«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

دستپاچگی اسرائیل و یک بام و دوهوای نتانیاهو برای پاسخ به ایران

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

61693
دستپاچگی اسرائیل و یک بام و دوهوای نتانیاهو برای پاسخ به ایران

عملیات وعده صادق، با هدف پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل علیه سرکنسولگری ایران در دمشق، حالا اسرائیلی‌ها را بر سر یک دو راهی برای عملیاتی تلافی‌جویانه قرار داده است، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی‌داند بر مواضع کابینه جنگ خود برای پاسخ حتمی به ایران مانور دهد یا توصیه‌های جو بایدن برای عدم پاسخ متقابل به ایران را در دستور کار قرار دهد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: جنگ در سایهء اسرائیل و ایران، حالا چهره‌ای متفاوت از خودش را در صحنه بین‌المللی به دنیا نشان می‌دهد، تا کنون میدان در دست کشورهای حامی ایران و علیه اسرائیل بوده که خشت های مبارزه را می‌چیدند.

اما به دنبال حمله تروریستی اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق، جمهوری اسلامی ۱۰ روز پس از آن حادثه، با عملیاتی نظامی و البته ترکیبی، برای نخستین بار از درون خاک خود مواضع نظامی اسرائیل را مورد هدف قرار داد.

اتفاقی که به عقیده بسیاری از کارشناسان قاعده بازی را در مورد ایران و اسرائیل تغییر داد و هیمنه رژیم صهیونیستی که تا پیش از این طی جنگ ۷ ماهه غزه آسیب‌پذیر شده بود، شکست.

نفوذ دیپلماتیک ایران برای استفاده از حریم هوایی سه کشور منطقه علیه اسرائیل، نشان داد بر خلاف آنچه در بوق و کرنای سیاست جهان از قدرت نفوذپذیری اسرائیل کرده‌اند، چیزی باقی نمانده است.

بنا بر اعلام رسانه‌های غربی، چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد و موشک، از خاک ایران به داخل اراضی اشغالی شلیک شد که در نتیجه آن دو پایگاه مهم هوایی نواتیم و رامون آسیب‌های جدی را متحمل شد.

هرچند مقامات اسرائیلی برآورد این خسارات‌ها را ناچیز اعلام کردند، اما آنچه از تحلیل‌ رسانه‌های صهیونیستی مشخص است، پایگاه هوایی نواتیم دیگر قابل استفاده نیست.

بعد از عملیات " وعده صادق" رژیم صهیونیستی اعلام کرد حمله ایران به اسرائیل را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، اظهاراتی که البته از همان ابتدا با مخالفت کاخ سفید و برخی دولت‌های متحد اسرائیل روبرو شد.

بنا بر گزارش رویترز، اعضای کابینه جنگ اسرائیل بر سر لزوم واکنش به حملات ایران توافق دارند اما اختلاف‌نظرهایی در مورد زمان و دامنه عملیات وجود دارد.

برخی در این کابینه معتقدند معادله باید چشم در برابر چشم باشد، در حالی که برخی دیگر می‌گویند باید منتظر ماند، برنامه‌ریزی کرد و سپس به حمله ایران پاسخ داد.

اظهاراتی که البته بعید به نظر می‌رسد همراهی و حمایت آمریکایی‌ها را به دنبال داشته باشد و اسرائیل در صورت حمله به ایران تنها خواهد بود، به گفته کانال ۱۲ اسرائیل، آمریکا با واکنش نظامی اسرائیل به حملات ایران مخالفت شدیدی ندارد اما از دولت نتانیاهو خواسته تا عملیات اسرائیل با واشنگتن هماهنگ شود و آمریکا پیش از انجام از آن مطلع شده باشد.

این در صورتی است که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌گویی با نشریه بلومبرگ از عدم تمایل کشورش برای جنگ مستقیم با ایران گفته و تاکید کرده آمریکا نمی‌خواهد شاهد گسترش جنگ غزه و اسرائیل در منطقه باشد.

حمله به ایران، این روزها یکی جدی‌ترین گزینه‌های روی میز کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شده، که حالا با عملیات مستقیم ایران به خاک سرزمین‌های اشغالی، پررنگ تر شده است .

آنطور که تحلیل‌گران این رژیم می‌گویند، اسرائیل در صورت حمله به ایران باید منافع متحدان خود در منطقه مانند عربستان و امارات را در نظر بگیرد، از این رو ممکن است پاسخ آنها جایی خارج از مرزهای خاکی ایران باشد.

بعد از عملیات نظامی ایران علیه مواضع نظامی اسرائیل در خاک فلسطین اشغالی، کابینه جنگ این رژیم چندین نشست اضطراری رابا هدف بررسی این حمله و چگونگی پاسخ به آن برگزار کرد.

جلساتی که هنوز اعضای آن را به یک نظر واحد در خصوص پاسخ‌دهی به ایران نرسانده، بنیامین نتانیاهو معتقد است به ایران پاسخ خواهیم داد، اما باید این کار را عاقلانه و نه از روی هیجان انجام دهیم. آنها باید تحت فشار روانی باشند؛ همانطور که ما را تحت استرس قرار دادند.

اعترافی که آقای نخست‌وزیر از آن حرف زده مدت‌هاست سوژه اصلی تحلیل‌گران و کارشناسان بین‌المللی درباره سیاست‌های اتخاذ شده ایران مقابل اسرائیل است.

فشار و حنگ روانی که زمینه‌ساز عملیات نظامی ایران شد و از مدت‌ها قبل اسرائیل را در یک شوک و نگرانی فرو برده بود که ایران چه زمانی حمله خواهد کرد.

نتانیاهو همچنین از ارتش رژیم صهیونیستی خواسته گزینه‌هایی را برای هداف قرار دادن در ایران ارائه دهد. او البته در تماس تلفنی با وزیر دفاع آمریکا گفته، اسرائیل هیچ چاره‌ای جز پاسخ دادن به حمله جمهوری اسلامی ندارد.

وزیر خارجه اسرائیل در عرصه دیپلماتیک خود از ۳۲ کشور خواسته است تا تحریم‌های بیشتری علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند. و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

یسرائیل کاتس حتی در نامه خود تاکید کرده که تا قبل از آنکه دیر شود باید ایران را متوقف کرد.

در مقابل این ادعای حمله ، تهران اما پیام هشداری مهم و بی‌سابقه‌ای را از طریق قاهره به تل‌آویو ارسال کرده و در آن تأکید کرده ایران هرگونه ماجراجویی جدید از سوی اسرائیل را محکم‌تر از قبل پاسخ خواهد داد.

آنطور که حسین سلامی فرمانده سپاه پاسدارن تاکید کرده، ایران تصمیم دارد یک معادله جدید بسازد که از این به بعد اسرائیل در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و به شهروندان ما حمله کند، از مبدا جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهد داد.

ایران بارها از سوی اسرائیل با ایجاد خلل در برنامه‌های هسته‌ای و نظامی در خاک ایران، حملات سایبری و آسیب به تجهیزات و ترور دانشمندان و فرماندهان سپاه در سوریه مورد حمله قرار گرفته است.

تهران به تکرار نسبت به این حملات واکنش نشان داده و در مجامع بین‌الملل پیگیر احقاق حقوق قانونی خود بوده، اما این نخستین بار بود که در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی پاسخی مستقیم برای اسرائیل ارسال کرد.

پاسخی که حالا نتانیاهو را بر سر یک دو راهی در برابر ایران گذاشته است و تکلیفش مشخص نیست که عملیات نظامی ایران را به طور مستقیم و در داخل خاک ایران تلافی کند یا بنا بر توصیه متحدانش از پاسخ دادن صرف نظر کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل