تکمیل و راه اندازی سامانه املاک و اسکان در اولویت دولت چهاردهم

راه و شهرسازی

265
تکمیل و راه اندازی سامانه املاک و اسکان در اولویت دولت چهاردهم

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی وظایف مختلفی در حوزه¬های متفاوت برعهده دارد. یکی از بخش¬هایی که زیر نظر اوست، حوزه مسکن است. در این زمینه قانون سامانه املاک و اسکان را داریم که از اهمیت بالایی برخوردار است. فردی باید در این وزارتخانه مشغول شود که به موضوعات مربوط به مسکن از جمله سامانه املاک و اسکان آشنایی داشته باشد و آن را در دستور کار قرار دهد. مجلس از جایگاه نظارتی خود برای اجرای این قانون استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایران اقتصادی؛ سامانه املاک و اسکان مزیت­های بیشماری دارد. به همین دلیل، کارشناسان بر لزوم تکمیل و راه­اندازی این سامانه تأکید دارند. از سوی دیگر، مصوبات مجلس به عنوان نقشه راه سیاست­گذاری در کشور مطرح هستند و باید جایگاه آن­ها حفظ شود. اگر مجلس به تصویب قوانینی بپردازد و نظارتی بر اجرای آن­ها صورت نگیرد، در واقع کار بیهوده­ای در مجلس صورت گرفته است. بنابراین، نیاز است اجرای قانون سامانه املاک و اسکان با جدیت در دستور کار باشد و به اجرای آن نظارت شود.

قانون سامانه املاک و اسکان مصوبه مجلس یازدهم است. اما متأسفانه هنوز این سامانه تکمیل و راه­اندازی نشده است. با توجه به مزیت­هایی که سامانه املاک و اسکان به لحاظ بهبود سیاست­گذاری­ها در حوزه مسکن دارد، کارشناسان و اهالی رسانه اصرار دارند این قانون اجرایی شود و اطلاعاتش در راستای حل مشکلات حوزه مسکن و املاک به کار گرفته شود.

نظرات فتح اله توسلی، عضو مجلس شورای اسلامی را در ادامه در خصوص مزیت­های سامانه املاک و اسکان و لزوم راه­اندازی آن می­خوانید.

توسلی با اشاره به این موضوع که سامانه املاک و اسکان یک موضوع اساسی و مهم برای مدیریت حوزه مسکن و املاک کشور است، تصریح کرد: ساخت و سازهای بی قاعده، فروش ملک به چند نفر و فروش املاک با اسناد جعلی تا حدود زیادی با ایجاد سامانه املاک و اسکان رفع می­شود. آمار دقیق سکونت و مالکیت افراد در این سامانه ثبت می­شود و به این ترتیب، زمینه برای سیاست­گذاری­های صحیح و مقابله با تخلفات به وجود می­آید.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در سامانه املاک و اسکان ثبت می­شود، می­توانیم بفهمیم وضعیت اسکان و مالکیت املاک به چه صورت است. به طور مثال، مشخص می­شود که فلان واحد مسکونی در چه تاریخی به فروش رسیده است، در چه تاریخی به اجاره داده شده است و موجر و مستأجر چه کسانی هستند. این اطلاعات کمک زیادی به بهبود فضای سیاست گذاری کشور در حوزه مسکن خواهد کرد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه جامع املاک و اسکان به ارائه آمارهای کلان در حوزه مسکن به سیاست­گذاران در مجلس و دولت می­پردازد و به این لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات این سامانه به ما می­گوید که در هر شهر، استان و کل کشور چقدر واحد مسکونی وجود دارد. چه تعداد از آن­ها خالی هستند و چه کسانی در آن­ها سکونت دارند.

توسلی گفت: با تطبیق دادن اطلاعات سامانه املاک و اسکان با اطلاعاتی که در دیگر سامانه­ها داریم، می­توانیم نیازهای حوزه مسکن را شناسایی و در راستای رفع آن­ها اقدام کنیم. تمامی این مسائل، به قانون­گذاری­ و سیاست­گذاری­های بهتر در حوزه مسکن می­انجامد و می­توانیم به رفع مشکلات و موانع بپردازیم.

وی ادامه داد: بنده چندین بار با رسانه­های مختلف مصاحبه کرده­ام و به این مسئله معترض شده­ام که چرا سامانه املاک و اسکان تکمیل و راه­اندازی نشده است. عملیاتی­سازی سامانه مورد بحث نیازمند همکاری زنجیره­ای از دستگاه­هاست. به نحوی که اطلاعات دقیق از اسکان و املاک در کشور به دست آید. مشاورین املاک، شهرداری­های منطقه، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت راه و شهرسازی و بخش­های مختلف آن، دستگاه­های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد و وزارتخانه­هایی که ساختمان­هایی در اختیار دارند، باید با این سامانه همکاری کنند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تکمیل و راه­اندازی سامانه املاک و اسکان یک اولویت است که در دولت چهاردهم باید با جدیت مدنظر باشد. به روزرسانی این سامانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مجموعه­ای باید مکلف باشد که این سامانه را به روز کند و اطلاعات دقیق در آن دسترس قرار بگیرد.

توسلی در خصوص عدم همکاری سازمان ثبت احوال و بانک مرکزی با سامانه املاک و اسکان کشور خاطرنشان کرد: وقتی قانونی در مجلس مصوب شده است، باید تمامی دستگاه­ها همراهی لازم را داشته باشند. سازمان ثبت احوال اطلاعات افراد و خانوارها را در اختیار دارد و باید آن­ها را برای تکمیل سامانه املاک و اسکان با رعایت ملاحظات امنیتی در اختیار قرار دهد. بانک مرکزی نیز بر اساس قانون، وظایفی در ارتباط با تکمیل سامانه دارد که باید انجام دهد.

این عضو مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی وظایف مختلفی در حوزه­های متفاوت برعهده دارد. یکی از بخش­هایی که زیر نظر اوست، حوزه مسکن است. در این زمینه قانون سامانه املاک و اسکان را داریم که از اهمیت بالایی برخوردار است. فردی باید در این وزارتخانه مشغول شود که به موضوعات مربوط به مسکن از جمله سامانه املاک و اسکان آشنایی داشته باشد و آن را در دستور کار قرار دهد. مجلس از جایگاه نظارتی خود برای اجرای این قانون استفاده خواهد کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار راه و شهرسازی