مرحله‌ای تازه در رقابت بازار تاکسی‌های آنلاین؛

تاکسی اینترنتی شهرداری؛ صنف کسب‌وکارهای مجازی چه نظری دارد؟

اقتصاد

112999
تاکسی اینترنتی شهرداری؛ صنف کسب‌وکارهای مجازی چه نظری دارد؟

شهرداری تهران با ورود به عرصه حمل‌ونقل هوشمند و راه‌اندازی پلتفرم تاکسی اینترنتی «شهرزاد»، مرحله‌ای تازه در رقابت بازار تاکسی‌های آنلاین رقم زده است. در حالی که این پلتفرم هنوز به طور گسترده فعالیت خود را آغاز نکرده، اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی نسبت به آن واکنش نشان داده و تأکید کرده است که شهرداری برای ورود به این حوزه باید مجوز دریافت کند. حضور یک نهاد عمومی در بازار تاکسی‌های اینترنتی، پرسش‌هایی جدی درباره نحوه رقابت با پلتفرم‌های قدیمی‌تری چون اسنپ و تپسی به‌وجود آورده است.

فروغ احمدی_ایران آنلایندر حالی‌ که شهرداری تهران از راه‌اندازی یک تاکسی اینترنتی جدید خبر داده، نبود اطلاعات دقیق درباره نحوه عملکرد و چارچوب اجرایی این پلتفرم، باعث ایجاد ابهاماتی در مسیر فعالیت آن شده است. رضا الفت‌نسب، نماینده اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با ایران آنلاین تأکید می‌کند که طبق قانون، هیچ نهادی نمی‌تواند بدون دریافت مجوز از اتحادیه وارد عرصه حمل‌ونقل هوشمند شود. او با اشاره به چارچوب‌های مشخص آیین‌نامه‌ها، بر ضرورت پایبندی همه بازیگران به قواعد بازی تأکید دارد.

در خصوص راه‌اندازی تاکسی اینترنتی توسط شهرداری، آیا این سرویس برای فعالیت به مجوز اتحادیه نیاز دارد؟

بله. طبق دستورالعمل مربوطه، هر نوع تاکسی اینترنتی باید مجوز فعالیت خود را از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دریافت کند. اگر شهرداری قصد راه‌اندازی چنین پلتفرمی را دارد، باید این فرآیند را طی کند. ما شنیده‌ایم که اقداماتی در حال انجام است، اما قانون صراحت دارد و باید دید آیا شهرداری به چارچوب‌های قانونی پایبند خواهد بود یا خیر.

نرخ کرایه این تاکسی‌هاچگونه تعیین میشود؟

نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی، مدل قیمت‌گذاری به‌صورت داینامیک تعریف شده است، یعنی نرخ براساس عواملی چون تعداد رانندگان در مبدأ، میزان ترافیک و پارامترهای مشابه، به‌صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود. البته ممنوعیتی برای نرخ ثابت وجود ندارد، اما چارچوب اصلی آیین‌نامه بر مدل داینامیک تأکید دارد.

این تاکسی اینترنتی جدید هم باید تابع قوانین و نظارت اتحادیه باشد یا شهرداری مستقلاً عمل می‌کند؟

براساس دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافربرهای اینترنتی که در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت کشور و وزارت صمت تدوین شد، موارد صنفی مثل گران‌فروشی و سایر تخلفات، تحت نظارت اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی است. این موضوع در چارچوب «دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافربرهای اینترنتی» مصوب همان سال ۱۳۹۸ نیز تأکید شده است. بنابراین، حتی اگر مجری سرویس شهرداری باشد، باید در چارچوب نظارت اتحادیه فعالیت کند و در صورت وجود شکایت، اتحادیه مسئول رسیدگی خواهد بود.

در حوزه الزامات ایمنی و امنیت، این سرویس مشابه اسنپ و تپسی خواهد بود؟

بله، الزاماتی در زمینه ایمنی، امنیت، کیفیت خدمات و شاخص‌های فنی وجود دارد که تمامی فعالان این حوزه اعم از شرکت‌های خصوصی یا نهادهای دولتی باید رعایت کنند. راه‌اندازی یک پلتفرم جدید، مستلزم پایبندی به همین دستورالعمل‌هاست.

از نظر عملکرد، این پلتفرم جدید چه تفاوتی با اسنپ و تپسی دارد؟

در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره ساختار و عملکرد این پلتفرم در اختیار ما نیست، چون هنوز برای دریافت مجوز اقدامی صورت نگرفته. بنابراین نمی‌توانیم درباره تفاوت یا شباهت آن با سایر پلتفرم‌های موجود اظهارنظر دقیقی داشته باشیم. امیدواریم هرچه زودتر وضعیت این پروژه روشن و فرآیندهای قانونی طی شود.

نظر اسنپ و تپسی

در همین رابطه، برای دریافت دیدگاه دارندگان تاکسی‌های اینترنتی قدیمی بازار، با روابط عمومی شرکت اسنپ تماس گرفتیم. در پاسخ به پرسش ما درباره راه‌اندازی تاکسی اینترنتی شهرداری، اعلام کردند:

با عرض پوزش، این مجموعه در قبال فعالیت سایر کسب و کارها اظهارنظر نمی‌‌کند.. پیشنهاد می‌شود برای دریافت پاسخ دقیق‌تر، این پرسش‌ها را از نهاد یا مرجع ذی‌ربط پیگیری فرمایید.

همچنین همین پرسش را از شرکت تپسی نیز مطرح کردیم، اما پاسخی از سوی این شرکت دریافت نکردیم.


 
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد