صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت خبر داد

فراخوان جذب و استخدام 25 هزار نیروی حوزه سلامت

نیروهای طرحی دوران کرونا از سهمیه ویژه برخوردار خواهند بود

فریبا خان‌احمدی / نیروهای طرحی دوران کرونا بزودی بازگشت به کار می‌شوند. وزارت بهداشت تبدیل وضعیت نیروهای طرحی، شرکتی و 89 روزه دوره کرونا را در دستور کار دارد و آنطور که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت خبر داده است در چند روز آینده فراخوان جذب و استخدام 25 هزار نیروی حوزه سلامت از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. از طرفی طبق گفته دکتر بهروز رحیمی اولویت جذب و استخدام با بومی‌گزینی و مناطق محروم و کم‌برخوردار است، این نیروها برای 5 هزار و 400 مراکز جدیدالافتتاح بهداشتی و درمانی جذب و به‌کارگیری می‌شوند. این ۲۵ هزار نیرو شامل ۱۱ هزار نفر در حوزه درمان، ۱۰ هزار نفر در بخش بهداشت و  سه هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه فوریت‌های پزشکی است و به ازای هر تخت بیمارستانی، یک پرستار و مابقی در سایر بخش‌ها از جمله مراکز ناباروری و فوریت‌های پزشکی استخدام می‌شوند. البته برای نیروهای شاغل در دوران کرونا سهمیه جداگانه‌ای در این آزمون در نظر گرفته شده است. علاوه بر اینها 4 هزار نیروی بهورز برای ارتقای نظام شبکه بهداشت و زیر ساخت پزشک خانواده جذب می‌شود، البته از این عدد دو هزارنفر جذب شده اند و دو هزار نفر دیگر هم جذب می‌شوند. وزارت بهداشت حداقل ۲۵ هزار نیرو برای مراکز جدیدالاحداث جذب خواهد کرد که با احتساب ۴ هزار بهورز مجموعاً ۳۰ درصد از کسری را در این حوزه جبران می‌کند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه وزارت بهداشت چه برنامه‌ای برای تبدیل وضعیت نیروهای طرحی دوران کرونا دارد، گفت: در بحث تبدیل وضعیت و ایجاد امنیت شغلی، 70 هزار نفر از جامعه ایثارگری تبدیل وضعیت شدند؛ این تبدیل وضعیت بر اساس قانون و بودجه 1401 تبصره 20 اتفاق افتاد و بر این اساس 70 هزار نفر که سوابق ایثارگری داشتند جذب شدند.
دکتر رحیمی در ادامه افزود: برای تبدیل وضعیت همکاران شرکتی، قراردادی 89 روزه و ضریب طرحی دوران کرونا دو مسیر را در دستور کارمان قرار داده‌ایم؛ مسیر اول از طریق طرح مجلس شورای اسلامی با عنوان ساماندهی کارکنان دولت در دستور کار قرار دارد، در این باره چندین جلسه با نمایندگان مجلس داشته‌ایم و قرار است این طرح در صحن علنی مجلس بررسی نهایی شود. چنانچه این مصوبه به تأیید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برسد اجازه استخدام نیروهای طرحی دوران کرونا را خواهیم داشت.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سعی داریم هیچ نیرویی تعدیل نشود، گفت: مسیر دوم برای جذب و تبدیل وضعیت نیروها برگزاری آزمون استخدامی با هماهنگی ستاد ملی کرونا است ، عدد سهمیه ما 25 هزار نفر است و بسیاری از همکاران ما با این آزمون استخدامی تبدیل وضعیت خواهند شد.
به گفته او نیروهای طرحی که اکثراً پرستار بوده و در دوران کرونا زحمات زیادی کشیدند و اکنون بیکار شدند در اولویت استخدام قرار دارند.
همچنین به گفته معاون وزیر بهداشت، مالیات یک درصد ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۲ برای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع با استفاده از ظرفیت مالیات سلامت به‌عنوان بخشی از منابع برای اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در نظر گرفته شده است. طبق پیش‌بینی‌های جداول این عدد 35 هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که پیشنهاد معاونت توسعه وزارت بهداشت برای اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده از محل مالیات یک درصد ارزش افزوده 50 همت است.
5 بیمارستان در دست احداث
وی در این نشست خبری گفت: 5 بیمارستان نیز در دست احداث داریم که ۷۰ درصد آنها امسال پایان می‌یابد، در سال‌جاری یکهزار و ۲۶۰ پروژه تحویل داده شد که از این تعداد ۱۶ مرکز ناباروری بوده است.
معاون وزیر بهداشت در خصوص بودجه وزارتخانه گفت: سهم وزارت بهداشت از یک درصد ارزش افزوده در سال‌جاری 18 هزار و پانصد میلیارد تومان بود که محقق شده و برای سال آینده رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که پیشنهاد ما با توجه به اجرای برنامه پزشکی خانواده، رقم ۵۵ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تصویب شود.
دکتر رحیمی در خصوص ابهامات بودجه سال آینده وزارت بهداشت، افزود: بودجه سال آینده با رشد ۴۳ درصدی همراه بوده، اما در بخشی از منابع ما هم گلایه داریم. به عنوان مثال، در طرح دارویاری نیاز ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است که ۶۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین در برنامه پزشکی خانواده، عدد پیشنهادی ما ۶۲ هزار میلیارد است که ۴۸ هزار میلیارد پیش‌بینی شده است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب قانون جوانی جمعیت، گفت: توجه به قانون جوانی جمعیت و اجرای درست آن یکی از اقداماتمان بود که با توجه به اینکه آیین‌نامه‌هایی که ابلاغ شده بود، مربوط به دهه‌های قبل بود، همه بازنویسی و اصلاح شد و تقریباً از ۴۲ محوری که در انجام این قانون وظیفه وزارت بهداشت بود، عمده آیین‌نامه‌هایش ابلاغ و اجرا شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی