«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

خدمات ویژه نیروهای مسلح به سربازان ماهر

غزال ساری‌اصلان

غزال ساری‌اصلان

جامعه

61033
خدمات ویژه نیروهای مسلح به سربازان ماهر

سربازی دغدغه قشر عظیمی از پسران ایرانی است، با این حال در این دوره نگاه و رویکرد جدیدی در نیرو‌های مسلح برای سربازی به وجود آمده و و بنا شده به پاس خدمات جوانان، نیرو‌های مسلح نیز خدمات متقابلی به جوانان ارائه دهند.

گروه اجتماعی ایران آنلاین: طی روزهای اخیر اخبار مرتبط با سربازی داغ بوده و خبری مبنی بر کسر خدمت یک ماهه برای سربازان دارای مهارت دست به دست می‌شود.

مهارت‌آموزی در کشور مظلوم واقع شده، مدرک‌گرایی جای مهارت‌آموزی را گرفته و اغلب خانواده‌ها و جوانان به دنبال مدرک‌گرایی هستند تا مهارت آموزی؛ این جملات را سردار موسی کمالی، مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح می‌گوید و عنوان می‌کند: در این راستا قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی برای مقابله با بیکاری و کمک به اشتغال جوانان در حوزه مهارت‌آموزی ورود پیدا کرده است و از متولیان امر مهارت‌آموزی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه‌ای برای مهارت آموزی کمک می‌گیرد.

او چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین، با اشاره به زمان‌بندی صورت گرفته برای رونمایی از سامانه سرباز ماهر گفته بود که در ابتدای سال آینده از این سامانه رونمایی می‌شود؛ در این راستا برای سربازانی که پیش از اعزام به خدمت دارای مهارت هستند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است و سربازان پس از آغاز به کار سامانه مذکور پیش از اعزام می‌توانند در سامانه سرباز ماهر ثبت نام و مدارک خود را بارگذاری کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح خاطرنشان کرده بود: در راستای مشوق‌های درنظر گرفته شده می‌توان به کسر یک ماه از خدمت سربازی، اخذ یکماه مرخصی، تخصیص درجه نظامی بالاتر از سطح تحصیلات، تعیین استان و سازمان محل خدمت سربازی، تعجیل و تاخیر در اعزام و همچنین فعالیت به عنوان مربی اشاره کرد.

سردار کمالی اما یکی از اهداف این اقدام را ترویج و توسعه مهارت‌آموزی و بالا بردن شأن و منزلت مهارت‌آموزی در کشور خوانده بود و اعلام کرده بود: نگاه و رویکرد جدیدی در نیرو‌های مسلح برای سربازی است و بنا هست به پاس خدمات جوانان، نیرو‌های مسلح نیز خدمات متقابلی به جوانان ارائه دهند.

جذب سربازان ماهر رشته امداد و نجات در جمعیت هلال احمر

بابک محمودی، رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین، از امضای تفاهمنامه میان این سازمان با قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در راستای آموزش به سربازان خبر داده و می‌گوید: در این راستا در سطح کشور چند دوره آموزشی نیز برگزار کردیم که دوره‌های مثمرثمری بود.

او در خصوص استخدام و نحوه جذب این سربازان در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور بیان می‌کند: استخدام در هر سازمان و ارگانی از قوانین خاص خود پیروی می‌کند و نمی‌توان مستقیما افرادی که آموزش می‌بینند را جذب کرد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور خاطرنشان می‌کند: از بدنه سربازان امسال استخدام زیادی داشتیم و این سربازان از نیروهای هلال احمر بودند و دوره‌های هلال‌احمر را به صورت کامل گذرانده بودند. با این حال اما اگر سربازان ماهر در چارچوب مشخص شده برای استخدام باشند، در اولویت قرار می‌گیرند، چراکه فرد آموزش دیده بیش از دیگر افراد قادر به گذراندن ماموریت‌ها است.

وعده سازمان فنی و حرفه‌ای به سربازان ماهر

طرح سرباز ماهر یا دوره مهارت‌آموزی به سربازان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و این طرح یکی از اقداماتی است که سازمان فنی و حرفه‌ای به جهت رشد استعداد سربازان در دوران خدمت در نظر گرفته است.

طی یکسالی که موضوع مهارت دیدن سربازان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته، دو میلیون سرباز در دوره‌ها شرکت کردند، از این تعداد قریب به یک میلیون و ۴۵۰ هزار سرباز توانستند گواهی دریافت کنند. با توجه به اینکه آموزش‌ها در دو نوع عمومی و تخصصی ارائه شده است، از این تعداد حدود ۷۵۰ هزار نفر نیز به صورت تخصصی آموزش دیدند و مدرک دریافت کردند.

چندی پیش نیز اولین دوره از مسابقات مهارتی کارکنان نیروهای مسلح در قالب چهار مرحله برگزار شد و سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام کرد به افرادی که جزو نفرات برتر و فاقد گواهینامه مهارت هستند، بدون آزمون گواهینامه اعطا می‌شود و از این افراد در رشته‌های مرتبط به عنوان کارشناس مهارت‌آموزی استفاده می‌کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه