نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه؛
بقائی: تقویت ثبات و امنیت منطقه، محور رایزنیهای اخیر ایران و عربستان است
سیاست
133200
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی پیرامون اهداف سفر معاون وزیر خارجه عربستان به ایران گفت: در این دیدار، هم در مورد روابط دوجانبه ایران و عربستان گفتوگو شد و هم موضوعات منطقهای که دغدغه مشترک ایران، عربستان و سایر کشورهای منطقه است؛ از جمله موضوع فلسطین اشغالی، لبنان و سوریه که در گفتوگوهای همکاران من و وزیر محترم مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت.
ایران آنلاین: «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست صبح امروز (دوشنبه ١٠ آذرماه) با اشاره به روز «روز مجلس» ضمن گرامیداشت آن گفت: شهادت آیتالله مدرس برای ما بسیار عزیز و مهم و نشانهای است از ثابتقدمی و تلاش مستمر ملت ایران برای رسیدن به آرمانهای آزادیخواهی و مردمسالاری.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: دیروز، ما همزمان میزبان هیئتهایی از ترکیه، عربستان سعودی و کره جنوبی بودیم که در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه با وزیر محترم گفتوگو و تبادلنظر داشتند.
وی با اشاره به اینکه در سطح منطقه و بینالملل، شاهد تحولات بسیار شتابان هستیم، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در منطقه همچنان تهدید ناشی از اقدامات صهیونیستی و ادامه جنایات ارتکابی در فلسطین است؛ همراه با شرارت، جنگافروزی و کاهش قوا علیه لبنان، سوریه و سایر کشورهای منطقه. علیرغم اینکه ظاهراً در لبنان آتشبسی وجود دارد، موارد نقض آن بهشدت در حال افزایش است؛ صدها بار آتشبس در لبنان نقض شده و تعداد زیادی از شهروندان لبنانی در جریان این حملات ترور شدهاند. در غزه نیز به همین شکل، موارد نقض به نزدیک ۶۰۰ مورد رسیده و هر نقضی همراه با کشتار انسانها بوده است.
بقائی افزود: این وضعیت همچنان باعث شرمندگی جامعه جهانی و انسانیت است که متأسفانه نتوانستند در قبال تداوم کشتار انسانها و نسلکشی در فلسطین اشغالی اقدام مؤثری انجام دهند.
مسائل منطقهای اصلیترین محور رایزنی های معاون وزیر خارجه عربستان به ایران بود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سفر معاون وزیر امور خارجه عربستان به ایران با چه هدفی صورت گرفته است، گفت: این سفر در ادامه روندی است که از دو سال قبل آغاز شده است. روابط ایران و عربستان در این مدت تداوم داشته و تماسها برای زمینهسازی در سطوح مختلف ادامه پیدا کرده است. این سفر نیز در همین راستا انجام شده است. در این دیدار، هم در مورد روابط دوجانبه ایران و عربستان گفتوگو شد و هم موضوعات منطقهای که دغدغه مشترک ایران، عربستان و سایر کشورهای منطقه است؛ از جمله موضوع فلسطین اشغالی، لبنان و سوریه که در گفتوگوهای همکاران من و وزیر محترم مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت. این روندی است که هر دو کشور مصمم به ادامه آن هستند؛ روندی که در راستای تقویت اعتماد و تفاهم بین کشورهای منطقه، با هدف پیشبرد اهداف مشترک و کمک به تقویت ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا صورت میگیرد.
آمریکا به بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت بینالمللی تبدیل شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات خصمانه رئیسجمهور ایالات متحده علیه کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا و تداوم حمایت از نسلکشی در غزه گفت: واقعیت امر این است که آمریکا، با رفتارهایی که در این مدت از خود نشان داده، به بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت بینالمللی تبدیل شده است. در اقصی نقاط جهان، شاهد اقداماتی مبتنی بر تهدید و زورِ عریان از سوی آمریکا هستیم. در نیمکره غربی، تهدید علیه ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و حتی برزیل و مکزیک، مکرراً توسط مقامهای آمریکایی تکرار میشود.
وی با تاکید بر اینکه بستهشدن یا اعلام بستهبودن فضای هوایی یک کشور، اقدامی بیسابقه و مغایر با تمام موازین و مقررات بینالمللی از جمله مقررات مرتبط با ایمنی هوانوردی است، ادامه داد: همچنین تهدید آمریکا درباره کشورهای آفریقایی، از جمله اعلام اینکه مثلاً آفریقای جنوبی حق ندارد در اجلاس گروه ۲۰ شرکت کند، نمونهای دیگر از این رویکرد است.
بقائی افزود: در منطقه ما نیز اقدامات آمریکا کاملاً آشکار است؛ حمایت همهجانبه از رژیم صهیونیستی که عملاً آمریکا را به همدست این رژیم در نسلکشی، و در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه تبدیل کرده است. در یک شرایط معمول و عادی، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اقدامات آمریکا را بهعنوان نقض فاحش صلح و امنیت بینالمللی مدنظر قرار دهد. تکتک این اقدامات، مغایر با مهمترین اصول منشور ملل متحد یعنی منع استفاده یا تهدید به استفاده از زور است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که اقدامات آمریکا در حال تبدیلشدن به الگویی برای برخی دیگر از بازیگران است؛ امری که به معنای عادیسازی قانونشکنی در سطح بینالمللی است. نتیجه این وضعیت، متوجه تکتک دولتها و کل جامعه بینالمللی خواهد بود.
طبیعی است که در هر گفتوگویی با طرفهای اروپایی، موضوع هستهای نیز یکی از محورهای بحث باشد
اسماعیل بقائی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه وزیر خارجه پس از دیدار با همتای فرانسوی، گفت و گوی تلفنی با خانم کایا کالاس داشتند. آیا ارتباطی میان این تماس تلفنی و جزئیات مورد بحث در پاریس وجود داشته است؟ گفت: سفر وزیر محترم به فرانسه، همانطور که پیشتر اشاره و توضیح داده شد، به دعوت همتای فرانسوی و برای بحث و گفتوگو درباره طیفی از موضوعات، هم در حوزه روابط دوجانبه و هم در چارچوب تحولات منطقهای و بینالمللی، برگزار شد. طبیعی است که در هر گفتوگویی با طرفهای اروپایی، موضوع هستهای نیز یکی از محورهای بحث باشد.
وی ادامه داد: طرفهای گفتوگوی ما از ابتدا در سطح اروپا، اتحادیه اروپایی بهعلاوه سه کشور اروپایی بودهاند. با این حال، گفتوگو در این دوره از سفر آقای دکتر عراقچی، منحصراً با فرانسه انجام شد. از سوی دیگر، تعاملات و تماسهای ما با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی همواره برقرار بوده و ادامه داشته است. من نمیتوانم بگویم این دو موضوع به یکدیگر متصل یا مرتبط بودهاند. از قبل مقرر بود که گفتوگویی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی انجام شود و تماسی برقرار گردد. اما با توجه به اینکه این تماس پس از سفر فرانسه صورت گرفت، طبیعی بود که در گفتوگو با خانم کالاس، درباره مباحث مطرحشده در دیدار آقای دکتر عراقچی با همتای فرانسوی نیز گفتوگو و تبادلنظر صورت بگیرد.
اسرائیل با نیت نقض آتشبس آن را میپذیرد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره برآورد ایران از وضعیت برقراری آتشبس در لبنان گفت: اساساً معروف است که اسرائیل وارد توافق آتشبس میشود برای اینکه آن را نقض کند و تجربه هم همین را نشان میدهد. سخنگوی یونیفل که یک مقام رسمی سازمان ملل متحد است، رقم ۱۰ هزار بار نقض آتشبس را از نوامبر سال گذشته تا به امروز ذکر کرده که بسیار گویاست؛ وقتی آتشبسی در ظرف این مدت نسبتاً کوتاه ۱۰ هزار بار نقض شود، یعنی عملاً آتشبسی وجود ندارد و طرف اسرائیلی به هیچ وعده و قولی وفادار نیست.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی صرفا از این فرصت استفاده کرده برای حملات بیشتر علیه لبنان، برای ترور شخصیتهای لبنانی، برای کشتن شهروندان لبنانی و برای تخریب روند توسعه و بهبود اقتصادی در لبنان؛ بهخصوص اینکه بسیاری از اهدافی که مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته، کارگاههای ساختمانسازی یا تولید مصالح ساختمانی بوده است. این خود معنادار است که رژیم صهیونیستی نهتنها امنیت و ثبات کشورهای پیرامونی، بلکه توسعه و رفاه اقتصادی شهروندان آن کشورها را هدف قرار داده است. این وضعیت مسئولیت ضامنان را به شدت سنگین میکند. متاسفانه ضامنان آتشبس هیچ اقدام درخوری برای مهار کردن نقضهای فاحش آتشبس توسط رژیم صهیونیستی انجام ندادهاند و این خود موجب بیاعتباری بیشتر طرفهایی میشود که خود را به عنوان ضامن آتشبس معرفی کردهاند.
تحولات سوریه؛ مهمترین موضوع رایزنی میان وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه عربستان بود/ امنیت سوریه برای کل منطقه مهم است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص سفر معاون وزیر خارجه عربستان به ایران و حضور نماینده وزیر خارجه در امور سوریه در این نشست گفت:این سفر اگر بخواهیم خیلی فنی در موردش صحبت کنیم، در پاسخ به سفر نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور سوریه، آقای شیبانی است که چند ماه قبل انجام شد. همه موضوعات منطقه برای ما مهم است و به هم مرتبط هستند؛ بحرانهایی که متأسفانه با آن مواجه هستیم در غزه، لبنان، سوریه و کل منطقه. ولی این سفر بیشتر متمرکز بر همین موضوع (سوریه) بود. دیدارهایی هم که معاون وزیر امور خارجه عربستان داشتند، با همتای ایرانی، یعنی نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور سوریه بود.
وی ادامه داد: این مشورتها از قبل هم، همانطور که اشاره کردم، وجود داشته. ما نه فقط با عربستان، با بقیه کشورهای منطقه هم راجع به موضوع سوریه گفتوگو داریم. امنیت سوریه برای کل منطقه مهم است. یک نگرانی مشترک در بین کشورهای منطقه، ادامه تعرضات رژیم صهیونیستی به سوریه است و همینطور تداوم اشغال بخشهایی از سوریه که در هفتههای اخیر دیدیم به نوعی گسترش پیدا کرده با ورود مقامهای رژیم صهیونیستی. لذا این موضوع در دستور کار ثابت دستگاه دیپلماسی با کشورهای منطقه از جمله عربستان است.
بقائی افزود: ما نمیتوانیم بگوییم که عربستان واسطه است بین ایران و حاکمان جدید سوریه. قاعدتاً با همه کشورهایی که به نوعی مرتبط هستند، هم با ما و هم با طرف مقابل، ما گفتوگو داریم؛ نه با هدف ایجاد یک کانال، بلکه با هدف کمک به بهبود اوضاع منطقهای و امنیتی و اینکه به هر حال از دیدگاههای یکدیگر آگاه بشویم در مورد وضعیت پیشرو.
اقدام استرالیا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران نوعی باجدهی به رژیم صهیونیستی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع وزارت امور خارجه به اقدام استرالیا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیست، گفت:ما طی یک بیانیه رسمی مواضع خود را اعلام کردیم. موضوع کاملاً روشن است؛ اقدام استرالیا قطعاً هیچ مبنای حقوقی یا واقعی ندارد و صرفاً در امتداد همان اقدامی است که چند ماه قبل انجام دادند؛ اقدامی مبتنی بر یک بهانه یا اطلاعات دروغینی که احتمالاً از سوی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی به آنها القا شده بود. روابط دیپلماتیک ایران و استرالیا، که پیشینهای چند دههای دارد، با این اقدام تخریب و سطح روابط تنزل داده شد. همان زمان نیز اعلام کردیم که این اتهام هیچ مبنایی ندارد و اتهامی مضحک و بیپایه است.
وی ادامه داد: در این مدت اگر دنبال کرده باشید خود مقامهای رسمی استرالیا، از جمله مقامات پلیس منطقهای که سیدنی نیز در آن قرار دارد، صراحتاً و رسماً اعلام کردهاند که در هیچیک از مواردی که اقدامی علیه اهداف یهودی صورت گرفته، ایران مشارکت یا مداخلهای نداشته است. بنابراین برای ما روشن است که این اقدام استرالیا نوعی باجدهی به رژیم صهیونیستی است. ما از همه کشورها دعوت میکنیم نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط دوستانه ایران با سایر کشورها هوشیار باشند. اخیراً نیز اتهامهای مضحک دیگری در موارد مشابه در آفریقا مطرح شده است؛ شبیه همان اتهام بیاساسی که درباره مکزیک مطرح کردند و دیدید که مقامهای رسمی مکزیک فوراً آن را رد کردند.
اتباع ٢٠ کشور وجهالمصالحه اختلافات و دعواهای سیاسی در داخل آمریکا قرار گرفتهاند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص محدودیتهای جدید اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه اتباع ١٩ کشور از جمله ایران، گفت: من در دو بخش پاسخ میدهم. تا جایی که به اتباع ایرانی مربوط میشود، ما وظیفه داریم از حقوق اتباع خود دفاع کنیم؛ چنانکه تاکنون نیز هر جا حقی از اتباع ایرانی ضایع شده، تلاش کردهایم برای آنان کمک و حمایت فراهم کنیم.در رابطه با اصل موضوع، این مسئله نمود دیگری از غلبه نگاه نژادپرستانه در سامانه حکمرانی آمریکا است. به نظر میرسد اتباع این کشورها حدود ۲۰ کشور، اگر اشتباه نکنم وجهالمصالحه اختلافات و دعواهای سیاسی در داخل آمریکا قرار گرفتهاند. اینکه صرفاً به دلیل تصمیم یک رئیسجمهور سابق یا یک حزب دیگر، درباره موضوعی که به سرنوشت افراد مرتبط است، همه تصمیمهای قبلی لغو شود، به معنای بیاحترامی و بیتوجهی به حقوق بنیادین بشری این افراد است. همانطور که عرض کردم، این رویکرد نشانه دیگری از نگاه نژادپرستانه به کشورها و اتباع سایر کشورهاست.
گفتوگو بخش لاینفک دیپلماسی است/ تروئیکای اروپایی با اقدامهای خود مسیر معمول مذاکراتی را با بنبست مواجه کردند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا با توجه به سفر آقای عراقچی به فرانسه، گفتوگو با خانم کاجا کالاس و استقبال اخیر تروییکای اروپایی از مذاکره مجدد، میتوان گفت جمهوری اسلامی ایران تغییر رویکرد داده و اروپاییها را دوباره به چرخه دیپلماسی بازگردانده است، گفت: ما رویکردمان ثابت بوده است. ما همیشه گفتیم که مذاکره معنادار است که طرفهای مربوط به آن، حقوق و نگرانیهای یکدیگر را به رسمیت بشناسند. اقدامات تقابلی همیشه مانع اصلی در پیشبرد مذاکرات بوده است. اقدام تقابلی را ما انجام ندادیم؛ طرفهای اروپایی بودند که هم در شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم در شورای حکام آژانس، با طرح پیشنویس قطعنامههایی، مسیر معمول و مسیر مذاکراتی را با بنبست مواجه کردند. نمونههای آن خیلی زیاد است که متأسفانه سه کشور اروپایی تحت تأثیر و فشار آمریکا، تعهدات خودشان نسبت به برجام را به کناری نهادند و مرتکب اقداماتی شدند که به هیچ عنوان کمککننده به مسیر مذاکرات نبود.
وی ادامه داد: اینکه با یک کشوری ما گفتوگویی داشته باشیم، به این معنا نیست که مسیر مذاکراتی شروع شده است. گفتوگو بخش لاینفک دیپلماسی است. ما با کشورهای اروپایی رابطه دیپلماتیک داریم، همیشه از گفتوگو و تبادل نظر استقبال کردیم، فکر میکنیم این کار ویژه اساسی دستگاه دیپلماسی است و از مجرای همین رفتوآمدها و گفتوگوها حتماً ممکن است مسیرهایی هم باز بشود.
موضع اصولی ما این است که تروریسم در هر کجا محکوم است/ خواستار «منطقه بدون تروریسم» هستیم
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران در خصوص خلع سلاح پژاک نیز صحبتی صورت گرفت و همچنین آیا تاریخ سفر رییسجمهور ترکیه به ایران مشخص شده است، گفت: در رابطه با سفر رئیسجمهور ترکیه به ایران، هماهنگیها همچنان ادامه دارد. اصل سفر مورد تفاهم قرار گرفته و همکاران من در حال گفتوگو هستند تا زمان مناسبی برای آن تعیین شود.
وی ادامه داد: در خصوص مقابله با تروریسم، موضع اصولی ما این است که تروریسم در هر کجا محکوم است. تروریسم در یک منطقه موجب ناامنی در منطقهای دیگر میشود. از همین رو، وزیر محترم امور خارجه نکتهای را مطرح کردند مبنی بر اینکه «ترکیهِ بدون تروریست» که دولت ترکیه بر آن تأکید دارد و ما نیز قطعاً از آن حمایت میکنیم باید با نگاه جامعتر، به «منطقه بدون تروریسم» تبدیل شود. با این نگاه، همکاریهای منطقهای و همکاری میان دولتهای ذیربط از تروریسم برای مقابله و ریشهکنی آن در همه اشکال و انواعش باید ادامه یابد. در این زمینه، دو وزیر همنظر هستند که همکاری میان کشورهای منطقه باید تقویت شود.
ما هیچ مداخلهای در امور لبنان نداریم/ از مقاومت لبنان و حق ذاتی لبنان برای دفاع از خود، مثل هر کشور دیگری در برابر تجاوز و تعرض خارجی حمایت کردیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر برخی مقامات و رسانههای لبنانی مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی لبنان گفت: موضع را آقای دکتر عراقچی هم مطرح کردند و خیلی سریع ایشان گفتند اساساً صحبت از مداخله ایران در امور لبنان بیمعناست. ما هیچ مداخلهای در امور لبنان نداریم. موضوعات لبنان مربوط به خود لبنانیهاست. ما متوجه وضعیت سخت لبنان در شرایط همسایگی با یک رژیم اشغالگر و متجاوز هستیم. لبنان به صورت مستمر و روزانه با حملات رژیم صهیونیستی مواجه است. ما همیشه همبستگی خودمان را با لبنان اعلام کردیم، از مقاومت لبنان و حق ذاتی لبنان برای دفاع از خودش، مثل هر کشور دیگری، در برابر تجاوز و تعرض خارجی حمایت کردیم. این فکر میکنم یک اصل اساسی است که هر کشور عضو سازمان ملل متحد میتواند چنین موضعی داشته باشد.
وی ادامه داد: طرفهایی که دارند در امور لبنان مداخله میکنند نیازی به گفتن مستقیم نیست؛ طرفهایی هستند که برای لبنان، برای اجزای مختلف تشکیلدهنده جامعه لبنان و دولت لبنان تعیین تکلیف میکنند، ضربالاجل تعیین میکنند، مدام تهدید به استفاده از زور میکنند. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که همواره مسیر دوستی و حمایت از مردم لبنان را دنبال کرده و کماکان ما به همین مسیر ادامه خواهیم داد.
راهحل برای اینکه موضوع هستهای ایران اساساً بهعنوان یک مسئله مطرح نباشد، این است که حق ایران طبق معاهده منع اشاعه پذیرفته شود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر وزیر امور خارجه به فرانسه راه حلی برای خروج از بنبست هستهای ارائه شده است، گفت: در رابطه با موضوع هستهای، موضع ما روشن است. کاری که ایران انجام میدهد، تمرکز بر اجرای حقی است که بر اساس حقوق بینالملل و طبق معاهده منع اشاعه به ایران و هر کشور دیگری داده شده است. موضوع هستهای ما اصالتا نمیتواند یک موضوع نگرانی بینالمللی باشد. این مسئله از ابتدا بر ایران، بر منطقه و بر شورای امنیت سازمان ملل متحد و پیش از آن بر شورای حکام آژانس تحمیل شد. بنابراین، بهطور طبیعی، این موضوع اساساً بهعنوان یک مسئله هیچ موضوعیتی ندارد و بهتبع آن سخن گفتن از «بنبست» نیز، به نظر من، وجاهتی ندارد. طرفهای مقابل باید از اعمال سیاستهای مبتنی بر زور خودداری کنند؛ سیاستهایی که خواستههایی را مطرح میکند که هیچ مبنایی در حقوق بینالملل و منطق ندارد.
وی ادامه داد: راهحل برای اینکه موضوع هستهای ایران اساساً بهعنوان یک مسئله مطرح نباشد، این است که حق ایران طبق معاهده منع اشاعه پذیرفته شود. منظور از «پذیرفتن»، آن نیست که آنها بخواهند حقی را که وجود دارد به رسمیت بشناسند؛ بلکه به این معناست که دیگر در این زمینه متعرض ایران نشوند. ایران، بهعنوان کشور عضو معاهده منع اشاعه، همانطور که تکالیفی را پذیرفته، مصمم است از این حق نیز استفاده کند. این موضوع در هر گفتوگو و مذاکره با طرفهای مقابل مورد تأکید قرار گرفته است
حمله غیرقانونی آمریکا به تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران، نمونه خیلی روشن از اقدام آمریکا علیه رژیم منع اشاعه است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره هشدار یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نسبت به فروپاشی رژیم منع اشاعه هستهای به دلیل اقدامات یکجانبهگرایانه ایالات متحده گفت:من فکر میکنم این بیان یک واقعیت بوده است؛ اینکه آمریکا خودش بزرگترین چالش در برابر صیانت از رژیم منع اشاعه است. یک، به دلیل سیاستهای مبتنی بر استانداردهای دوگانه: چشمشان را نسبت به طرفی که دارای مجموعه بسیار معظمی از تسلیحات کشتار جمعی است و بزرگترین عامل بر سر عدم تحقق منطقه غرب آسیای عاری از سلاح هستهای است، یعنی رژیم صهیونیستی، رژیمی که همزمان مرتکب نسلکشی و تجاوز علیه کشورهای دیگر میشود، میبندند.
وی ادامه داد: از آن طرف، آمریکا اعلام کرد که آزمایشهای هستهای را از سر میگیرد؛ خود این مغایر است با تعهدات آمریکا در اسناد مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات. مهمتر از آن، اقدامات آمریکا در ناامنسازی جهان؛ اقداماتی که مثلاً آمریکا از طریق دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی در شرق آسیا دارد انجام میدهد، تهدیدهایی که به صورت روزمره علیه کشورهای مختلف انجام میدهد؛ خود اینها القای حس ناامنی در سطح بینالمللی میکند. نمونه خیلی روشن از اقدام آمریکا علیه رژیم منع اشاعه، حمله غیرقانونیشان بود به تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران که عملاً اعتبار و جایگاه معاهده منع اشاعه و حقوق و در واقع امتیازهایی که جامعه جهانی در چارچوب حقوق بینالملل برای کشورهای عضو معاهده منع اشاعه ایجاد کرده بود را از بین برد.
بقائی افزود: حتما برای جامعه بینالمللی این سؤال ایجاد میشود که چه فوایدی مترتب است بر پایبند بودن به رژیم منع اشاعه در شرایطی که آمریکا بدون هیچ دلیل موجهی، تاسیسات هستهای صلحآمیز کشورها را با کمک رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار میدهد. بنابراین واقعیت امر این است که آمریکا نه تنها بزرگترین تهدید امنیت بینالمللی است، بلکه بزرگترین تخریبگر رژیم منع اشاعه نیز محسوب میشود.
رزمایش «سهند ٢٠٢۵» با مشارکت میدانی پنج کشور در شمال غرب کشور برگزار می شود
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جزییات رزمایش «سهند ٢٠٢۵» گفت:این رزمایش که با هدف مقابله با تروریسم در حال برگزاری است، در شمالغرب کشور برگزار میشود و با مشارکت میدانی پنج کشور و همچنین، بهنظر میرسد، تعداد قابل توجهی از کشورهای دیگر جمعاً ۱۳ تا ۱۴ کشور انجام میشود.این رزمایش نشانگر اهتمام و اهمیتی است که ایران برای مقابله هماهنگ و چندجانبه با معضل تروریسم قائل است. معضل تروریسم، معضلی است که هیچ کشوری به تنهایی نمیتواند با آن مقابله کند، زیرا ماهیت فرامرزی دارد. این نوع همکاریها، که در قالب ترتیبات چندجانبه صورت میگیرد، میتواند آغازگر گسترش همکاری در عرصههای مختلف مرتبط با امنیت بینالمللی باشد. ما امیدواریم این همکاریها، علاوه بر مقابله با تروریسم، به حوزه مقابله با جرایم سازمانیافته فراملی نیز گسترش پیدا کند.
تکرار گزاره «ما آماده مذاکره هستیم» از سوی اروپا صرفا یک موضوع تبلیغاتی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره لحن بیانیه وزارت خارجه فرانسه پس از دیدار روز چهارشنبه آقای عراقچی در پاریس، بهویژه جمله دستوری «ایران هرچه زودتر به میز مذاکره برگردد»، گفت: تکرار یک گزاره مبنی بر اینکه «ما آمادهایم برای مذاکره» تغییری در واقعیت امر که طرفهای مقابل برای مذاکره آماده نیستند، نمیدهد. آماده بودن برای مذاکره یا اینکه شما از یک طرف بخواهید «به میز مذاکره برگردد» این سوال را ایجاد میکند که به کدام میز بازگردیم؟ طرف اروپایی که هر وقت صحبت از میز میشود، اشاره میکند که «بروید با آمریکا صحبت کنید»، نشان میدهد که خودشان قائل به این نیستند که میتوانند نقش مستقل، مسئولانه و مؤثر در یک روند دیپلماتیک ایفا کنند؛ شاید از توانمندی و اعتماد لازم برای اینکه مسئولیتهای خودشان را انجام دهند برخوردار نیستند. بنابراین این گزاره، این جمله، بیشتر باید به آن نگاه کرد به عنوان یک موضوع تبلیغاتی و روابط عمومی تا موضعی که پشتوانه عملی و مبتنی بر حسن نیت و جدیت داشته باشد.
با بهرهگیری از تجربه نبرد ۱۲ روزه ،با تمام وجود و با تمام توان برای هر پیشامدی آمادهایم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر وقوع بحران در منطقه آیا مقامهایی که روز گذشته در ایران بودند هشداری در این رابطه به تهران دادند، گفت: خیر، همانطور که عرض کردم، گفتوگو با مقامهای ترکیهای و عربستان مربوط به موضوعات دوجانبه و مشورت درخصوص تحولات منطقهای و بینالمللی بود. قاعدتاً در هر گفتوگویی که با طرفهای منطقهای داریم، نگرانیهای مشترک درباره تداوم جنگافروزی و جنایات رژیم صهیونیستی مطرح میشود؛ این موضوع امری بدیهی است، کمااینکه این مسئله، نگرانی مشترک سازمان همکاری اسلامی و کل جامعه بینالمللی است.
وی ادامه داد: در خصوص تهدیدها و مباحث مربوط به بحران و جنگ، باید توجه داشت که طبع و ماهیت رژیم صهیونیستی، بحرانسازی است. اگر به هشت دهه گذشته نگاه کنید، همواره در حال تزریق بحران به محیط پیرامونی و کل منطقه بوده است. به همین دلیل، امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه جهانی و منطقه ما درباره تهدید صلح و امنیت بینالمللی از ناحیه این رژیم، اجماع دارند. ما، بهعنوان جمهوری اسلامی ایران، وظیفهای که باید انجام دهیم و انجام میدهیم این است که در همه شرایط آمادگیهای خود را حفظ کنیم. ما با بهرهگیری از تجربه نبرد ۱۲ روزه و حماسهای که ایرانیان در دفاع از کیان کشور خلق کردند، قطعاً با تمام وجود و با تمام توان برای هر پیشامدی آمادهایم و یقیناً اجازه نخواهیم داد رؤیاهای شوم رژیم صهیونیستی درباره ناامنسازی ایران تعبیر شود.
سفارت ما در کاراکاس فعال است/ ونزوئلا با یک جنگ و با یک تهدید غیرقانونی از ناحیه دولت آمریکا مواجه است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تحولات ونزوئلا، گفتوگوی تلفنی رئیسجمهور آمریکا با رئیسجمهور ونزوئلا، موضوع خروج اتباع ایرانی از ونزوئلا و ادعای پناه دادن ایران به مقامات ونزوئلایی در صورت ترک کشورشان گفت: اساساً به نظرم نفس طرح این سؤال به نوعی توهینآمیز است نسبت به مردم و دولت ونزوئلا؛ به خاطر اینکه هیچ دلیل و مبنای قانونی و اخلاقی وجود ندارد برای اینکه یک کشوری صرفاً بر مبنای قلدرمآبی و زورگویی بخواهد حق تعیین سرنوشت مردم دیگری را مخدوش بکند و به کشور دیگری امر کند که مقاماتش از آن کشور خارج بشوند.
وی ادامه داد: رابطه ما با ونزوئلا رابطهای است مبتنی بر احترام متقابل و منافع متقابل. ما همواره با مردم و دولت ونزوئلا اعلام همبستگی کردیم؛ به خاطر اینکه معتقدیم ونزوئلا با یک جنگ و با یک تهدید غیرقانونی مواجه است از ناحیه دولت آمریکا. هیچ مبنایی در حقوق بینالملل برای چنین اقدامی از سوی آمریکا وجود ندارد. بهانه مواد مخدر صرفاً یک بهانه است. مراجع ذیربط بینالمللی تأکید کردند که اساساً ونزوئلا به عنوان منشأ و منبع قاچاق مواد مخدر محسوب نمیشود. ضمن اینکه اگر چنین چیزی هم وجود داشت، در حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل متحد هیچ مبنایی برای استفاده از زور علیه این کشور فراهم نمیکند.
بقائی افزود: سفارت ما در ونزوئلا فعال است و آنچه که باید الان مورد اهتمام جامعه جهانی باشد، از جمله کشورهای اروپایی به عنوان طرفهایی که مدعی حمایت از حاکمیت قانون و حقوق بینالملل هستند، این است که در برابر یکجانبهگرایی ستیزهجویانه آمریکا اقدام جدی انجام دهند و اجازه ندهند این الگوی مبتنی بر استفاده از زور و تهدید علیه کشورهای مستقل و در حال توسعه تبدیل به یک تهدید گسترده علیه نظم و امنیت بینالمللی، هم در نیمکره غربی و هم در سطح بینالمللی، بشود.
مسئله هستهای ایران برای آمریکا بهانهای بوده تا بر ملت ایران فشار وارد کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که رییس جمهور آمریکا در حالی از نابودی تاسیسات هستهای ایران سخن میگوید اما همزمان شرط مذاکره را توقف غنیسازی در ایران عنوان میکند، آیا این تناقض نیست، گفت: نمیتوان این تناقض را توجیه کرد؛ خصوصاً چنین تناقضی از لحاظ منطقی و عقلی قابل توضیح نیست. این موضوع صرفاً نشان میدهد که مسئله هستهای ایران برای آمریکا بهانهای بوده تا بر ملت ایران فشار وارد کند.
چه اتفاقی افتاد که بازرسیهای آژانس در ایران دچار وقفه شد؟ / آژانس نمیتواند مدعی نقض تعهد از سوی ایران بشود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس، تأکید مدیرکل بر دسترسی به سایتهای بمبارانشده و اورانیوم ۶۰ درصد، و همچنین اظهارات آقای عراقچی مبنی بر عدم تعامل با آژانس درباره سایتهای آسیبدیده گفت: تکلیف خیلی روشن است. ما در رابطه با بازرسی از مراکز هستهای که زیر نظر آژانس است، همه برنامه هستهای ما همیشه زیر نظر آژانس بوده. دو نکته قابل بیان است: اولاً آژانس باید کسانی را مسئول بداند و پاسخگو بکند که مسبب این وضعیت هستند. همه سایتهای هستهای ایران به شمول نطنز، فردو و اصفهان به صورت مستمر تحت نظر آژانس بوده و مورد بازرسی قرار میگرفته است. چه اتفاقی افتاد که بازرسیها دچار وقفه شد؟ چیزی نبود غیر از تجاوز نظامی و اقدام مجرمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی. بنابراین آژانس باید این کشورها را پاسخگو بکند.
وی ادامه داد: ما متأسفیم که در قطعنامه شورای حکام آژانس حتی کوچکترین اشارهای به این واقعیت بینالمللی نشده؛ در شورای امنیت سازمان ملل متحد حتی مانع شدند از اینکه یک محکومیت یا ابراز تأسف خیلی ساده در مورد این اقدام جنایتکارانه صورت بگیرد. در چنین شرایطی خب آژانس نمیتواند مدعی نقض تعهد از سوی ایران بشود، آن هم در مورد تأسیساتی که هم از لحاظ ایمنی شرایط مناسبی ندارد، به خاطر اینکه این تاسیسات مورد تعرض قرار گرفتهاند و خطرات تشعشع، نشت مواد خطرناک رادیواکتیو وجود دارد. ضمن اینکه اساساً در رابطه با بازرسی از چنین سایتهایی هیچ شیوهنامه مصوبی در آژانس وجود ندارد، به این دلیل روشن که چنین امری سابقه نداشته است. در طول عمر آژانس شما مورد مشابهی را نمیتوانید پیدا کنید که تأسیسات تحت پادمان آژانس مورد حمله نظامی طرفهای دیگر قرار بگیرد.
بقائی در ادامه پاسخ به این پرسش گفت: نکته پایانی اینکه باز طرف مقابل باید پاسخگو باشد؛ به خاطر اینکه ایران با حسن نیت وارد تعامل با آژانس شد. بعد از سه دور مذاکره ما به تفاهمی دست پیدا کردیم در سپتامبر گذشته که بر اساس قانون مجلس و با نظر شورای عالی امنیت ملی یک روندی را تعریف میکرد برای تعامل ایران و آژانس. متأسفانه طرفهای مقابل این را هم قدر ندانستند و با اقداماتی که انجام دادند این روند را هم دچار خدشه کردند.
