کارشناس حوزه فلسطین در گفتگو با ”ایران آنلاین” مطرح کرد؛

استعفای دومینو وار کابینه اسرائیل دستاورد جنگ غزه

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

62796
استعفای دومینو وار کابینه اسرائیل دستاورد جنگ غزه

سید رحیم هاشمی کارشناس حوزه مقاومت گفت: شکست در عملیات طوفان الاقصی، باعث شد تا رژیم صهیونیستی که خود را چهارمین ارتش برتر دنیا می‌دید و احساس قدرت می‌کرد، هیمنه پوشالی خود در مقابل چشم جهانیان از دست بدهد و به یک ورطه انحطاط کشیده شد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: سید رحیم هاشمی پژوهشگر و کارشناس حوزه مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین‌ در پاسخ به چرایی استعفای برخی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی و اعترافاتی با مضمون (ما اشتباه کردیم) از آن‌ها منتشر شده و همچنین عدم عقب‌نشینی کابینه از مواضع خود، اظهار داشت:‌ اظهاراتی که امروز به عنوان استعفا از طرف رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شد، در قالب یک نامه با ذکر دو موضوع به عناوین حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و شکست اطلاعاتی در عملیات طوفان الاقصی به سمع و بصر همگان رسید.

وی افزود: مقرر شده بود این استعفا اتفاق بیفتد اما در زمانی که به یک دستاورد و پیروزی رسیده باشند و در اوج به وعده خود جامه عمل بپوشانند. ممکن است این سوال برای عموم به وجود آمده باشد؛ چرا باید استعفا رخ بدهد که در پاسخ به این سوال باید به ضعف اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در مسئله غزه برای عدم پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد.

هاشمی ادامه داد: طراحی این عملیات تقریبا بیش از یک سال طول کشید و اساس و پایه آن کاملا بر اساس ایده‌های فلسطینی و نیروهای مقاومت در غزه بود که در این خصوص، چندی پیش یحیی سنوار در تابستان سال گذشته پیغامی با این مضمون که ما با یک طوفان به سراغتان می‌آییم، وعده انجام یک عملیات علیه تجاوزات رژیم به غزه را داده بود. 

پژوهشگر و کارشناس حوزه مقاومت گفت: شکست در عملیات طوفان الاقصی، باعث شد تا رژیم صهیونیستی که بر اساس چهار اشراف اطلاعاتی، حمله غافلگیرانه، خارج از سرزمین بودن و تند و سریع بودن،‌ خود را جزو چهارمین ارتش برتر دنیا می‌دید و احساس قدرت می‌کرد، هیمنه پوشالی خود در مقابل چشم جهانیان از دست بدهد و به یک ورطه انحطاط کشیده شد.

ضعف عیان رژیم صهیونیستی 

وی اضافه کرد: طی چند سال گذشته نیز شاهد این ورطه انحطاط در رژیم کودک‌کش بودیم؛ از نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ از صهیونیست‌ها که در سالروز مرگ اسحاق رابین، از نوجوانان صهیونیستی به عمل آمد، ۳۰ درصد آن‌ها در پاسخ به این سوال که آینده اسرائیل را چگونه می‌بینید، اذعان کردند که اسرائیل ۱۵ تا ۱۸ سال آینده را نخواهد دید.

هاشمی در ادامه تصریح کرد:‌ همه اتفاقات در کنار هم جمع شدند تا رسیدیم به عملیات طوفان الاقصی که باعث شد تا امنیت روانی رژیم اسرائیل بهم بریزد؛ در شروع حمله و تجاوزات به نوار غزه، آمار خودکشی‌ها در ارتش این رژیم مجدد رشد پیدا کند. 

پژوهشگر و کارشناس حوزه فلسطین با اشاره به دومین موضوع مورد بحث این استعفا،‌ ابراز کرد: اشتباهات اطلاعاتی که در مورد حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه داشتند این بود که اگر فرماندهان مقاومت که در شمال مستقر هستند و به حزب‌الله کمک می‌کنند را هدف حمله قرار دهند، نخست احتمال درگیری جنگ در شمال لبنان کاهش پیدا می‌کند به این دلیل که اگر جنگ در شمال رخ دهد، ضررهای اقتصادی بیشتری را متحمل خواهند شد و همچنین خروج سرمایه بیشتری خواهند داشت. 

وی گفت: هدف رژیم صهیونیستی از حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، برگرداندن آمریکا به معادلات بازی در منطقه و آغاز جنگ آغاز بود؛ چراکه قبل از کودتای یکم آوریل در عدم وتوی قطعنامه آتش‌بس، اسرائیل تا حدودی سرخورده شده بود و ادامه بازی هم کشاندن پای جمهوری اسلامی به میان و حمله به رفح بود.

هاشمی در تکمیل صحبت خود در ارتباط با عملکرد ناموفق نقشه‌کشی‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در حال حاضر سرزمین‌های اشغالی، پرچگالی‌ترین منطقه زمین از حضور پدافندهای مختلف است. ۱۲ ناو پایه برای موشک‌های بالستیک پیکان و آیجیس در دریا وجود داشت، که شامل ۴ ناو فرانسوی ، ۲ ناو اسرائیلی ، ۷ ناو آمریکایی بود.

همه تجهیزات پدافندی و راداری کم آوردند

وی با اشاره به تجمیع سامانه‌های پدافند هوایی مانند باراک ۸، فلاخن داوود، سامانه گنبد آهنین، سامانه پاتریوت و ایکس باند آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و نقاط مرکزی گفت: درست ۵ روز قبل از عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل، ورود پدافند تاد به اردن که رینگ پدافندی پاتریوت است اضافه شده است و برای فعالیت همه این سامانه‌ها اعلام آماده‌باش شد.

وی همچنین گفت: در حوزه اطلاعاتی نیز امارات، تمامی لانگ های پروازی منطقه را تحویل مستشاران آمریکایی و اسرائیلی داد و پروازهای آمریکایی از ابتدای آوریل که مشخص شد ایران می‌خواهد پاسخ حمله تروریستی اسرائیل را بدهد؛ پروازهای شناسایی از امارات تا شمال اربیل توسط هواپیماهای آمریکایی آغاز شد، و کل تحرکات منطقه را ثبت می‌گرد.

هاشمی افزود: پایگاه الحدیده قطر هم که امکان رصد هر لانچری را از زمان شلیک تا ۳ هزار کیلومتر با نقطه مشخص دارد برای دفاع از آسمان اسرائیل فعال شد و عربستان  هم آماده بود از حمله موشکی یمن جلوگیری کند .

این کارشناس حوزه مقاومت با تأکید بر اینکه فعال شدن همه این سامانه‌ها و موشک‌ها و پایگاه رصد و شناسایی اسرائیل اما در مقاتبل ایران ناتوان بودند تصریح کرد: در این وضعیت، ایران با استفاده از نسل دوم پهپادها و نسل ۲ و ۳ موشک‌ها که حداقل ۱۵ سال از ساخت آنها گذشته عملیات وعده صادق را آغاز کرد و سامانه های مطرح شده نتوانستد رهگیری کنند و موشک‌هایی که برنامه‌ریزی شده بود به پایگاه نواتیم، رامون و منطقه جولان را هدف قرار دهد برخورد کرد.

دستاورد سازی به زور برای توجیه شکست

هاشمی در پایان با بیان اینکه، شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی باعث فشار مضاعف بر کابیته رژیم صهیونیستی شده است خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات روند استعفاهای دومینو‌ وار اعضای کابینه رژیم صهیونیستی را سریع‌تر کرده است و نخست وزیر اسرائیل ناچار است از این آتش‌افروزی چند ماهه با وجود همه مخالفت‌ها و استعفاهای کابینه، یک عایدی مهم داشته باشد که چیزی که مشخص است تا کنون این دستاورد حاصل نشده است و باید به رفح ورود کند تا به یک دستاورد برسد، در حال حاضر امکان حذف فرماندهان ارشد مقاومت برای اسرائیل وجود ندارد و آنها تلاش می‌کنند اسرای دست حماس را نه با مذاکره بلکه با جنگ برگرداند تا بگوید پیروز این میدان هستند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل