چاره فرهنگ اهالی فرهنگ هستند+ فیلم

رضا کیانیان و محمدرضا جلا‌ئی‌پور در برنامه دیالوگ «ایران» از اقداماتی برای آشتی دوباره اهالی فرهنگ و هنر با صحنه گفته‌اند

چاره فرهنگ اهالی فرهنگ هستند+ فیلم

ترمیم اعتماد، کار آسانی نیست. به زمان نیاز دارد و صداقت. شکاف که عمیق‌تر باشد، همت بالاتری برای استقامت و تلاش بر این دو اصل می‌طلبد. این قاعده مرمت هر رابطه است. وعده‌ها که وعید نشود می‌توان توقع داشت تا دعوت هم بی‌پاسخ نماند. صحنه فرهنگ و هنر هم منتظر صداقت مدیران و تصمیم‌گیرندگان فرهنگی برای عملی شدن وعده‌هاست به امید اینکه برخی اهالی عزلت گزیده به میدان برگردند و آشتی دوباره برای اعتلای فرهنگ و ایجاد تغییر در ساختارهای معیوب شکل بگیرد. آن طور که محمدرضا جلائی‌پور، پژوهشگر اجتماعی و قائم‌مقام معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری، می‌گوید باید فرصت داد تا زمینه این تغییر و گشایش به شکل تثبیت شده‌ای شکل بگیرد و البته به تعبیر او با راهکاری که به جای اینکه طرف مقابل ببازد، تعداد برندگان گشایش افزایش یابد. صحبت‌های رضا کیانیان هم اما برآمده از توقعاتی است که نمی‌شود بدون انتظام به آن، منتظر بشارت‌های نجات‌بخش ماند. او گرچه معتقد است که فعالان عرصه فرهنگ و هنر آماده کار هستند اما بر این نکته هم تأکید دارد که این امر نیازمند برداشتن بارهای سنگین از دوش هنرمندان است. او از تعبیر «جان کندن» برای تلاش‌های چندین ساله فعالان عرصه فرهنگ و هنر برای دور زدن موانع استفاده می‌کند و می‌گوید: «یعنی زمان آن رسیده که بالاخره یک عده‌ای از آقایان دولتمردان بیایند و بگویند این همه جان کندن بس است، این هم کمک ما به شما.» راهکارهایی برای رسیدن به این وفاق بخشی از صحبت‌های رضا کیانیان و محمدرضا جلائی‌پور با «ایران» است که می‌خوانید.

هنر

«گاو»؛ اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران

«گاو»؛ اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران

فیلم «گاو» روایتی تأثیرگذار از پیوند عاطفی انسان و دارایی‌هایش است. مهرجویی با اقتباسی هنرمندانه از داستان غلامحسین ساعدی، اثری خلق کرده که همواره در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد بود. در این گزارش، به بررسی روند اقتباس فیلم از کتاب، تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو اثر و اهمیت آن‌ها در فرهنگ ایرانی می‌پردازیم.

هنر

خاطره تلخ کارگردان «آریاشهر دو نفر» از اکران «ملاقات با جادوگر»/ قرار بود ژوله بازی کند

خاطره تلخ کارگردان «آریاشهر دو نفر» از اکران «ملاقات با جادوگر»/ قرار بود ژوله بازی کند

کارگردان فیلم «آریاشهر دو نفر» گفت: از آنجایی که «ملاقات با جادوگر» چند سال پشت صف اکران مانده بود، خاطره تلخی از اکران آن داشتم و نگران شدم نکند آن شرایط برای «آریاشهر دو نفر» هم تکرار شود. قرار شد امیرمهدی ژوله در فیلم بازی کند که یکی، دو جلسه هم جلوی دوربین رفت اما مشکلاتی ایجاد شد و همکاری نکردیم.

هنر

«دایناسور» گیشه‌دار سینما شد!

«دایناسور» گیشه‌دار سینما شد!

با حذف «عینک قرمز» می‌توان گفت فیلم‌های اکران نوروزی همگی میلیاردی می‌فروشند و در ابتدای مسیر اکران نویدبخش فروش خوبی را برای گیشه سال ۱۴۰۴ می‌دهند.

هنر

«اکران سیار» موفق بود؟

«اکران سیار» موفق بود؟

مدیرعامل بهمن سبز گفت: «اکران سیار» یکی از روش های خلاقانه برای جذب مخاطبان خاموش سینمای ایران است. ما با راه‌اندازی این فرآیند توانستیم نسبت به سال گذشته که مخاطبان‌مان ۳۰۰ هزار نفر بودند، بیش از یک میلیون مخاطب را در ۷۵۰ اکران سیار پای تماشای فیلم‌ها بیاوریم.

هنر

بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند

بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند

در سال‌های اخیر، سازندگان فیلم و تلویزیون توانسته‌اند با اقتباس از بازی‌های ویدیویی، تجربه‌های جذابی را برای مخاطبان ایجاد کنند. برخلاف گذشته که بیشتر فیلم‌های اقتباس شده از بازی‌ها شکست می‌خوردند، این روزها شاهد تولید آثار بسیار موفق هستیم که نه تنها طرفداران بازی‌ها، بلکه عموم مردم را نیز به سینماها آورده اند.

هنر

اندر حکایت یک جایزه پربحث و وضعیت گیشه فیلم منتخب تماشاگران فجر

اندر حکایت یک جایزه پربحث و وضعیت گیشه فیلم منتخب تماشاگران فجر

این روزها که فیلم «پیشمرگ» در نوبت اکران نوروزی روی پرده سینماها رفته، تعداد کم تماشاگرانش، بار دیگر این پرسش‌ را مطرح کرده که چطور این فیلم از سوی تماشاگران جشنواره فجر به عنوان بهترین اثر انتخاب شده و برخلاف دیگر فیلم‌های برنده سیمرغ مردمی جشنواره فجر، در اکران عمومی با اقبال مواجه نشده است؟

هنر