رابطه ما با افغانستان، بهعنوان همسایه و دو کشوری که مرزهای طولانی دارند، از جهات مختلف اهمیت دارد
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رییس بانک مرکزی به افغانستان گفت: این سفر خوب انجام شد و اهمیت قابل توجهی داشت. پیش از آن، گفتگوهای خوبی بین حوزه دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و طرفهای ذیربط افغانستانی انجام شده بود. رابطه ما با افغانستان، بهعنوان همسایه و دو کشوری که مرزهای طولانی دارند، از جهات مختلف اهمیت دارد. یکی از جنبههای مهم روابط دوجانبه ایران و افغانستان، مباحث اقتصادی و تجاری است. از گذشته پیشنهادهایی مطرح شده بود تا بتوان با تقویت رفتوآمدها بین دو طرف مرز، ایجاد بازارچههای مرزی، تسهیل روند گمرکی و ارائه تسهیلات برای صادرات و واردات کالا، این مسیر را تقویت کرد. سفر رئیس بانک مرکزی نیز در همین چارچوب انجام شد و هماهنگی کامل با بخش دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برقرار بوده و حتماً ادامه خواهد داشت.
حمایت از اتباع ایرانی را بهعنوان بخشی از منافع ملی خود میدانیم
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت «مهدبه اسفندیاری» تبعه ایرانی در فرانسه گفت: منافع ملی ایران شامل حمایت از اتباع خود نیز میشود. ما حمایت از اتباعمان که در اقصا نقاط جهان ممکن است با مشکلی مواجه شوند، را بهعنوان بخشی از منافع ملی خود میدانیم. دیداری میان وزیر امور خارجه و خانم اسفندیاری در پاریس صورت گرفت، در همین راستا بود. همانطور که اشاره کردید، پیشتر نیز اعلام شده بود که خانم اسفندیاری بهصورت مشروط آزاد شدهاند و در این سفر نیز دیداری با ایشان انجام شد. الحمدلله حالشان خوب است و امیدواریم روند آغاز شده منجر به آزادی نهایی ایشان و بازگشتشان به کشور شود.
مسیر ریلی ایران-چین برای ما بسیار مهم است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وزارت امور خارجه از مسیر ریلی ایران-چین و دستاوردهای اقتصادی پیشبینیشده آن گفت:این مسیر برای ما بسیار مهم است و همه کشورهایی که در این مسیر ذیمدخل هستند، خوشبختانه نظر مشترک دارند برای اینکه اقداماتشان را تسریع بکنند در جهت عملیاتی کردن این مسیر. همکاران ما هم در وزارت امور خارجه و هم در وزارت راه با طرفهای چینی در تماس هستند، گفتوگوهای خوبی هم اخیراً انجام شده و بنابراین امیدواریم که این فرایند در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
تعرض به میدانهای گازی که در چند روز اخیر در اقلیم صورت گرفت، از نظر ما مطلقاً محکوم است
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص حملات به میدانهای گازی شمال عراق گفت: ما نگرانی خود را نسبت به اقدامات ضدامنیتی که در عراق در حال وقوع است، اعلام میکنیم. تعرض به میدانهای گازی که در چند روز اخیر در اقلیم صورت گرفت، از نظر ما مطلقاً محکوم است و ما از هر اقدامی که لازم باشد برای همکاری با طرفهای عراقی بهمنظور اطمینان از امنیت این منطقه و در دو سوی مرز حمایت میکنیم. لذا من قاطعانه این اقدامات و تحرکات ناامنسازی که در دو تا سه روز گذشته علیه تأسیسات گازی صورت گرفت، محکوم میکنم. جمهوری اسلامی ایران باور دارد که برخی طرفها در منطقه به این وضعیت ناامنی دامن میزنند. ما باید مراقب تحرکات رژیم صهیونیستی باشیم، که از هیچ بهانه و ابزاری برای ایجاد فضای ناامنی در کل منطقه دریغ نمیکند.
ارزیابی ایران از روند پیشرفت موافقتنامه همکاری با چین مثبت است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره گزارش سفیر ایران در چین در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون روند اجرایی سند همکاری جامع ۲۵ ساله و وضعیت بهروزرسانی نقشه راه مشترک گفت: ارزیابی ما از این تحولات کاملاً مثبت است. موافقتنامه همکاری ایران و چین، همانطور که میدانید، اجزای مختلفی دارد و بخشهای مختلفی دارد. هم تا الان روند اجراییاش مناسب بوده و هم اینکه دو طرف خوشبختانه مصمم هستند که این روند را ادامه بدهند. در مورد هر سندی با این گستره، سندی که قرار است نقشه راه همکاری دو کشور در یک برهه زمانی قابل توجه، دو سه دههای، باشد، طبیعی است که در روند اجرا باید مراقبت بشود که اگر چالشهایی وجود دارد یا اگر موانعی وجود دارد رفع بشود و این هم یکی از نقاط مثبت کار مشترک است که از سوی ایران و چین در حال انجام است.
انتهای پیام/