دیدار امیر عبداللهیان با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان

بین‌الملل

59279
دیدار امیر عبداللهیان با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان

وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز با رهبر ملی ملت ترکمن و رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایران آنلاین به ترکمنستان، صبح امروز امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به کشور ترکمنستان با «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ملت ترکمن و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان و سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مواردی همچون مسایل اقتصادی و تجاری، ترانزیت، انرژی و مبارزه با تروریسم مورد رایزنی قرار گرفت.

بر این اساس حسین امیرعبداللهیان،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سردار بردی محمدف رییس جمهور این کشور با تاکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه تركمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه، به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذیربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه های اقتصادی تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح های زيربنايي و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور تركمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور،  از این همکاری ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.
بردی محمدف با اشاره به  تجارب مثبت اجرای طرح های زیربنایی توسط شرکت های ایرانی در ترکمنستان، از شرکت های ايرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد. 
در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم،  برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

گفتنی است، در این سفر که به دعوت وزیر امور خارجه ترکمنستان صورت گرفته، قرار است توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای بین دو کشور، ورود ایران به بازارهای ترکمنستان در حوزه صنعت برق و تکنولوژی و تعاملات اقتصادی و سیاسی از جمله همسو شدن در زمینه نهادهای بین‌المللی و مسائل افغانستان، آسیای میانه، مرکزی و موضوعات منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

این سفر در شرایطی انجام شده است که اسناد امضا شده بین دو کشور در جریان سفر سال گذشته قربانقلی بردی‌محمداف رهبر ملی مردم و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به تهران به حالت اجرایی درآمده است. در نتیجه گسترش تعاملات دو کشور در ۲ سال و نیم گذشته حجم تبادلات اقتصادی از کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار به ۴۶۰ میلیون دلار رسیده است.

با وجود توسعه روابط تهران و عشق آباد مقامات هر دو کشور مصمم هستند تا سطح همکاری‌های خود را همچنان ارتقا دهند.

شایان ذکر است، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی شده تا امیرعبداللهیان بعدازظهر امروز نیز با همتای ترکمنستانی خود رشید مرداف‌ دیدار کند. در این سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، دمیرچی‌لو مدیرکل اوراسیا و علیرضا محمودی مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل