۷ اکتبر، پایان افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

یادداشت‌ها

77493
7 اکتبر، پایان افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی

صفیه رجائی هرندی

گروه سیاسی ایران آنلاین: هفتم اکتبر سالروز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای نظامی در تاریخ درگیری‌های اسرائیل و فلسطین یعنی طوفان‌الاقصی است؛ حالا یک سال است که از آغاز این عملیات بزرگ می‌گذرد و شاید کمتر کسی فکر می‌کرد قرار است عمر آن تا این اندازه به درازا بکشد، عملیاتی که در واقع واکنشی بود به نقض‌های پی در پی اشغالگران صهیونیستی در مسجدالقصی و سرکوب فلسطینی‌هایی که تنها خواهان بازپس‌گیری سرزمینی بودند که به ناحق از آنان سلب شده بود.

طوفان ‌الاقصی در واقع نقطه عطفی در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها علیه رژیم غاصب صهیونیستی به شمار می‌رود، چرا که سطح شکنندگی رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت و جبهه مقاومت توانست با این عملیات کاخ رویاهای رژیم صهیونیستی را فروبپاشد و افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل را از بین ببرد تا جایی که امروز هیچ جای امنی در سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد که در تیررس موشک‌ها و راکت‌های جبهه مقاومت قرار نگرفته نباشد. در واقع، طوفان الاقصی هیمنه رژیم صهیونیستی را در هم شکست و ادعاهای آنها درباره گنبد آهنین را هم بی‌اعتبار کرد و باعث شد شکاف عمیقی در داخل اسرائیل ایجاد شود.

البته جبهه مقاومت در طول این یک سال هزینه‌های انسانی زیادی را نیز متحمل شد و در این راه برخی از فرمانده‌هان نظامی ارشد خود و شخصیت‌های تاثیرگذاری همچون سیدحسن نصرالله - دبیرکل حزب‌الله، اسماعیل هنیه - رئیس دفتر سیاسی حماس و بسیاری دیگر را از دست داد اما با خون همین شهدا بود که مقاومت سر پا ماند و قدرتمندتر و با اراده‌تر از گذشته به راه خود ادامه داد.

عملیات طوفان الاقصی با تاثیرات گسترده‌ای در ابعاد گوناگون سیاسی، نظامی، اقتصادی و غیره برای اسرائیل همراه بود و توانست ایده اسرائیل به‌عنوان «سرزمین امن» برای یهودیان جهان را دچار لرزه کند؛ چراکه طبق گزارش مراکز مطالعاتی از داخل سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل در این مدت با افزایش بی‌سابقه مهاجرت معکوس به خارج از سرزمین‌های اشغالی روبرو بود.

این جنگ طولانی‌مدت چالش‌های اقتصادی نیز به همراه داشت و اگرچه چالش‌هایی که این جنگ یک‌ساله برای اسرائیل ایجاد کرد در مقایسه با نابودی کامل اقتصاد غزه چندان پررنگ نیست اما موجب شد همه چیز به‌طور چشمگیری تغییر کند و اکنون این رژیم با یک بحران‌ اقتصادی بزرگ دست و پنجه نرم کند تا جایی که بلومبرگ در گزارشی نوشته رشد تولید ناخالص داخلی اسرائیل بین آوریل تا ژوئن تنها به ۰.۷ درصد رسید که ۵.۲ واحد درصد کمتر از انتظارات اقتصاددانان است.

در سالی که گذشت، دشمن صهیونیستی همه توان خود را بسیج کرد و سران آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای غربی هم در حمایت از این رژیم چیزی کم نگذاشتند، اما با این وجود نه تنها پیروز میدان نبود بلکه هیچ دستاوردی هم نتوانست کسب کند و همین جنایات موجب شد که ندای اعتراض به اسرائیل در سراسر دنیا طنین انداز شود.

در واقع، طوفان‌ الاقصی توانست تأثیر زیادی در افزایش آگاهی عمومی جهانی درباره حقوق مردم فلسطین و در مقابل نقض حقوق بشر توسط اسرائیل داشته باشد. برپایی تظاهرات‌های متعدد در محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در بسیاری از کشور‌های غربی و حتی شهرها و دانشگاه‌های مختلف آمریکا همگی نشان از تغییر و رشد و بالندگی افکار عمومی نسبت به جبهه مقاومت و در مقابل آن جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی دارد.

خبرنگار سیاسی*


انتهای پیام/
دیدگاه ها