«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

بازسازی بافت فرسوده تهران با ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

مصطفی خدابخشی

مصطفی خدابخشی

اقتصاد

69640
بازسازی بافت فرسوده تهران با ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

آنطور که از شهرداری تهران به گوش می رسد قرار است بافت فرسوده در مناطق ۲۲ گانه به چینی ها سپرده شود تا طی یک سال جای بافت پر معضل شهری ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوساز ساخته و تحویل شهروندان شود.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: ساخت مسکن در تهران و نیاز انباشته در این حوزه به یکی از چالش های پیش روی پایتخت نشینان مبدل شده است. بر اساس آمار از مجموع جمعیت بیش از هشت میلیونی تهران چیزی حدود ۳۷ درصد در بافت های فرسوده اقامت دارند و این یعنی هم فرصت و هم تهدید.

فرصت از این جهت که ظرفیت گسترده ای برای ایجاد واحدهای جدید در ارتفاع با تخریب بافت فرسوده فراهم خواهد شد و از سوی دیگر عدم توجه به آن می تواند زمینه ساز عمیق تر شدن شکاف معضلات در این بافت های مسکونی شود.

با وجود اینکه سال ها از نمایان شدن معضلی به نام بافت فرسوده در تهران می گذرد اما همچنان این چالش در پیش روی آن قرار دارد و حالا شهرداری این کلانشهر در پی آن است تا با کمک چینی ها بافت های فرسوده مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران را مورد ساخت و ساز قرار دهد. پروژه ای که در طی آن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوساز به تهران اضافه خواهد شد.

این پروژه که با اما و اگرهای بسیاری رو به رو شده یک سوال اساسی را با خود به همراه دارد و آن اینکه آیا تولیدکنندگان داخلی و فعالان صنعت ساختمان در داخل کشور توان اجرای چنین پروژه ای را نداشتند؟ آیا با توجه به تجربه ساخت واحدهای مسکونی پردیس توسط چینی ها که کمترین نزدیکی با فرهنگ مردمان کشورمان را دارد باید چشم انتظار ظهور غول های سیمانی در دل پایتخت باشیم؟

آنطور که مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران گفته ساخت این واحدهای مسکونی از نظر طراحی نزدیک به محله اکباتان خواهد بود. وی بر این باور است که در صورت تامین مالی و انتقال تکنولوژی ریسک سرمایه گذاری از سوی تولید کنندگان داخلی که عموما در اجرای پروژه زمان برتر عمل می کنند از بین خواهد رفت و مردم به منظور تجمیع واحدهای مسکونی در اجرای پروژه رغبت بیشتری از خود نشان خواهند داد. آنطور که خبرها حکایت دارد چینی ها وعده تحویل این واحدهای مسکونی در طول یک سال را داده اند. وعده ای که در صورت تحقق می تواند حجم قابل توجهی از نیاز بازار در تهران را مرتفع سازد.

مهدی هدایت می گوید که عدم انجام پروژه های بزرگ مقیاس در بافت های فرسوده یکی از موضوعات چالش زا در ادوار گذشته مدیریت شهری بوده است که حالا وقت آن رسیده روی آن دست گذاشته و یکبار برای همیشه راهکاری علمی و عملی برای عبور از این بحران را فراهم کرد.

با توجه به اینکه هنوز ورود چینی ها به بازار ساخت و ساز تهران به مرحله قطعی نرسیده و همه چیز در مرحله تفاهم قرار دارد به نظر می رسد در صورت نهایی شدن آن انتقال تکنولوژی یکی از موضوعاتی است که مدیران شهری در انعقاد قرارداد می بایست به آن توجه داشته باشند تا در آینده ضمن کاهش ارز بری اشتغال زایی قابل توجهی در این حوزه در سطح کشور فراهم آید.

در تایید این موضوع هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران بر این نکته تاکید داشته که انتقال تکنولوژی جدید، استفاده از کارگران ایرانی و بهره گیری مصالح ساختمانی ایرانی از سوی چینی ها مواردی است که در مفاد قرارداد احتمالی با کارفرمایان این کشور ذکر خواهد شد.

در حالی تهران همچنان با بافت فرسوده دست به گریبان است که بر اساس نیاز روز به صورت سالانه این شهر نیازمند احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است. برای تحقق این میزان از تولید ورود به موضوع بافت های فرسوده و عبور از لایه سخت یک امر اجتناب ناپذیر است، امری که عموما به دلیل نبود قانون در برخی از موارد با مخالفت مالکان برای تجمیع پلاک ها زمین گیر شده و باعث شده تا بافت فرسوده همچنان به عنوان یک کلاف سردرگم در پیش روی مدیران شهری قرار گیرد.

به هر صورت ورود چینی ها به بازار ساخت و ساز بافت فرسوده را باید هم فرصت و هم تهدید دانست که هم می تواند با انتقال تکنولوژی زمینه را برای حضور موثرتر پیمانکاران داخلی در پروژه ها آینده فراهم آورد و هم اینکه در صورت ندید افق بلند مدت برای این موضوع می تواند این بازار را به مقصدی دائمی برای چشم بادامی ها مبدل سازد که در طول زمان این بازار پر تحرک را به خود اختصاص دهند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد