۶۰۰ هزار تن گندم خریداری شد

برداشت نخستین خوشه‌های گندم برای تحقق خودکفایی

اقتصاد

63495
برداشت نخستین خوشه‌های گندم برای تحقق خودکفایی

تولید محصولات کشاورزی من‌جمله گندم به دلیل سهم بالای این محصول در سفره خانوار ایرانی همواره از اهمیت وافری نزد مسئولین کشور برخوردار بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، تولید محصولات کشاورزی من‌جمله گندم به دلیل سهم بالای این محصول در سفره خانوار ایرانی  همواره از اهمیت وافری نزد مسئولین کشور برخوردار بوده است.
به همین دلیل دولت سیزدهم نیز به انحای گوناگون تلاش کرده تا از طرفی میزان ارزبری واردات گندم را کاهش دهد و از طرف دیگر با خودکفایی در تولید گندم، کل نیاز مصرفی بازار را به ارمغان آورد.
به همین دلیل و برای تحقق این مهم دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعیین و مصوب کردند.
قیمت جدید خرید تضمینی گندم، افزایش ۱۷ درصدی را نسبت به نرخ خرید تضمینی در سال قبل (۱۵ هزار تومان) نشان می دهد، باوجود این بد نیست بدانیم که این نرخ نسبت به نرخ سال ۱۴۰۰‐۱۳۹۹ یعنی سال آخر دولت دوازدهم (۵ هزار تومان) افزایش ۲۵۰ درصدی را به اثبات می رساند که نشان‌دهنده توجه شایان دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی به امر تولید و ممانعت از گسترش واردات و ارزبری است.
در سال آخر دولت دوازدهم گندمکاران از تعیین غیرمنطقی نرخ خرید تضمینی این محصول بشدت گلایه مند بودند، به‌طوری که با تعیین قیمت ۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم، شاهد آن بودیم که میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت با کاهش محسوسی روبه رو شد و به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید. از طرف دیگر تولید این کالای‌اساسی نیز با افت ۵ میلیون تنی روبه رو شد و به ۸ میلیون تن رسید که این امر نشأت‌گرفته از بی رغبتی کشاورزان به کشت گندم و رفتن به سمت تولید محصولات عمدتاً آب بر کشاورزی بود.

آغاز برداشت از مزارع
 آنطور که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شده و همچنان ادامه دارد
در همین خصوص سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد با بیان اینکه در حال حاضر عملیات برداشت گندم در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ هزار دستگاه کمباین آماده ارائه خدمات به کشاورزان است، گفت: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین‌هایی که معاینه فنی برای‌شان صادر شده است و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند و در شب، گندم برداشت نکنند.

روند خرید تضمینی
علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالای ۱۰ همت از گندمکاران خریداری شده که به دلیل افزایش دما و شرایط بارندگی، رشد فیزیولوژی گیاه بالا رفته است که این امر در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح موجب شده تا میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد یابد.
به گفته وی، علیرغم گذشت یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است. مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به پیک برداشت گندم رسیده‌ایم، افزود: هم‌اکنون برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است.
 به گفته او، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش‌های پیش‌رو برآورد می‌شود که تولید گندم به بالای ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون تن برسد.

خبرنگار: امین محمودی


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد