاد در دید نیستند.یعنی فضای غالب آنچنان است که کالای رایج بازار چیز دیگری است. شوربختانه باید گفت که اسباب مطرح شدن و لابیگری بیشتر فراهم است تا دیده شدن افراد شریف کارشناس کاربلد.

اما باید نشست و گذاشت و گذشت؟! خیر،باید افراد شریف را با تحقیق و پرس و جو و مطالعه محیطی از دل سازمان‌ها و ادارات کشف و آنها را با عزت ،دعوت به کار و قبول مسئولیت نمود. کم نیستند چنین چهره ها و افرادی که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی پراکنده اند.

ویژگی دوم شایستگی است. شایستگی یعنی مشخصه هایی چون دانش و سواد،مهارت،ویژگی‌های شخصیتی،شیوه ی اندیشیدن،جهان بینی،مدل ذهنی،الگوهای فکری،تصویر از خود،سابقه ی اجرایی مناسب ،داشتن قدرت مساله یابی و حل مساله،آشنا به محیط داخلی و خارجی و ..

افراد شایسته ،همان کسانی هستند که در جمع ،سخن و کلامشان متفاوت و موثر است،در هر جایی کار کرده اند از خود خدمات ماندگار به جا گذاشته اند،از رفتار و عملکرد آنها به نیکی یاد می شود،افراد شایسته جانشین پرورند،آنها به کشف و پرورش نیروها و استعدادهای نو علاقه و جدیت داشته و دارند. آری،شایستگان هر کجا بوده و هستند از لحاظ دانش و تجربه مورد تکریم و احترام اند.

ترکیب شایستگان شرافتمند ،می تواند سنجه ای برای انتخاب وزرا،معاونین وزیر و روسای سازمانها،استانداران ،مدیران کل و فرمانداران در دولت جدید باشد. بی شک ویژگی سوم قابل اضافه باید انتخاب از بین دولتمردانی باشد که به گفتمان دکتر پزشکیان اعتقاد داشته و برای ترویج و پیروزی آن تلاش کرده اند.به این تفکر باور دارند که می تواند نجات بخش کشور باشد.باید به رویکرد رئیس جمهور منتخب نه برای گرفتن صندلی که برای توسعه آفرینی ایران پایبند باشند.

جالب اینجاست که شایستگان شرافتمند ،به علت پایبندی به اعتبار و تفکر خود ،گاه فرصت رزومه سازی را آگاهانه از دست داده اند.زیرا در هر دولتی و هر شرایطی حاضر به قبول سمت مدیریتی نشده اند،یا حتی راهی را انتخاب کرده اند که در این مسیر نباشند.
پس این افراد که با وجود شرافت و شایستگی،فاقد رزومه ی مدیریتی قابل توجه هستند باید با دیده ی متفاوت نگریست.این دسته می توانند تحول آفرین باشند

نگارنده بر این باور است که سه معیار شرافتمتدی و شریف بودن،شایستگی و شایسته بودن،معتقد و همراه بودن با رویکرد دکتر پزشکیان در اداره دولت  برای انتخاب هر مدیری در هر سطحی لازم و ضروریست.

با رعایت این ترکیب سه گانه؛ هم سرمایه ی اجتماعی حفظ خواهد شد، هم فساد اداری و مالی به شدت کاهش خواهد یافت، هم به اهداف برنامه ی هفتم توسعه نزدیک خواهیم شد، هم اعتماد از دست رفته بین مردم ترمیم خواهد گشت و هم بهره وری افزایش خواهد یافت.

این چنین ما شاهد رقابت سالم،کاهش خطا و اشتباه در انتخاب مدیران،افزایش امید خواهیم بود. با رعایت نظام شایستگی و اجرای قانون مربوط در انتخاب مدیران شریف شایسته ی همراه روز های سخت، به شعار عدالت و اصناف و تقویت کارشناسان  دکتر پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی جامه عمل پوشانده خواهد شد.

احزاب،نهادهای مدنی، رسانه و شبکه های اجتماعی، دانشگاه ها و  گروه های مرجع دیگر نیز می توانند و باید به تقویت این گفتمان کمک شایان نمایند. در واقع نقش همه باید این باشد که چنین نیروهایی در مسند امور قرار بگیرند تا گامی به توسعه نزدیک و نزدیکتر شویم.

خوشبختانه در حال حاضر با ارائه ی مدلی روشن و متفاوت و باحضور  دکتر ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری و دیگر افراد خردمند ( علیرغم چالش هایی که وجود دارد )، این نوید هست تا در صورت همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عدم دخالت بی رویه در انتصابات، شاهد رویش و تثبیت نسل جدیدی از مدیران  باشیم که در ترکیب آنها، هم جایگاه و وزن اقوام و اقشار و ... مختلف دیده شده باشد، هم احزاب و گروه های سیاسی دارای شناسنامه و نهادهای مدنی و تشکل‌ها و انجمن ها نقش داشته باشند،هم مهربانوان ایرانی  خودنمایی کنند و هم جوانان فرصت عرض اندام داشته باشند.

در پایان انتظار دارم که این نوشته به نقد کشیده شود تا با اظهار نظر اندیشمندان و فعالان علم و پژوهش و رسانه و همه ی کسانیکه توسعه خواه و توسعه آفرین هستند ،گفتمانی شکل گرفته و بستری مهیا شود که شایستگان شرافتمند در آن فضا رشد کرده و بانی حرکت و توسعه برای جامعه شوند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار