صادرات ۲۰ میلیارد دلاری کالاهای ایرانی به اعضای پیمان شانگهای

345
صادرات 20 میلیارد دلاری کالاهای ایرانی به اعضای پیمان شانگهای

در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات کشورمان به کشورهای عضو پیمان شانگهای ۶۱ میلیون و ۵۳۶ هزار تن به ارزش ۲۰  میلیارد و ۲۱ میلیون دلار بود.

 به گزارش ایران؛  13 تیرماه سال گذشته در دهلی نو هندوستان بود که ایران رسما به عنوان عضو جدید سازمان همکاری های شانگهای معرفی شد، این در حالی است که کشورمان از سال 2005 عضو ناظر این سازمان بود.

سازمان همکاری های شانگهای با جمعیتی بالغ بر سه میلیارد نفر(43 درصد جمعیت جهان)، 25 درصد تولید ناخالص داخلی در عرصه جهانی، 20 درصد از واردات جهان، 20 درصد از صادرات جهانی و 23 درصد اقتصادی جهان را دارا و عضویت چهار قدرت هسته‌ای و دو عضو دائم شورای امنیت در آن می تواند به لحاظ سیاسی و اقتصادی منافع زیادی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

منافع سیاسی و اقتصادی شانگهای برای ایران

به طوری که از مهم‌ترین مزایای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای «امکان تجارت مستقیم و پایدار با کشورهای عضو»، «ایجاد اعتماد همه اعضا جهت تعامل همه‌جانبه»، «تقویت اثرگذاری در بازار بین‌المللی نفت و گاز»، «کاهش هزینه حمل‌ونقل در صادرات و واردات»، «سرعت بخشیدن به روند حذف دلار از معاملات»، «مشارکت سازنده در حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ای»، «افزایش همکاری در زمینه‌های مختلف از قبیل انرژی و توریسم» و «برقراری امکان مشارکت گسترده در ساختارهای سیاسی نظامی و امنیتی» است.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای نه تنها از جهت گسترش این سازمان بلکه به دلیل غنای ژئوپلیتیکی آن در به چالش فراخواندن نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده اهمیت دارد، به همین دلیل می توان گفت چنین سازمان قدرتمندی می‌تواند به فعالان اقتصادی کشورمان کمک کند که از این پتانسیل برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها بیش از گذشته استفاده کنند.

زیرساخت های اقتصادی برای توسعه مناسبات با اعضای شانگهای

سازمان همکاری شانگهای در بخش‌های بسیاری نظیر حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند و لذا ایران، می‌تواند منافع منطقه‌ای خود را در این حوزه‌ها مؤثرتر دنبال و تأمین کند.

همچنین کشورمان به جهت برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و شبکه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه‌ها و بنادر، بویژه بندر چابهار در دهانه اقیانوس هند، می‌تواند نقش مناسبی از نظر اقتصادی در این سازمان ایفا کند.

 از سوی دیگر دو کشور بزرگ واردکننده انرژی در جهان یعنی چین و هند در این سازمان عضویت دارند و ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی، فرصت‌های خوبی را برای تقویت همکاری با این کشورها در چهارچوب سازمان شانگهای خواهد داشت.

طرح کمربند- راه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری‌های منطقه‌ای در سایر حوزه‌ها از جمله دیگر مسائلی هستند که بیش از پیش بر اهمیت عضویت ایران در سازمان شانگهای به عنوان عضو اصلی می‌افزایند.

حجم تجارت اعضای شانگهای با ایران

سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی است که توسط چین(حجم تجارت این کشور با ایران حدود ۱۹ میلیارد دلار است)، قزاقستان (تجارت 205 میلیون دلاری با ایران دارد)، قرقیزستان (حجم تجارت این کشور با ایران ۵۲ میلیون دلار است)، تاجیکستان (حدود ۵ میلیون دلار با ایران تجارت دارد)، روسیه (حجم تجارت این کشور با ایران بیش از ۵ میلیارد دلار است) و ازبکستان (حجم تجارت این کشور با ایران حدود ۲۶۰ میلیون دلار است) در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد.

در سال ۲۰۱۷، هند (این کشور ۱۶ میلیارد دلار با ایران تجارت دارد) و پاکستان (حدود دو میلیارد دلار با ایران تجارت دارد) نیز به عنوان عضو پذیرفته شدند.

به طور کلی اما می توان گفت میزان تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان شانگهای با رشد 45 درصدی مواجه بوده است.

پیشنهادهای ایران برای اعضای شانگهای

در سال 1402 میزان صادرات کشورمان به کشورهای عضو پیمان شانگهای 61 میلیون و 536 هزار تن به ارزش 20  میلیارد و 21 میلیون دلار بود.

در سال گذشته مجموع صادرات کشور با احتساب نفت، برق، تجارت چمدانی ۸۶.۹ میلیارد دلار بوده و همچنین وزن صادرات (بدون نفت خام) به حدود ۱۳۶.۴ میلیون تن است.

از این رو می توان گفت به لحاظ ارزشی 23 درصد و به لحاظ وزنی 45 درصد از کل صادرات ایران به کشورهای عضو پیمان شانگهای انجام می گیرد.

طی 6 ماهه نخست سال جاری 31 میلیون تن کالای ایرانی به کشورهای عضو پیمان شانگهای صادر شده است که درآمدی 10 میلیارد دلاری برای کشورمان به ارمغان آورده است.

صادرات به کشورهای عضو شانگهای داشته که از این میزان ۷۱.۸ درصد صادرات به کشور چین انجام شده است، پاکستان، هند و روسیه نیز به ترتیب ۱۰.۱، ۸.۵، ۴.۹ درصد بوده است.میزان وزن محموله‌های صادرات از ایران نیز ۳۱ میلیون تن برآورد می‌شود.

هر تن محصول صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان شانگهای تنها ۳۲۲ دلار ارزش دارد اما ارزش محصولات وارداتی از این کشورها ۲۳۰۶ دلار است. به معنای دیگر ارزش محصولات وارداتی ایران در هر تن ۷ برابر ارزش محصولات صادراتی است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار