یزدان‌پناه در گفت‌وگو با ایران آنلاین مطرح کرد؛

تشریح ظرفیت‌های تجاری ایران و سریلانکا / ارتباط با کشورهای شبه قاره توطئه انزوای ایران را خنثی می‌کند

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

62720
تشریح ظرفیت‌های تجاری ایران و سریلانکا / ارتباط با کشورهای شبه قاره توطئه انزوای ایران را خنثی می‌کند

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا می‌تواند کاملا به صورت فنی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و اگر بتوانیم در سه حوزه انرژی، محصولات پایه کشاورزی و گردشگری با این کشور به توافقات موثری برسیم، مزایای بی‌شماری برای ما خواهد داشت‌.

کیومرث یزدان پناه کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان اظهار کرد: سریلانکا یک کشور کاملا کشاورزی محور است که محصول استراتژیک چای جزو محصولات اصلی آن بوده و ایران هم مرکز ثقل بازار چای سریلانکاست.

کارشناس مسائل شبه قاره ادامه داد: از طرف دیگر سریلانکا برای تامین انرژی خود به ایران وابسته است و جزو آن دسته کشورهایی است که تمایل دارد تا نیازهای خود را از طریق ایران تامین کند.

یزدان‌پناه تاکید کرد: درست است که سریلانکا یک کشور کوچک است و تنها جمعیتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر دارد، اما نباید اهمیت سفر به این کشور را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا می‌تواند کاملا به صورت فنی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: اگر ایران بتواند در سه حوزه انرژی، محصولات پایه کشاورزی به‌ویژه بذر و نهال‌ چای و نهاده‌های دامی و گردشگری با سریلانکا به توافقات موثری برسد، برای ما مزایای بی‌شماری خواهد داشت‌ و سفر به این کشور می‌تواند در حد خود بسیار مطلوب، مفید و ارزشمند باشد.

یزدان‌پناه تاکید کرد: در شرایطی که جهان غرب اصرار دارد ایران را در محاصره ژئوپولیتیکی قرار دهد و دشمنان ایران را زیاد کند اگر بتوانیم در حوزه شرقی دروازه خود را بازتر کنیم و در این زمینه دچار چالش نشویم، می‌توانیم توطئه‌های دشمن برای انزوا کردن ایران را نقش بر آب کنیم.

یزدان‌پناه همچنین با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به پاکستان عنوان کرد: پاکستان به‌دلیل وجود مرزهای شرقی برای ما یک اهمیت راهبردی ویژه نسبت به سایر همسایگان دارد.

وی با بیان اینکه پاکستان یک کشور تازه‌ تاسیس با ماهیت کاملا اسلامی است، گفت: پاکستان بزرگ‌ترین کشور اسلامی پیرامون ایران محسوب می‌شود اما طی ماه‌های اخیر روابط این دو کشور تحت‌الشعاع یک سری مسائل امنیتی قرار گرفته بود که منجر به واکنش‌هایی از سوی دو کشور شد.

یزدان‌پناه با بیان اینکه اقدام نظامی ایران در خاک‌های پاکستان برای برخورد مستقیم با تروریسم برای پاکستانی‌ها خوشایند نبود و آنها را وادار به اقدام متقابل کرد، افزود: این موضوع در روابط دو کشور اثرات منفی گذاشته بود و به نظر می‌رسید که این اقدام در حال تخریب روابط اسلام آباد و تهران است.

وی با اشاره به اینکه ایران بیش از  ۹۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان دارد که بخش قابل توجهی از این مرزها ملتهب است، گفت: چنین فضای ملتهبی، شرایط مساعدی را برای اقدامات ضدامنیتی علیه کشور ما ایجاد کرد که طی ماه‌های گذشته هم شدت یافت و یک اقدام ملی و منطقه‌ای نیاز بود تا این مسئله در بالاترین سطح ممکن مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل انتخاب این مقطع زمانی برای سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان الزامی به نظر می‌آمد و در همین رابطه هم آقای رئیسی و هیئت همراهشان به اسلام آباد سفر کردند.

وی افزود: سبک و سیاق مذاکرات ایران و پاکستان حاکی از آن است که هیچ‌یک از طرفین نسبت به وجود مسائل حاشیه‌ای و حضور برخی گروهک‌های تروریستی که در حواشی مرزهای ایران و در خاک پاکستان فعالیت می‌کنند و اقداماتی را علیه امنیت ملی کشور انجام می‌دهند، راضی نبوده و مقامات هر دو کشور دیدگاه مشترکی برای مهار و نابودی تروریسم دارند.

یزدان‌پناه با تاکید اینکه سفر رئیسی به پاکستان می‌تواند بستر متفاوتی را برای همکاری‌های موثرتر امنیتی میان ایران و پاکستان فراهم کند، گفت: حتما آقای رئیسی در سفر به پاکستان این هدف را در نظر داشته و باید ببینیم که در کوتاه‌مدت چه دستاوردهایی می‌تواند برای تهران و اسلام آباد داشته باشد و نکته دیگری که می‌توان در نگاه فراسیاسی به این سفر داشت تحکیم روابط دو کشور است.

وی افزود. پاکستان بیش از ۲۲۰ میلیون جمعیت دارد ایران هم دارای هشتاد میلیون جمعیت است، نگاه دو کشور نیاز به یک پوست‌اندازی و تغییر جهت دارد و دو کشور با این حجم از جمعیت و با توجه به جایگاهی که در ساختار نظام جهانی و منطقه‌ای دارند نباید چنین سطح فرا امنیتی پایینی داشته باشند و باید از فضای منفعل فعلی خارج شوند، امید می‌رود که سفر رئیسی در این زمینه کارگشا باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست