نماینده مجلس تاکید کرد؛

کاهش هزینه‌ها با مردمی‌سازی ساخت مسکن

راه و شهرسازی

329
کاهش هزینه‌ها با مردمی‌سازی ساخت مسکن

جعفری آذر گفت: دولت باید در راستای اجرای قانون توسعه ۲۵ درصدی مساحت مسکونی کشور گام بردارد. در این راستا، استفاده از ظرفیت مردم برای ساخت و سازها اهمیت دارد. ساخت مسکن در سطح خرد می تواند بسیار کمک کننده باشد. تولید مسکن در سطح خرد و به صورت شخصی ساز و ویلایی برایمان مزیت هایی دارد و علاوه بر تسریع در خانه‌دار شدن مردم، هزینه ساخت مسکن را نیز کاهش خواهد داد.

به گزارش ایران مسکن جزو نیازهای اولیه خانوارهاست و دولت بر اساس قانون موظف است برای تأمین این نیاز اساسی خانواده‌ها چاره­ای بیندیشد. طی سال‌های اخیر دسترسی اقشار ضعیف و متوسط به مسکن مناسب با سختی فراوانی روبرو شده است. به ویژه خانه‌دار شدن برای جوانان تبدیل به یک رویا شده است. در کلان‌شهرها این مشکل جدی‌تر است و هزینه مسکن به یک معضل و مشکل بزرگ برای مردم تبدیل شده است.

نکته مهم این است که در کنار وضعیت نامساعدی که اقشار ضعیف و متوسط به لحاظ مسکن دارند، سوداگران و سودجویان در حال بهره‌برداری از شرایط هستند و به مال‌اندوزی مشغولند. با توجه به این شرایط، دولت و مجلس ساماندهی حوزه مسکن را در دستور کار قرار داده است.

مجلس یازدهم در راستای افزایش عرضه مسکن به تصویب قانون جهش تولید مسکن پرداخت. دولت قبل نیز مصوباتی در همین زمینه داشته است که از آن جمله می‌توان به مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن از 550 به 800 میلیون تومان اشاره کرد.

به زعم بسیاری، چارچوب‌های لازم برای افزایش تولید مسکن ایجاد شده است و فقط نیاز به عزم جدی دولت برای اجرای این قوانین داریم. همان طور که رئیس جمهور بارها اذعان کرده است، قوانین جامع و خوبی در حوزه‌های مختلف و از جمله مسکن وجود دارد که اجرای آن‌ها به حل و فصل مشکلات کمک خواهد کرد.

حالا منتظر هستیم ببینیم وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول حوزه مسکن، چه برنامه‌ای در این زمینه به اجرا می‌گذارد. به زعم بسیاری، مسکن باید جزو اولویت‌های فوری دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی باشد.

در ادامه نظرات علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس در خصوص لزوم به اجرا گذاشتن طرحی جامع و عاجل در زمینه مسکن که در گفتگو با اتاق اقتصاد مطرح کرده را می‌خوانید.

به گفته جعفری آذر، مسکن چند نکته اساسی دارد. در قانون اساسی ما یکی از حقوق مردم و تکلیف دولت، همین مسئله است. تأمین مسکن مناسب برای شهروندان، تکلیفی است که بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته شده است. در شرایط فعلی، مردم برای دسترسی به مسکن مناسب با مشکلات جدی مواجه هستند. به ویژه جوانان برای این که سقفی بالای سرشان داشته باشند، دشواری­هایی دارند.

نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مهم­ترین اقداماتی که دولت می­تواند در راستای حل مشکل مسکن مردم انجام دهد، این است که از هزینه­های اضافی کم کند. هزینه­های مختلف اعم از عوارض شهرداری، امور مالیاتی، هزینه­های آب، برق، گاز و... باید به حداقل برسد. به طور مثال، دولت و مجلس می­­توانند مساعدت کنند که به مدت پنج سال هزینه­های اضافی را از روی دوش بخش مسکن برداریم و ساخت مسکن را تسهیل کنیم. در این روند، مردم باید بتوانند با رعایت ضوابط شهرداری و بدون نیاز به پرداخت هزینه­های اضافی اقدام به ساخت و ساز کنند.

وی ادامه داد: می­توانیم با از بین بردن هزینه­های جنبی ساخت مسکن به اجرای نهضت تولید مسکن در کشور روی بیاوریم. به نحوی که اجازه دهیم همگان اگر زمین و یا خانه قدیمی­ای دارند به ساخت و ساز بپردازند. به این ترتیب، در کوتاه­ترین زمان ممکن، کاری بزرگ در زمینه ساخت مسکن ملی در کشور رخ می­دهد.

جعفری آذر گفت: در کنار اقدام حاکمیت مبنی بر از بین بردن هزینه­های جنبی ساخت مسکن، باید اعطای تسهیلات در دستور کار باشد. عرضه تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن می­تواند به ساخت و سازها سرعت بدهد. اقدام بعدی که دولت باید در دستور کار قرار دهد، این است که به عرضه زمین به مردم بپردازد. عرضه زمین باید با بررسی­های دقیق صورت بگیرد. به طور مثال، در شهرهای بزرگ ممکن است به اعطای یک قطعه زمین به مردم بپردازیم و اجازه دهیم که آن­ها به ساخت مسکن به صورت آپارتمانی مبادرت کنند. اما در شهرهای کوچک و روستاها می­توانیم به اعطای زمین برای ساخت منزل ویلایی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: تمامی کسانی که متأهل هستند اما مسکن ندارند، باید بتوانند از خدمات دولت در حوزه مسکن ملی بهره­مند شوند. خانه­دار کردن تمامی خانواده­ها باید با جدیت در دستور کار باشد. ساخت و ساز توسط مردم می­تواند به افزایش تولید مسکن در کشور منجر شود. به نحوی که در نهایت حل و فصل مشکلات مردم را در این حوزه شاهد باشیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید در راستای اجرای قانون توسعه 25 درصدی مساحت مسکونی کشور گام بردارد. در این راستا، استفاده از ظرفیت مردم برای ساخت و سازها اهمیت دارد. ساخت مسکن در سطح خرد می­تواند بسیار کمک­کننده باشد. تولید مسکن در سطح خرد و به صورت شخصی­ساز و ویلایی برایمان مزیت­هایی دارد و علاوه بر تسریع در خانه‌دار شدن مردم، هزینه ساخت مسکن را نیز کاهش خواهد داد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار راه و شهرسازی