بازگشت عالیجناب!

نسل نو «تویوتا پرادو»؛ شاسی‌بلند لوکس و نام‌آشنا که پس از یک دهه غیبت به ایران آمده است

اقتصاد

133829
بازگشت عالیجناب!

پس از دهه‌ها ممنوعیت واردات خودرو به ایران وقتی در اواسط دهه هشتاد خورشیدی، واردات خودرو به کشور آزاد شد؛ «تویوتا پرادو» جزو اولین محصولاتی بود که به‌سرعت به بازار کشورمان آمد.

ارسلان سلیمانیان، گروه خودرو: تویوتا پرادو در کشورمان خودروی شناخته‌شده‌ای است؛ شاسی‌بلند محبوبی که به لطف چهره جذاب، توانایی‌های دینامیکی مطلوب و تجهیزات رفاهی که تا آن زمان در کمتر خودرویی مشاهده شده بود توانست ظرف مدت کوتاهی به موفقیت چشمگیری دست یابد. این موضوع در کنار استقبال طبقه ثروتمند آن روزهای کشور از شاسی‌بلند محبوب تویوتا، سبب شد تا عبارت «پرادوسوار» تا چند سال پس از ورود این خودرو به ایران، نماد طبقه خاصی از جامعه متمول ایرانی به شمار آید. تویوتا پرادو در دو نسل متوالی وارد بازار ایران شد تا اینکه وضع برخی قوانین محدودکننده، مانع ادامه حضور این شاسی‌بلند ژاپنی در ایران شد. حالا بیش از یک دهه از آن روزها گذشته و فرآیند واردات خودرو به ایران تا حد زیادی سر و سامان گرفته است. همین موضوع سبب شده تا به‌زودی خیابان‌های کشورمان میزبان یک محصول نام‌آشنا باشد؛ نسل نو تویوتا پرادو با کد اتاق J۲۵۰ به ایران می‌آید.
 
شکل و شمایل
یک نیم‌نگاه به چهره ظاهری پرادو ۲۰۲۵ کافی است تا متوجه شویم با یک شاسی‌بلند قلدر طرف هستیم. این بار هم همان اسکلت‌بندی نسل قبلی مشاهده می‌شود که اندکی چاشنی «خشن بودن» به آن اضافه شده است. طراحی پرادو جدید، به صورت جعبه‌ای شکل بوده که چند سالی می‌شود طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است. زوایای تیز به همراه گرافیک مینیمالیستی چراغ‌های جلو و عقب از مهم‌ترین عناصر طراحی پرادو به شمار می‌آید. نکته جالب توجه اینکه بر خلاف نسل‌های قبلی، فعلاً خبری از نسخه سه‌در نیست و به نظر می‌رسد که پرادوی جدید تنها در نسخه پنج‌در عرضه خواهد شد. اما تغییرات داخل کابین بسیار جالب توجه است.
 در داخل کابین نیز با یک «تویوتا لندکروزر» مواجه هستیم که فقط کمی آب رفته است! طراحی مدرن در کنار کیفیت بالای متریال به کار گرفته شده در این خودرو، اتمسفر داخلی پرادو را یک سر و گردن بالاتر از رقبای کره‌ای و اروپایی خود قرار می‌دهد. همچنین انبوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند سامانه کنترل پایداری هوشمند (VSC)، سامانه حرکت مستقیم بین خطوط (LTA)، سامانه دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه تشخیص مانع در نقطه کور، سامانه تابلوخوان، سیستم تعلیق هوشمند با قابلیت رانندگی در حالت‌های Eco، Comfort، Sport و Sport Plus، سیستم صوتی حرفه‌ای با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی (DAC) و در نهایت پکیج شارژ بی‌سیم تلفن همراه در پرادو جدید به کار رفته تا این خودرو با دست پر، پای در میدان رقابت بگذارد.
 
قوای محرکه
اما از طراحی جذاب و آپشن‌های پرشمار پرادو که بگذریم به توانایی‌های فنی آن می‌رسیم. این بار دیگر از پیشرانه‌های حجیم ۶ سیلندر قدیمی خبری نیست و با پیشرانه‌ای کاملاً جدید مواجه هستیم. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، نسخه وارداتی به کشورمان به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۴/۲ لیتری از نوع توربوشارژ مجهز خواهد بود که می‌تواند ۲۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
 این پیشرانه قدرتمند به کمک یک جعبه‌دنده ۸ سرعته خودکار، می‌تواند غول تویوتا را ظرف مدت ۷/۱۰ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند. شرکت تویوتا تأکید ویژه‌ای روی راندمان این پیشرانه داشته و معتقد است که دیگر عصر پیشرانه‌های حجیم و پرمصرف به سر آمده است. نباید از قلم انداخت که به‌رغم بهبود عملکرد پیشرانه پرادوی جدید، میانگین مصرف سوخت آن در مقایسه با مدل قبلی به میزان ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.
 
بررسی قیمت
نسل نو پرادو در بازارهای جهانی با قیمت پایه ۵۰ هزار دلار عرضه می‌شود که البته این رقم در مدل‌های فول آپشن به بیش از ۶۰ هزار دلار می‌رسد. هرچند هنوز جزئیات دقیقی از قیمت و زمان عرضه این خودرو در بازار کشورمان منتشر نشده، اما پیش‌بینی قیمت نجومی پرادو (دست‌کم در ماه‌های ابتدایی عرضه در ایران) کار سختی نیست! هرچه باشد پرادوی همیشه محبوب به بازاری بازگشته که سال‌ها در انتظار شاسی‌بلندهای صاحب‌نام ژاپنی است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد