«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

باج ۱۴۰ میلیون دلاری آمریکا برای تمدید حضور در عراق

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

61544
باج 140 میلیون دلاری آمریکا برای تمدید حضور در عراق

نخست‌وزیر عراق به دنبال رایزینی‌های راهبردی و بررسی روابط چندجانبه با ایالات متحده، به دعوت جو بایدن راهی واشنگتن شد، سفری که مقامات عراقی معتقدند یکی از مهمترین دستاوردهای آن باید خروج قطعی نیروهای نظامی آمریکایی از خاک عراق باشد، خواسته‌ای که نتایج این سفر می‌گوید نه تنها محقق نمی‌شود بلکه، بنا بر تمدید قرارداد این مستاجر ناخوانده است.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: بلاتکلیفی این روزهای عراق می‌گوید، یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن آقای نخست‌وزیر ممکن است بغداد را از هدف اصلی و راهبردی آنها برای در رأس بودن اصل «اولویت عراق» و تأمین منافع راهبردی‌شان دور کند.

داشتن روابط دیپلماتیک بین تهران و عراق برای کاهش تنش‌های منطقه برای آنها اهمیت دارد و از سویی دیگر بغداد آمریکا را شریک راهبردی مناسبی برای خود می‌داند.

البته نخست وزیر عراق تلاش کرده دل هر دو طرف را به دست بیاورد و گفته داشتن روابط با ایران و آمریکا به‌طور همزمان امتیازی برای عراق است. اما تامین منافع هر دو متحد در یک مکان و یک زمان برای دولت عراق کمی دور از ذهن است.

عراق طی چند سال اخیر بارها با اعلام موضعی جدی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورش به دنبال اعلام توانمندی و استقلال در حوزه امنیتی و دفاعی بوده است.

موضعی که یک سالی می‌شود به طور جدی از سوی عراق اعلام شده اما آمریکایی‌ها تا کنون به آن بی توجه بودند و حضورشان را به بهانه مبارزه با تروریسم و البته آموزش نظامی به عراقی‌ها عقب انداخته‌اند.

نشست آخر برای خروج سربازان آمریکایی از عراق، ژانویه گذشته برگزار شد، جلسه‌ای که به دلیل اتفاقات اردن و کشته شدن سه نیروی نظامی آمریکایی ناتمام ماند.

پیگیری‌ها برای این خروج بزرگ، تمام نشد و این تصمیم در چندین نشست‌ و همایش از سوی عراقی‌ها مطرح شد، برای این اتفاق زمان هم مشخص شد اما هربار با پاسخ سربالای ایالات متحده، موضوع به دفعه بعد موکول شد.

چند روز قبل، ژنرال اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده و ژنرال عبدالامیر رشید یارالله، رییس ستاد کل نیروهای مسلح عراق که در نشست افتتاحیه جلسات مدیران کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق در بغداد شرکت کردند در خصوص آینده حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق تبادل نظر کردند.

حالا دعوتنامه جو بایدن در حالی چند روز قبل برای دولت عراق ارسال شد که دو کشور برای خروج نظامیان ایالات متحده هنوز با یکدیگر چانه‌زنی می‌کنند.

نظامیانی که قریب به دو دهه است به زور خاک عراق را برای ساخت و ساز پایگاه‌های نظامی خود انتخاب کرده‌اند و برای برقراری صلح و امنیت در این کشور میهمان ناخوانده و اجباری شده‌اند.

به دنبال جنگ آمریکا علیه عراق و سرنگونی صدام حسین، حضور نظامیان آمریکایی دائمی شد و به خودشان اجازه دادند به هر کجا که می‌رسند با بهانه جستجو برای یافتن افراد نزدیک به صدام حسین ویرانی به بار بیاورند و آدم بکشند.

با اعلام موجودیت گروهک تروریستی، موسوم به خلافت دولت اسلامی عراق و شام، آمریکا تلاش کرد در کالبد دایه مهربانتر از مادر برای عراقی‌ها دلسوزی کند، فارغ از اینکه خودشان پای ثابت ظهور داعش بودند.

از چیزی حدود ۳۰ هزار سرباز آمریکایی که در مناطق مختلف سراسر خاورمیانه حضور دارند، ۲۵۰۰ نفرشان با هدف مشاوره و کمک به نیروهای محلی برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش، همچنان در پایگاه‌‎های عراق ساکن هستند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده عراق و آمریکا به مشارکت امنیتی دوجانبه با سایر کشورهای ائتلاف به‌عنوان فرآیندی برای انجام ماموریت بین‌المللی به منظور شکست داعش در عراق متعهد است.

اما دولتمردان عراقی، پس از خروج داعش از حد و مرز عراق و بازگشت امنیت و آرامش در این کشور بارها اعلام کرده‌اند که ارتش این کشور توانایی برقراری صلح و ثبات را دارد و دیگر نیازی به حضور آمریکایی‌ها نیست.

حالا با سفر السودانی نخست وزیر عراق به آمریکا، حرف و حدیث‌ها برای این موضوع بالا گرفته و گروه‌های مردمی در عراق و حتی مقامات این کشور تاکید دارند یکی از محورهای مهم دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا باید خروج تمام و کمال نیروهای آمریکایی از خاک عراق باشد.

آنطور که باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفته بود هدف از سفر محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن، فعال کردن چارچوب‌های همکاری مندرج در توافقنامه چارچوب راهبردی است و طی آن السودانی با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، درباره پرونده های مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و راهبردی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

او همچنین گفت: روابط گذشته بین دو دولت عراق و آمریکا محدود به جنبه های امنیتی و نظامی بود، اما در حال حاضر تلاش می شود جهشی در کیفیت روابط دوجانبه حاصل شود.

رسانه‌های آمریکایی اما سفر نخست‌وزیر عراق را نه تنها نشانه تلاش دولت عراق برای خروج آمریکا نمی‌دانند بلکه معتقدند حضور سودانی در واشنگتن نشان دهنده تمایل دو کشور برای ادامه روابط خود از جمله هماهنگی نظامی است.

این گمانه‌زنی از جانب آمریکایی‌ها در حالی مطرح می‌شود که السودانی پیش از سفر خود اعلام کرده بود اجازه نمی‌دهد عراق میدانی برای تسویه حساب طرف های خارجی باشد و همه باید با عراق بر اساس حاکمیت و احترام متقابل رفتار کنند.

آنطور که نشریه فارین افرز نوشته، بغداد به دنبال تثبیت حضور آمریکا در خاک عراق است، چرا که به همکاری تازه‌ای با ایالات متحده آمریکا «نیاز دارد» و به‌دنبال «گرفتار شدن» در درگیری میان ایران و آمریکا نیست.

این نشریه همچنین نوشته، عراق با استفاده از جایگاه راهبردی خود در پی احیای «نقش محوری خود» در خاورمیانه است و برای تحقق این خواسته تمایل به ادامه این حضور نظامی دارد.

این ادعا البته در داخل عراق مخالف کم ندارد، حتی خود السودانی هم پیش از سفر خود به واشنگتن گفته بود کمیته عالی نظامی مشترک آمریکا و عراق با پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی بر اساس جدول زمانی موافقت کرده است.

از سویی دیگر تاکید مقامات عراقی برای خروج آمریکا و تلاش دولتمردان این کشور برای داشتن روابط چندجانبه و البته نظامی با ایالات متحده، ضد و نقیض‌هایی است که تا حدودی نشان می ‎دهد آمریکا نه تنها برنامه‌ای برای خروج از خاک عراق ندارد بلکه با موافقت ضمنی عراق برای باقی ماندن در وسط میدان منطقه خاورمیانه هدفگذاری کرده است.

نتایج دیدارهای مقامات آمریکایی با نخست وزیر عراق هم تا حدودی بر روی این مسئله صحه می‌گذارد و باج دادن آمریکایی‌ها با اعلام اختصاص ۱۴۰ میلیون دلار فروش پشتیبانی لجستیک هواپیما و آموزش نیروهای هوایی عراق می‌گوید این حضور ۲۰ ساله هنوز هم ادامه دارد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل