آنچه امروز در صحن علنی مجلس گذشت؛

ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه رفع شد / ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

سیاست

66363
ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه رفع شد / ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

در نشست علنی روز یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش جداول لایحه برنامه هفتم توسعه برای رفع ایرادات شورای نگهبان به آن در دستور کار قرار گرفت و برای تامین نظر این شورا، نمایندگان با این گزارش موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان و به ریاست دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار هفتگی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش کمیسیون تلفیق در مود لایحه بودحه سال ۱۴۰۳ کل کشور بخش دوم جداول اعده شده از سوی شورای نگهبان

قانون مدیریت خدمات کشوری گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان

کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد ۱طرح استفساریه جزء (۱) بند «الف» ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده 

گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (٤٨) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵) قانون اساسی

گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی 

گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه

گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف و اجرای ناقض قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندکی پالایشگاه نفت ابادان.

طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان در دستور کار مجلس قرار گرفت

نشست علنی روز یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور ۱۹۸ نماینده آغاز شد و گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (ایرادات شورای نگهبان) و گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در دستور کار امروز صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در جلسه امروز صحن علنی مجلس قرار است گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان، گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۳) بحث و بررسی شود.

همچنین گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱) و بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره رسیدگی به لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نیز در دستور کار صحن علنی امروز مجلس قرار دارد.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی، گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه آبادان برای دستور کار امروز صحن علنی مجلس پیش بینی شده است.

قالیباف در نطق پیش از دستور: نسبت به جبران خسارت های وارده در سیل خراسان رضوی اهتمام ویژه شود

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز- یکشنبه ۳۰ اردیبهشت- مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد امام رضا (ع) گفت: ما در کشور عزیزمان ایران هر چه داریم از این امام رئوف داریم و امیدواریم همانند گذشته توجهات امام رضا(ع) شامل حال همه ما مردم عزیز ایران و تمام مسلمانان جهان بشود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع سیل در استان خراسان رضوی گفت:همچنین درگذشت تعدادی از هم‌وطنان در حادثه سیل در استان خراسان رضوی را به خانواده‌های آن عزیزان، مردم شریف آن دیار و عموم ملت ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

قالیباف تاکید کرد: ضروریست علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان این حادثه و پیگیری روند درمان کامل آنها نسبت به جبران خسارت های وارد آمده به امول و منازل مردم در شهر مشهد و در شهرستان‌های فریمان، کلات، سرخس و طرقبه و شاندیز اهتمام ویژه شود.

با رای نمایندگان مجلس؛

ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه رفع شد

 در نشست علنی روز یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش جداول لایحه برنامه هفتم توسعه برای رفع ایرادات شورای نگهبان به آن در دستور کار قرار گرفت و برای تامین نظر این شورا، نمایندگان با این گزارش موافقت کردند.

در جریان رسیدگی به این لایحه، رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در تذکری گفت: قرار بود دولت ۳۴ هزار میلیارد تومان در بخش گندم تامین کند و دغدغه امروز کشاورزان در استان گلستان، جو است که همچنان روی دست آنها مانده و باید مجلس و دولت در این باره اقدام درخور توجهی انجام دهند.

محمدباقرقالیباف در پاسخ به تذکر نوروزی گفت: مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به تامین کالاهای اساسی داشت به ویژه اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت گذاری لازم در بخش گندم و جو انجام داده تا چنین مسائلی رخ ندهد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش‌ کمیسیون کشاورزی در این باره تنظیم شده و در سه‌شنبه نظارتی مجلس قرائت خواهد شد تا بین واردات و تولیدات داخل به ویژه جو که از اقلام اساسی است، تنظیم لازم انجام شود و این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود.

در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم؛ لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ به مجمع تشخیص رفت

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور( بخش دوم جداول) اعاده شده از شورای نگهبان جهت رفع ابهامات و مغایرت‌های هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام را با ۱۷۴ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

این گزارش به شرح زیر است:

۱- اعتبار مرکز آموزش عالی فیروزآباد و پردیس بین‌المللی کیش عیناً به دستگحاه اجرایی ذیربط به ترتیب دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتقال یافت.

۲- عنوان ردیف‌های ۷۵۰۰۰۰۱۱۴ ، ۷۵۰۰۰۰۱۱۳، ۷۵۰۰۰۰۱۱۰ و ۷۵۰۰۰۰۳۰ به پرداخت دیون مطابق آراء صادره قضایی تغییر یافت.

۳- کمیسیون بر حکم ذیل جدول شماره ۷ درخصوص پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان اصرار ورزید.

۵- در عنوان جدول شماره ۲۰ طرح‌های مطالعاتی و اجرایی موضوع ردیف ۵۵۰۰۰۰۸۱ عبارت «طرح‌های این جدول پس از طی مراحل اخذ ماده ۲۳ قابل اجرا است» اضافه شد.

۶- در ذیل جداول مربوط به اصلاح عناوین ردیف‌ها این عبارت درج می‌شود «اعمال تغییرات عناوین و انجام طرح‌ها مشروط به رعایت فرآیند ماده ۲۳ و تأمین اعتبار آن است.»

۷- در جدول شماره ۲-۲۲ مبالغ بر اساس فروض مندرج در جدول ۴-۲۲ تنظیم شده است. بنابراین در قسمت دوم این جدول حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی این مبلغ با عنوان یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام ، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی (پس از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع سهم دولت) با مبلغ ۱۴۳ هزار میلیارد ریال در بند آخر قسمت مصارف مبلغ مربوط به تسویه سایر گواهینامه‌های صرف جویی انرژی به ۲۹۰ هزار میلیارد ریال اصلاح می‌شود.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد که روح‌الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه دستورکار وکلای ملت در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور بخش دوم جداول اعاده شده از سوی شورای نگهبان

-گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

-گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان

-کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد ۱طرح استفساریه جزء (۱) بند «الف» ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

-گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

-گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

-بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی

-گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی

-گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه

-گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض و استنکاف و اجرای ناقض قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی پالایشگاه نفت آبادان

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی غایبان و متاخران این جلسه را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱-علی آذری

۲-یحیی ابراهیمی

۳-حسین بامیری

۴-مسعود  پزشکیان

۵-احمد جباری

۶-حسین رئیسی

۷-همایون نجف‌آبادی

۸-محمد سرگزی

۹-سید صادق طباطبایی‌نژاد

۱۰-پرویز محمدنژاد

۱۱-علی مطهری

۱۲-سیدعلی موسوی

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 30 اردیبهشت ماه) قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود گفت: پیشاپیش فرا رسیدن سالروز میلاد نورانی امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و فرا رسیدن دهه کرامت را به تمام مردم شریف ایران و عموم شیعیان جهان تبریک و تهنیت می‌گویم. ما در کشور عزیزمان ایران هر چه داریم از این امام رئوف داریم و ان‌شاءالله همانند گذشته برکات و توجهات امام رضا (ع) شامل حال همه ما مردم عزیز ایران و تمام مسلمانان جهان بشود.

وی افزود: درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سیل در استان خراسان رضوی را به خانواده های آن عزیزان، مردم شریف و مومن آن دیار و عموم ملت ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

رئیس مجلس اضافه کرد: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان این حادثه و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به اموال و منازل مردم در شهر مشهد و در شهرستان‌های فریمان، کلات، سرخس، طرقبه و شاندیز اهتمام ویژه شود. مجموعه استانداری، وزارت کشور، شهرداری، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مسئول باید امکانات خود را برای رفع نیازهای مردم بسیج سازند.

قالیباف با بیان اینکه حل مشکل مردم در محله سیدی مشهد و ایمن سازی سازه‌های ناپایدار در آن محله و دیگر نقاط شهر باید به طور خاص مورد توجه قرار گیرد، افزود: تا ما دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقات مشابه، آن هم در یکی از بزرگترین کلان شهرهای کشور، نباشیم فلذا مهمتر از همه این است که اشکالات زیرساختی برای مدیریت بارندگی‌های شدید در کلان شهر مشهد، مشخص شده و برای رفع آن با قید فوریت اقدام شود و لازم است کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تا وصول نتیجه پیگیری کند.

قالیباف تصریح کرد: همچنین فرارسیدن روز ملی جمعیت را گرامی‌ می‌دارم. تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از افتخارات مجلس یازدهم است که رهبر معظم انقلاب از آن ‌به عنوان قانونی راهبردی یاد کردند. امیدوارم با توجه ویژه دستگاه‌های موظف در اجرایی کردن قانون، شاهد دستیابی به اهداف جمعیتی برنامه پیشرفت در افق پنج ساله کشور باشیم.

قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها یکی از کارآمدترین قوانین برای کمک به تولید است

وی ادامه داد: شورای محترم نگهبان در هفته گذشته قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تأیید کرد و این قانون جهت اجرا، ابلاغ شد. تا پیش از مجلس یازدهم، هیچ قانون مدونی برای سامان‌دهی اجاره‌بها وجود نداشت. افزایش افسارگسیخته اجاره بها در این چند سال، لطمه جدی به معیشت مستاجران زده است. ساماندهی بازار اجاره‌بها از مطالبات قدیمی مردم از مجلس بود که توانستیم پس از دهه‌ها، آن را به سرانجام برسانیم و ریل‌گذاری لازم برای ساماندهی این بازاردر مجلس یازدهم به اتمام رسید. اجرای دقیق و کامل این قانون، بار مهمی از دوش ضعیف‌ترین طبقات جامعه برخواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه با تایید شورای نگهبان قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها، نهایی شد، ادامه داد: بی تردید این قانون یکی از کارآمدترین قوانین برای کمک به تولید است البته ضرورت دارد تولیدکنندگان نسبت به ظرفیت‌های این قانون آشنا شوند و دولت محترم نیز از این ظرفیت‌ها برای کمک به بخش تولید بیشترین استفاده را بکند.

پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت «بازار سرمایه» جلسه فوق‌العاده برگزار کند

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: در حال حاضر بدون رعایت ضوابط و مقررات، اوراق با نرخ های بسیار بالا از طریق بانک مرکزی و دستگاه های دولتی منتشر می شود که این موضوع به شدت بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشته است.

وی بیان کرد: امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی جلسه داریم و این موضوع را مطرح خواهیم کرد اما لازم است به صورت ویژه حمایت های لازم را از بازار سرمایه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که در هفته جاری جلسه فوق العاده ای درباره وضعیت بازار سرمایه برگزار شود.

قاضی‌زاده هاشمی: خسارات سیل مشهد به سرعت برآورد شود

 سیداحسان قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: حادثه سیل اخیر در خراسان رضوی باعث درگذشت تعدادی از هموطنان مان شد و از سوی دیگر خسارت های زیادی به شهرستان های فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه وارد شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر راه ارتباطی ۵۲ روستا و آب شرب روستاهای زیادی از خراسان رضوی قطع شده است. متاسفانه به بخش کشاورزی، دامداری و باغداری استان هم آسیب زیادی وارد شده و باید به سرعت تمام این خسارت ها استخراج شود و اعتبارات برای رفع این خسارات جابجا شود.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سفر چند ساعته وزیر کشور به استان خراسان رضوی برای بازدید از مناطق سیل زده کافی نیست و انتظار می رود که خسارات ناشی از سیل به طور دقیق برآورد شده و اعتبارات لازم برای جبران این خسارات تخصیص داده شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: متاسفانه احداث بندهای دستی و غیرکارشناسی منجر به تشدید سیل شد. از سوی دیگر ویلاسازی در مجاورت رودخانه ها و عدم نظارت بر این ساخت و سازها باعث شد که شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان مان در این حادثه باشیم.

مصری: به وضعیت افراد آسیب‌دیده از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم رسیدگی شود

«سیدکاظم دلخوش» در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: در وهله اول، جان‌باختن تعدادی از هموطنان را در حادثه سیل مشهد را تسلیت می‌گویم اما حدود یک ماه و نیم پیش در امامزاده ابراهیم آتش‌سوزی شد که همه سازه‌ها چوبی بود و خسارت زیادی وارد شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۳۰ خانه در حادثه آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم از بین رفت و الان برخی از خانوارها در چادر به سر می‌برند. انتظار آن است تیمی از مجلس شورای اسلامی مشخص شده و ابعاد این موضوع را بررسی کند.

«عبدالرضا مصری» نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: کمیسیون عمران به این مساله با جدیت ورود کرده اما باید فکری به حال افرادی کرد که خانه آن‌ها بر اثر این آتش‌سوزی خراب شده و هیچ پناهی ندارند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست