بازگشت سبزپوشی به تالارشیشه ای

63
بازگشت سبزپوشی به تالارشیشه ای

امروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۸۷ واحدی به دو میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۶۱ واحد رسید

پس از دو روز نزولی، شاخص‌های بازارسهام دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت. به دنبال یک روند صعودی پرشتاب که به بازدهی بیش از پنج درصدی بورس تهران در یک هفته منجر شد، شاخص کل بورس در روزهای چهارشنبه هفته گذشته و نخستین روز هفته جاری شاخص وارد استراحت شد. اما از دومین روز هفته جاری و با یک رشد مختصر این شرایط تغییر کرد. دیروز هم با رشد بیش از 10 هزارواحدی شاخص کل دوباره بازار به رنگ سبز درآمد.
 
شاخص به دو میلیون و 162 هزارواحد رسید

برهمین اساس روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش هزار و 487 واحد به رقم 2 میلیون و 162 هزار و 561 واحد رسید.

همچنین شاخص هموزن با افزایش 3 هزار و 678 واحد به رقم 750 هزار و 125 واحد رسید. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی روزگذشته 0.7 درصد افزایش یافتند این دو شاخص با معیار هموزن 0.49 درصد رشد کردند. علاوه براین، شاخص آزاد شناور 0.03 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 21 صدم درصد افزایش یافت اما شاخص بازار اول بورس 5 صدم درصد کاهش یافت.

دراین روز ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 512 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران روز دوشنبه بیش از 7.3 میلیارد سهام حق تقدم واوراق مالی در قالب 412 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 436 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایپا بیشترین افزایش در شاخص بورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت بندرعباس، ‌بانک ملت و فولاد مبارکه بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.
 
آیفکس هم صعودی بود

روزگذشته همانند بورس تهران، فرابورس نیز سبز بود. شاخص کل در فرابورس ایران 42 واحد افزایش یافت و به رقم 26 هزار و 336 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 460 هزار میلیارد تومان رسید.ارزش بازار پایه فرابورس 399 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران روزگذشته بیش از 7.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 262 هزار فقره معامله و به ارزش 252 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. همه شاخص‌های فرابورس دراین روزسبز شدند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس 16 صدم درصد رشد کرد. این دو شاخص با معیار هموزن 0.65 درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس 8 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم فرابورس 0.19 درصد رشد کرد.

طبق روال دوشنبه‌ها و در قالب عملیات بازار باز اوراق بدهی دولت توسط بانک‌ها به میزان 247 هزار میلیارد تومان در قالب 2.7 میلیارد ورقه و در قالب 402 نوبت معامله داد و ستد شد. این اوراق مربوط به آینده است که با نرخ‌های حدود 60 درصد تنظیم می‌شود و در پروژه‌های مختلف اجرا می‌شود.

روز دوشنبه نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و توسعه و عمران استان کرمان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد فولاد هرمزگان، مالی سپهرصادرات، صبا فولاد خلیج‌فارس و بیمه دی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

حجم بازار سرمایه شامل بورس و فرابورس در حال حاضر به حدود 145 میلیارد دلار می‌رسد که از نظر بورس‌های بزرگ جهانی حجم بسیار کوچکی است، در حالی که حدود 700 شرکت بورسی و فرابورسی در این بازار حضور دارند. کارشناسان اعتقاد دارند که بازار سهام ایران ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد که در صورت فراهم شدن بسترهای لازم که امید سهامداران مهمترین آن است، می‌تواند رشد‌های خیره کننده‌ای را به ثبت برساند. هم‌اکنون ارزش بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی با قیمت‌های ذاتی شرکت‌ها نزدیک شده است. این درحالی است که با اجرایی شدن برنامه تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بزرگ بورسی و هلدینگ‌ها شاهد بهبود ارزش بازار و سهام این شرکت‌ها خواهیم بود.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار