نماینده مجلس تاکید کرد؛

تکمیل سامانه املاک و اسکان؛ اولویت وزیر جدید راه و شهرسازی دولت چهاردهم

راه و شهرسازی

275
تکمیل سامانه املاک و اسکان؛ اولویت وزیر جدید راه و شهرسازی دولت چهاردهم

عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای به بیان توضیحاتی درباره اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان توسط وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم پرداخت.

حامد یزدیان، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایران درباره اهمیت شناسایی خانه های خالی و اخذ مالیات از این خانه ها و لزوم تکمیل خانه های خالی گفت: تکمیل سامانه املاک و اسکان باعق افزایش عرضه خانه ها برای ساماندهی وضعیت زمین و ملک خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس مقرر شده است اطلاعات این خانه ها در سامانه املاک و اسکان بارگذاری شود، در دو سال گذشته ارگان های مختلف همکاری لازم را برای این قضیه نداشتند با وجود اینکه مسکن مهمترین مساله کشور محسوب می شود و به معیشت مردم گره خورده است.

این نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: این سامانه می تواند به میزان زیادی به ساماندهی وضعیت زمین و ملک در کشور کمک کند، قیمت ها را بشکند.

یزدیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا ارگان های مختلف در این قضیه همکاری لازم نداشتند و برخوردی با آن ها صورت نگرفته است؟ توضیح داد: در یک سری از مسائل جدیت در کشور کمتر بوده و این مساله هم از آن دست است. اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی از این دست است.

وی افزود: راه کار اجرای این قانون ارتباط سامانه های مختلف با هم است، اگر سامانه املاکمان با سامانه های مصرف آب و برق و گاز و مالیاتی و… لینک شود امکان شناسایی خانه های خالی کار خیلی سختی نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و ابزارهای معمولی و لینک این سامانه ها به یکدیگر می توانیم این موارد را تشخیص بدهیم. به نظر می رسد می تواند مودیان مالیاتی را با همین کار شناسایی کرد و از آنها مالیات گرفت و از ظرفیت نهادهای مردمی نیز می توان برای شناسایی این موارد استفاده کرد.

وی ادامه داد: مسئله این است که برای اجرای قانون ما کمتر به سراغ استفاده از این ظرفیت ها رفته ایم و حاکمیت عزمی در این قضیه نداشته است.

یزدیان افزود: برخی از صاحبان این خانه های خالی همکاری لازم را نداشته اند و مانع از به کار گرفتن این ابزار سامانه املاک و اسکان شده اند. ما در بسیاری از استان هایمان به اندازه نیاز ظرفیت خانه های خالی داریم که اگر آن ها را فعال کنیم بسیاری از مشکلات بخش مسکن برطرف می شود و می توانیم به طور جدی با مشکلات تورم مسکن مقابله کنیم.

نماینده اصفهان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از وزیر راه و شهر سازی چنین مطالبه ای خواهد داشت و سامانه املاک و اسکان به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: امیدواریم وزیری که انتخاب می شود توان این مدیریت را داشته باشد، وزارت راه و شهر سازی با ۱۷ معاونت این ظرفیت را دارد و این از مطالبات جدی ما است. ساماندهی اوضاع مسکن از تعهدات نیمه کاره دولت قبل است و تکمیل سامانه املاک و اسکان بسیار مهم است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار راه و شهرسازی