آنچه امروز در صحن علنی مجلس گذشت؛

موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی / بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ به پایان رسید

سیاست

63716
موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی / بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ به پایان رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ جدول شماره ۱۲ با عنوان «هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری» را به تصویب رساندند.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه، مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت ۸ و ۱۰دقیقه و با ۱۹۲ نفر از نمایندگان و به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

روح الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار صحن امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور بخش دوم جداول

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان،گردشگری و رسانه های جمعی.

گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده از سوخت مازاد توسط نیروگاه‌ها

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی.

موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ جدول شماره ۱۲ با عنوان «هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری» را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح این جدول اظهار کرد: در زمان تصویب بخش اول بودجه طبق محاسبات ما یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی که باید برای مسائل فرهنگی هزینه می‌شد، ۲۸ همت می‌شد منتها دولت در جداول ۳۶ همت را برای توزیع آورده است.

وی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق با همکاری کمیسیون فرهنگی اصلاحاتی در این جداول اعمال کرد که از جمله آن اختصاص منابع بیشتری برای آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان بود همچنین تلاش شد که این توزیع عادلانه باشد.

وی افزود: امسال برای اولین‌بار بودجه در مرحله اول به شکلی تصویب شد که کسی نمی‌تواند بودجه حوزه فرهنگ را پرداخت نکند.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در این جلسه با تبریک روز معلم و کارگر گفت: باید از آقای دکتر منظور (رئیس سازمان برنامه و بودجه) و اعضای دولت تشکر کنیم. در دولت توانستیم توافق خوبی را با وزارتخانه‌های مرتبط برقرار کنیم.

وی افزود: این موارد در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی و تلفیق بودجه مطرح شد، اعتقادم این بود که موارد ذکر شده از جانب دولت کامل بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تحولی مهم در حال رخ دادن است، تصریح کرد: تقاضا می کنم نمایندگان عزیز رای قاطعی دهند تا تصویب شود.

وی تاکید کرد: برای اولین‌بار ما توانستیم در دولت توافقات خوبی را درباره این جدول داشته باشیم که در مجلس شورای اسلامی نیز بر این موضوع همت شد و کار مهمی صورت گرفت. انتظار می‌رود شاهد تحولاتی باشیم.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «تعرفه‌های درآمدهای موضوع جدول شماره ۵»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

 

قالیباف: اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است/ مجلس یازدهم انحصار از مجوزهای کسب و کار برداشت و قلمهای طلایی را شکست

 محمدباقر قالیباف در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود گفت: فرا رسیدن سالروز شهادت معلم انقلاب، استاد شهید مطهری و روز معلم را گرامی میدارم. شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان، عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زده ها بود، جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی، اندیشه بلند مطهری را که جوهر اندیشه امام است چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنها نشوند.

وی با بیان اینکه مطهری زنده است چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است، تصریح کرد: همچنین روز معلم را به تمامی فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: همچنین روز جهانی کار و کارگر را به تمام کارگران عزیز تبریک و تهنیت می گویم، مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلمهای طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت های صنفی پایان داد.

قالیباف افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان نیز به عقب ماندن نظام قانونگذاری از نیازهای زیست بوم  فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از ۳ قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنین معافیت های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه دار کردن فعالیت های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان ها از دیگر عناصر ریل گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال هستند که در صورت اجرای درست و دقیق آن به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳، با گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول (۱۰- ج) در خصوص اعتبارات استانی موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در توضیح این بخش،گفت: این جدول مربوط به اعتبارات استانی است که ریالی در آن تغییر نکرده است. در بخشی از جدول آمده که حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه های جهادی اختصاص داده شود که به طور مساوی بین تمام استان‌ها تقسیم می شود.

موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ در خصوص یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی جهت ارتقاء شاخص های فرهنگی

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۲ (بودجه شرکت های دولتی) در خصوص تخصیص اعتبارات برای دستگاه‌های فرهنگی با ۱۵۳ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول ۱۲ در صحن علنی گفت: ما در تصویب مرحله اول بودجه مصوبه‌ای داشتیم تحت عنوان اینکه از هزینه‌  شرکت‌های دولتی یک درصد برداشت شده و برای مسائل فرهنگی هزینه شود. این موضوع بر اساس محاسبات ما ۲۸ همت منابع لازم داشت.

وی افزود: یکی از موضوعات عجیبی که در دو مرحله‌ای شدن بودجه اتفاق افتاد این بود که دولت این منابع را در جداول آورد و تأکید داشت که تلاش دارد این منابع را به دست خود توزیع کند.

این نماینده مردم در مجلس گفت: بهرحال ۳۶ همت برای این بخش از سوی دولت در جداول آورده شد، با این حال در کمیسیون مباحث مختلفی در رابطه با این بخش صورت گرفت تا توزیع منابع بهتر شود.

حاجی بابایی اظهار کرد: در رابطه با توزیع منابع این جدول تلاش شده تا جایی که ممکن است این منابع به صورت عادلانه توزیع شود، همچنین قسمتی از منابع این جدول مربوط به امور ورزشی و تربیت بدنی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول ۱۲ لایحه بودجه اظهار کرد: منظور از جدول ۱۲ این است به صورت بی‌حساب و کتاب و نظارت منابعی اختصاص یابد تا دستگاه‌های فرهنگی این منابع را مصرف کنند. به واقع اگر ما منابع در این بخش زیاد داریم باید در توزیع آن دقت بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به آسیب‌های اساسی در حوزه فرهنگ اظهار کرد: یکی از آسیب‌های اساسی کشور در زمینه موضوعات فرهنگی است، از سوی دیگر ما با کمبود منابع مالی مواجه هستیم، در این شرایط چرا باید ۳۶ همت منابع را بدون نظارت به دستگاه هایی که نمی‌دانیم خروجی آنها چیست، اختصاص دهیم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه ما به دو سوم درآمدها هیچ‌گونه نظارتی نداریم، تأکید کرد: تنها به بخشی از منابع درآمدی نظارت وجود دارد با این شرایط ما می‌خواهیم ۳۶ همت از این منابع را به دستگاه‌هایی بدهیم که خروجی ندارند و اصلا مشخص نیست چه کار می‌کنند. بنابراین به هیچ عنوان این جدول را تأیید نکنید چرا که توزیع این منابع بدون نظارت و بدون حساب و کتاب است.

احمد راستینه در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول ۱۲ لایحه بودجه گفت: به واقع از جمله افتخارات مجلس یازدهم چند اقدام مبنایی به یادگار مانده است. در ابتدای مجلس یازدهم سهم فرهنگ از بودجه عمومی کمتر از نیم درصد بود اما در ۴ سال گذشته سهم فرهنگ از بودجه عمومی ۲.۵ درصد ارتقاء پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین متأسفانه در سال‌های گذشته از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های دولت که هیچ نظارتی بر روی آن انجام نمی‌شد عددهای هزینه می‌شد بدون اینکه بتوان خروجی آن را محاسبه کرد. همچنین از جمله افتخارات دیگر مجلس یازدهم حکمی است که در برنامه هفتم مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت تا یک درصد از اعتبارات شرکت‌های دولتی به فرهنگ اختصاص پیدا کند. بنده از مخالفت همکار عزیزم تعجب می‌گویم که می‌گوید این منابع بدون حساب و کتاب مصرف خواهد شد، اتفاقا این منابع با در نظر گرفتن جدول شماره ۱۲ با حساب و کتاب شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما در قالب این موضوع دولت را مکلف کردیم تا آیین‌نامه مربوط به این یک درصد را نوشته و در دولت مصوب کند. همچنین دستگاه‌های فرهنگی را عضو تنظیم این آیین‌نامه کردیم .

راستینه گفت: منابع این یک درصد برای تولید محتوا، ارتقاء شاخص‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است در حالی که در سال‌های گذاشته ما منابعی برای تولید محتوا نداشتیم . از محل این یک درصد ۳ هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های پرورشی، ۲ هزار همت برای فعالیت‌های فرهنگی و هزار میلیارد تومان هم برای بیمه هنرمندان در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی: رأی قاطع نمایندگان به جدول مرتبط با اعتبارات حوزه فرهنگی اتفاقات مهمی را رقم خواهد زد

بنابراین گزارش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه جریان بررسی جدول ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در رابطه با اعتبارات حوزه فرهنگی با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: روز گذشته نیز روز خلیج فارس بود که در جریان آن اتفاقات خوبی تاکنون رخ داده است چرا که شکست غربی ها توسط سربازان ایرانی در قرن ۱۱ اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بنده از دکتر منظور و دولت تشکر می کنم چرا که توانستیم توافق خوبی با دولت و وزارتخانه های مرتبط انجام دهیم، هرچند که دوستان همه نوع یک درصدی را اینجا گذاشته بودند اما به همت مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق یک کار مهم و ماندگار صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با این اوصاف از نمایندگان محترم تقاضا دارم به این جدول رأی قاطع دهند تا به تصویب برسد تا یک تحول مهم رخ دهد چرا که سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲ درصد برای این مهم مجاز بود که سال ۱۴۰۲ به یک درصد تکلیفی تبدیل شد و اکنون قرار است در سال ۱۴۰۳ این مهم کاملا اتفاق بیفتد بنابراین وضعیت بسیار خوبی در قانون پیش بینی شده است.

حاجی بابایی: ۳۶ همت بودجه به حوزه فرهنگی برای نخستین بار در سراسر کشور طی سال جاری اجرایی خواهد شد

بنابراین گزارش در ادامه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: امسال برای نخستین بار بودجه فرهنگی طوری در کمیسیون تلفیق مصوب شد که کسی دیگر نتواند آن را پرداخت نکند و لذا ۳۶ همت بودجه به حوزه فرهنگی برای نخستین بار در سراسر کشور طی سال جاری اجرایی خواهد شد، بنابراین دوستان دغدغه اجرای آن را نداشته باشند.

نمایندگان با جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه موافقت کردند

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جداول لایحه بودجه، با جدول شماره ۱۶ با ۱۶۲ رای موافق، ۹رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن، با این جدول موافقت کردند.

گفتنی است، این جدول مربوط به تعرفه‌های درآمدهای موضوع جدول شماره ۵ است.

موافقت مجلس با جدول شماره ۱۴ در خصوص هدفمندی یارانه ها در بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ در خصوص هدفمندی یارانه ها با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

رحیم زارع در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تائید کردند که ۳۱۵ همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، ادامه داد: ۴۲ همت برای کمیته امداد، ۲۳ همت برای بهزیستی، ۱۴۳ همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

وی افزود: مواردی همچون هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت را تامین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

عبدالعلی رحیمی مظفری در مخالفت با جدول ۱۴، گفت: قسمتی از این جدول از محل درآمدهای وزارت نفت می باشد که باید قسمتی از آن برگردد و در خود وزارت نفت هزینه شود. لازم است موارد پیگیری شود چرا که امکان دارد مشکلاتی را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: قسمت اعظمی از هزینه های جاری وزارت نفت خصوص در شرکت ملی گاز ایران که با رقم هایی که در این جدول دیده شده قطعا گازرسانی را تعطیل خواهد کرد، همچنین قسمت اعظمی از هزینه های جاری شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی که با عددهایی که در این جدول دیده شده حداقل ۲۰ همت کسری دارد.

رحیمی مظفری ادامه داد: قسمتی از هزینه های جاری شرکت ملی نفت ایران که پیش بینی حداقل ۴۰ همت کسری دارد اگر ما نتوانیم در زیرساخت های نفت هزینه و سرمایه گذاری کنیم نمی توانیم تولیدی داشته باشیم حتی اگر زمینه فروش و استخراج نفت نیز وجود داشته باشد ما دچار مشکل خواهیم شد.

علیرضا سلیمی در موافقت با جدول شماره ۱۴، گفت: ما در این جدول حدود ۷ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان از این منابع به دست می آید از این رقم در حوزه سرمایه گذاری و کمک به شرکت ملی پخش و پالایش، همچنین در بحث حوزه شرکت ملی گاز کمک های بسیار خوبی صورت گرفته است و اگر این جدول حذف شود مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جدول در حوزه یارانه بیمه ملوانان می باشد که حدود ۱۰ همت گنجانده شده است، همچنین در این جدول در حوزه کالابرگ الکترونیکی ۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است ما مکرر گلایه می کردیم که اگر کالابرگ الکترونیکی توزیع نشود باعث ایجاد تورم خواهد شد که ما در این قسمت بسیار خوب عمل کرده ایم.

وی ادامه داد: به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی همچنین بحث یارانه نان و یارانه دارو نیز مبالغ بسیار خوبی اختصاص داده شده که لازم است این جدول مورد تائید صحن علنی قرار گیرد.

حاجی بابایی در توضیح جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه ها حدود ۷۵۸ همت در بخش درآمدها و ۷۵۸ همت نیز در بخش هزینه ها است به دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳ همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳ همت از طریق مدیریت منابع صورت می پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰ درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود. صیادان را نیز به آن اضافه می کنیم.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه ها است، سعی شده با توجه به منابع و محدودیت ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه ها محقق گردد، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت، یکی کالابرگ ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می شد همچنین در خصوص عنوان صرفه جویی انرژی که در این جدول آورده شده این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ ها باید به صورت نقدی و در جدول جداگانه ای مطرح شود.

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی در توضیح جدول شماره ۱۴، تاکید کرد: در خصوص زنجیره نفت و گاز مجلس مصوبات کارآمدی را داشته، در جلسات متعدد سرمایه گذاری و بهینه سازی انرژی به درستی تعریف شده است حتی رقم ۱۴.۵ درصد نفت را که تمام پول های زنجیره ای نفت و گاز است در احکام جداگانه ای تقسیم بندی شده، متاسفانه دولت این احکام را رعایت نکرده است به جای رعایت احکام حساب سرمایه گذاری و بهینه سازی را کنار گذاشته و خود تصمیم گیرنده بوده، عملی که انجام داده خلاف مصوبات مجلس است، ما احتیاج به بهینه سازی داریم، برای بهینه سازی پول گذاشته شده، برنامه تنظیم شده است، از دل همان برنامه ها باید درآمدها جبران شود و همچنین باید به احکامی که در سال اول و دوم تصویب شده توجه ویژه شود.

تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۰ مرتبط با بودجه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف با ۱۲۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حاجی بابایی: کمیسیون تلفیق جدول مرتبط اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها را احیا کرد

بنابراین گزارش، در ابتدا حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول شماره ۲۰ گفت: اگرچه این جدول در بودجه ۱۴۰۳ حذف شده بود اما ما آن را به لایحه بازگرداندیم چرا که جدول فوق جایگاهی برای وارد کردن هر پروژه‌ای است که امکان اجرایی شدن دارد.

وی افزود: وقتی که یک پروژه‌ای ۵ سال به نام یک شهرستان در جدول شماره ۲۰ قرار گرفته است اکنون مردم با حذف آن چه فکری خواهند کرد؟ و با حذف این جدول چه بلایی بر سر پروژه‌ها و طرح‌های شهرها و روستاها خواهد آمد؟ بنابراین آبروی مجلس و نمایندگان خواهد رفت چرا که منجر به کأن لم یکن تمام پروژه‌های واجد شرایط خواهد شد.

سلیمی: جدول شماره ۲۰ سرابی است که می‌خواهد صرفا دل نمایندگان را خوش کند

بنابراین گزارش، علیرضا سلیمی در مخالفت با جدول شماره ۲۰ گفت: معتقدم این جدول سرابی است که به نمایندگان نشان داده می‌شود تا دلشان به اجرای یکسری پروژه‌ها خوش شود اما امروز با توجه به تدوین برنامه هفتم دیگر این جدول جایگاهی ندارد و یک سراب و وعده توخالی بیش نیست.

وی افزود: چندین هزار پروژه بر زمین مانده از همین جدول شماره ۲۰ نشأت می‌گیرد و با اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد چرا که باید مشخص شود که چه میزان عددی مشخصا به چه پروژه‌ای تعلق می‌گیرد نه آن که هر کسی که زور بیشتری داشت از این اعداد بردارد.

میرتاج‌الدینی: با حمایت از جدول مرتبط با اجرای پروژه‌ها قدم محکمی در راستای رونق کشور برداشته می‌شود

در ادامه، محمدرضا میرتاج‌الدینی در موافقت با جدول فوق گفت: ترانزیت شرق به غرب نمونه اقداماتی است که توسط جدول شماره ۲۰ به سرانجام خواهد رسید بنابراین این جدول مسیری آینده را روشن می‌کند، در واقع اگر ترانزیت شرق به غرب انجام شود درآمد آن کمتر از نفت برای کشور نخواهد بود لذا باید با حمایت از جدول قدم محکمی در راستای رونق کشور برداریم.

نماینده دولت: جدول شماره ۲۰ فقط گسترش انتظارات، عدم پاسخگویی و کاهش توانایی دولت در انجام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت

همچنین نماینده دولت در مخالفت با جدول مذکور گفت: با توجه به اینکه اعتبارات لازم برای بسیاری از طرح‌ها که در جدول شماره ۲۰ گنجانده شده‌اند، وجود ندارد، این جدول فقط گسترش انتظارات، عدم پاسخگویی و کاهش توانایی دولت در انجام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت و نتیجه دیگری از آن حاصل نمی‌شود.

جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۲ و جداول الحاقی درخصوص منابع و مصارف حوزه انرژی با ۱۳۸ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

هادی بیگی‌نژاد در تشریح این جدول گفت: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شد تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را در این جدول بیان کند. همچنین ذینفعان این موضوع از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و ... را درج کنند و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود، ادامه داد: در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری؛ حساب بهینه‌سازی و ... آمده در جدولی درج شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه درباره این جدول بیان کرد: این جدول گزارشگری بوده و به نوعی اطلاع‌رسانی است.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره این جدول گفت: در این جدول فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

اعتبارات بودجه ای نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳ مشخص شد

در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۱ در خصوص توزیع اعتبارات نیروهای مسلح با ۱۶۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح بخش درآمدی جدول ۲۱ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: مجلس یازدهم اقدامات موثری در حوزه های مختلف از محرومیت زدایی گرفته تا حوزه همسان سازی حقوق بازنشستگان، مسائل فرهنگی و بحث تولید تاکنون داشته است؛ حدود ۳۱ میلیارد تومان در بودجه امسال به موضوع تولید اختصاص تا در حوزه استانی و ملی تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: در جدول ۲۱ مجلس گام بلندی برای اقتدار و امنیت دفاعی کشور برداشته است که در جای خود یک حرکت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی محسوب می شود. توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در جدول ۲۱ به صورت جزئی بررسی شد که در آن حدود ۱.۸ دهم میلیارد یورو در آنجا تخصیص داده شده که زوایای مختلف امنیت کشور را از مرزها گرفته تا پایتخت را مورد بررسی قرار می دهد. جلسات گوناگونی بین دولت و مجلس برای بودجه امنیت و دفاع ملی گذاشته شد تا این مسئله مورد توجه قرار بگیرد، با تصویب این بودجه به مسئله دفاعی کشور پیام قدرتمندی داده می شود.

حاجی بابایی در ادامه تاکید کرد: این رقم یعنی ۱.۸ دهم میلیارد یورو نرخ تصویبی دولت بوده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با جدول ۲۱، گفت: دولت مساعدت در این حوزه را به اندازه کافی انجام داده، همچنین مبلغ ۱.۸ دهم میلیارد یورو که در آن قرار داده شده از محل تهاتر نفت بوده، در مجلس ۱.۸ دهم میلیارد یورو مازاد بودجه است، این عدد بالاتر از مبادلات ارزی کشور است، موجب اختلال در بازار ارز می شود، دولت با این مسئله مخالف است، دو نرخی بودن ارز در حال حاضر مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

اسامی میهمانان جلسه علنی ۱۱ اردیبهشت ماه

حمد رشیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی اسامی میهمانان را به شرح زیر قرائت کرد:

- جمعی از فرهنگیان بسیجی شهرستان بهشهر از استان مازندران

-جمعی از دانشجویان بسیجی علوم اجتماعی علامه طباطبایی تهران

وافقت مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه کشور/ معافیت مالی ایثارگران در زمان بررسی قانون جامع ایثارگران تعیین تکلیف می‌شود

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند.

همچنین نمایندگان در ماده 31 به دنبال ایرادات شورای نگهبان، دولت را صرفا مجاز به تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و جانبازان و شهدای امنیت و اینکه «رزمندگان به ازای هر 12 ماه حضور در جبهه مشمول 8 درصد معافیت شوند»، کردند.

بنابراین گزارش احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهاد معافیت مالی رزمندگان را ارائه کرد و درخواست کرد که مجلس بر مصوبه خود اصرار ورزد و همراه دیگر مصوبات اصرار شده جهت بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود که دکتر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر و پیشنهاد این نماینده گفت: از آنجا که این مصوبه مشمول اصل 75 قانون اساسی شده و بار مالی دارد دیگر نمی‌توانیم بر آن اصرار ورزیم یا اصلاحش کنیم ضمن آن که در همین برنامه هفتم دولت مکلف شده است ظرف 6 ماه قانون جامع ایثارگران را بیاورد، این در حالی است که قانون برنامه ششم تا همان زمان تمدید شده است، لذا بهتر است از این ماده عبور کنیم چرا که نمی‌توانیم مدافعان حرم را نادیده بگیریم اما در قانون جامع ایثارگران تکلیفی شده است که همه موارد در آن ذکر شده است بنابراین پیشنهاد می‌کنم عبارت «مجاز است» را جایگزین عبارت « مکلف است» کنید. در نهایت عبارت «مجاز است» به هر دو بند اضافه شد.

بنابراین گزارش نمایندگان با این پیشنهاد با 156رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ممنوعیت ارائه خدمات مرتبط با شرکت‌های صوری با هدف اجرای قانون مبارزه با پولشویی مصوب شد

همچنین نمایندگان در راستای مبارزه با فساد، آیین‌نامه اجرایی محدودیت ثبت، تأسیس، تغییرات و ممنوعیت ارائه خدمات مرتبط با شرکت‌های صوری موضوع قانون مبارزه با پولشویی توسط دستگاه های اجرایی و موسسات خصوصی عهده دار مأموریت عمومی با پیشنهادات وزارتخانه های مرتبط با مسئولیت سازمان ثبت اسناد به تصویب شورای عالی پولشویی با اصلاح تبصره (1) ماده (11) این لایحه موافقت کردند.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح مواد 33، 38، 40، 42، 44، 48، 50، 51، 53 و 55 به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصرار ورزیدند.

به موجب یکی از این اصلاحات در ماده 42 عبارت «ظرفیت و تولید نفت خام تا 5 میلیون و 500 هزار بشکه در روز اقدام قانون لازم را به عمل آورد» حذف شد.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح مواد 58، 59، 61، 65، 66، 67، 69، 70، 71 و 75 به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصرار ورزیدند.

به موجب یکی از این اصلاحات در بند (ث) ماده 69 ؛ عبارت «دولت مکلف است نسبت به تعیین ضوابط، کیفیت و نحوه جبران متناسب با محرومیت در بخش خصوصی اقدام قانونی نماید» جایگزین عبارت «دولت مکلف است به منظور اجرای این حکم از طریق اعمال تعرفه مربوط و اصلاح نظام پرداخت کارانه در بودجه سنواتی خدمات ذینفعان را مطابق قوانین جبران نماید»، شده است.

همچنین در ادامه نمایندگان با اصلاح مواد 76، 77، 78، 80، 83، 85، 88، 89، 97 و 102 به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصرار ورزیدند.

به موجب یکی از این اصلاحات در الف ماده 88؛ عبارت «قانون گزینش معلمان و کارکنان مصوب سال 1374» به عبارت «قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مصوبه 14 شهریور 1376» اصلاح می شود.

همچنین نمایندگان مواد 100، 101، 103، 105، 106، 107، 112، 114، 116 و 117 را اصلاح کردند.

متن گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم را در ذیل مشاهده کنید.

اعلام تنفس جلسه علنی نوبت صبح 11 اردیبهشت ماه مجلس

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ضمن اعلام تنفس نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 11 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در ساعت 12 و 03 دقیقه، گفت: نشست علنی بعدی بعد از نماز ظهر حدود ساعت 13 برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست