صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با «ایران» اقدامات انجام شده برای دانشجویان آسیب‌دیده از دوره کرونا را تشریح کرد

سلامت جسم و روان دانشجویان، اولویت اول ماست

اکرم رضایی / دوران کرونا آسیب‌های بی‌شماری به جامعه آموزش عالی کشور و قشر دانشجو وارد کرد. دانشجو به‌عنوان قشری پویا، از کرونا آسیب‌های زیادی دید که در کنار افت یادگیری آموزشی، در ابعاد روانی هم مشکل‌ساز شد به‌گونه‌ای که برخی از آنان به دلیل دوری از فضای سرزنده دانشگاهی و گذراندن ساعت‌های متوالی در فضای مجازی به افسردگی مبتلا شدند. توجه به ابعاد روانی دانشجویان از مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خارج نیست و سازمان امور دانشجویان سازمانی است که مسائل و مطالبات دانشجویی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اقدامات صورت گرفته در راستای سلامت روان دانشجویان بیان کرد: اقدامات متعددی در زمینه سلامت جسم و روان دانشجویان انجام شده است و می‌دانیم دوران کرونا بسیار سخت بود و متأسفانه دانشجویان زیادی از این فضا متأثر شدند. اولین کاری که انجام دادیم ایجاد تغییر نگرش در مراکز مشاوره بود، بدین صورت که به جای اینکه مشاوران بنشینند و کار درمان را دنبال نمایند، به سمت پیشگیری حرکت کنند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان که روز گذشته در حاشیه نشست خبری به مناسبت اولین جشنواره ملی سردار شهید سلیمانی پاسخ پرسش‌های «ایران» را داد، اظهار کرد: اقدام دیگر ما ایجاد تغییر در آیین‌های سلامت دانشجویان بود که طی چند روز آینده با امضای وزیر علوم به دانشگاه‌های کشور ابلاغ خواهد شد. سومین کار این بود که بتوانیم از طریق جشنواره ملی سلامت، اهمیت توجه به سلامت جسم و روان را در میان دانشجویان ترویج دهیم. در واقع در جشنواره سلامت دانشجویان می‌توانند با ارائه آثار هنری اهمیت سلامت جسم و روان را نشان دهند.
داداش‌پور در پاسخ به این سؤال که چه آسیب‌هایی را از دانشجویان در زمان کرونا دفع کردید، گفت: آسیب‌ها مختلف بودند ولی این کار از سال گذشته شروع شده است. اولین اقدام توجه به ابعاد آموزشی بود زیرا دانشجویان طی دوسال‌ونیم از آموزش دور بودند و در این زمینه افت داشتند. برخی مشکلات هم به طور طبیعی دانشجویان را در معرض خطر قرار داده بود که یکی از آنها بحث افسردگی است.
رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: فعالیت‌هایمان را در راستای بهبود و درمان افسردگی شروع کردیم. به‌عنوان مثال در این زمینه کارگاه‌های مؤثری برای دانشجویان برگزار شد. این اقدام برای افت یادگیری هم صورت گرفت که تحت عنوان طرح ملی پاد اجرا شد و همچنان هم در حال انجام است. تلاش کردیم دانشگاه‌های کشور را از لحاظ فکری و هم‌جهت بودن در این زمینه یکسان کنیم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اگر در سازمان امور دانشجویان پنج اولویت کاری داشته باشیم، سلامت جسم و روان دانشجویان اولویت اول ما است، زیرا در چشم‌اندازمان در سازمان امور دانشجویان، دنبال زیست سالم دانشجویی هستیم که در سه حوزه سلامت جسم، سلامت روان و سبک زندگی دانشجویان معنا پیدا می‌کند. در این میان تلاش شد تسهیلاتی هم به دانشجویان برتر شاهد و ایثارگر داده شود. هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین در نشست خبری که به مناسبت اولین جشنواره ملی سردار شهید سلیمانی تشکیل شد، اظهار داشت: سازمان امور دانشجویان متولی امور دانشجویان است و یکی از وظایف آن رسیدگی به امور دانشجویان شاهد و ایثارگر است. برای این کار مصوبات مختلفی مصوب شده است که بر اساس آن بتوانیم در حوزه دانشجویان شاهد و ایثارگر تمرکز کنیم.
وی افزود: هفته آینده جشنواره‌ای همراه با جایزه ملی بورس تحصیلی و شناسایی افراد مستعد شاهد و ایثارگر برگزار خواهیم کرد. از طریق این جایزه تلاش داریم مستعد‌ترین افراد در جمع دانشجویان شاهد و ایثارگر را شناسایی کنیم. مقصود از بورس، کمک‌هزینه تحصیلی است و قیدی که وجود دارد این است که دانشجوی ایثارگر باید حائز رتبه قابل‌توجهی در کنکور باشد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه مبلغ بورسیه چقدر است، گفت: این یک هزینه کمک تحصیلی است. در 6 ماهه اول سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی 6 میلیون تومان، کارشناسی‌ارشد 7 میلیون تومان و برای مقطع دکتری 8 میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی ارائه خواهیم کرد.
رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان یادآور شد: بورسیه مذکور شامل کسانی می‌شود که جزو خانواده شهدا یا جانبازان 25 درصد باشند همچنین اگر خانواده مدافعان حرم نیز شامل این موارد باشند، می‌توانند از بورسیه استفاده کنند. بازهم تأکید می‌کنم باید رتبه آنها بدون در نظر گرفتن سهمیه در کنکور سراسری زیر 500 باشد. این بورسیه شامل دانشگاه آزاد نمی‌شود اما تصمیم به تعمیم آن داریم.
جستجو
آرشیو تاریخی