تسهیل مسیر ساخت و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در صدر اولویت‌های وزارت نفت

انرژی

266
تسهیل مسیر ساخت و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در صدر اولویت‌های وزارت نفت

یک کارشناس انرژی اظهار کرد: قطعاً توسعه پتروپالایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حوزه انرژی از اهمیت بالا برخوردار است. در زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت نفت در مجلس باید برنامه مدون او برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور و اجرای مشوق‌های قانونی که در این زمینه وضع شده است، مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایران اقتصادی؛ کارشناسان در مورد اهمیت و مزیت پتروپالایشگاه‌ها هیچ شکی ندارند. آن‌ها به اتفاق معتقدند که توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور سراسر سود است و باید با جدیت در دستور کار دولت باشد.

توسعه پتروپالایشگاه‌ها بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه نیز بر ضرورت توسعه این مجتمع‌های صنعتی تأکید کرده‌اند.

به ویژه کارشناسان اصرار دارند توسعه پتروپالایشگاه‌های کوچک در دستور کار باشد. از آنجائیکه این واحدها نسبت به پتروپالایشگاه‌های بزرگ نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارند، توسعه آن‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

توسعه پتروپالایشگاه‌ها قطعاً نیازمند جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است. به زعم کارشناسان، دولت باید پیش پای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کند و آن‌ها را به سمت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور سوق دهد.

به نظر می‌رسد، بسیاری از کشورهای در حال توسعه اهمیت جذب سرمایه‌گذار را درک کرده‌اند. اما بسیاری بر این عقیده‌اند که هنوز در کشور ما ضرورت و جایگاه این مسئله به خوبی فهم نشده است. هنوز سرمایه‌گذاران در پیچ و تاب‌های اداری و بروکراسی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عظیم گیر می‌کنند! در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه شرایط آسانی برای جذب سرمایه‌ها دارند و بروکراسی عریض و طویل را در این زمینه از بین برده‌اند.

از دولت چهاردهم و وزارت نفت آتی انتظار می‌رود به انجام اقدامات اساسی و جدی در زمینه برداشتن موانع پیش روی سرمایه‌گذاران مبادرت کند و با اعمال مشوق‌های حداکثری آن‌ها را به سمت راه‌اندازی این واحدهای صنعتی سوق دهد.

نظرات محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی را در ادامه می‌خوانید.

قدیری در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور و این که این موضوع باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار داشته باشد، تصریح کرد: پتروپالایشگاه‌ها از این جهت که افزایش درآمدهای صادراتی کشور را تضمین می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این روش، به جای اینکه نفت خام را صادر کنیم و درآمد اندکی به دست بیاوریم، آن را تبدیل به محصولات با ارزش‌تری مانند بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های پتروشیمیایی می‌کنیم و چندبرابر ارزش افزوده به دست می‌آوریم.

وی ادامه داد: تولید محصولات نهایی به و فروختن آن‌ها به جای نفت خام به لحاظ گسترش بازارها نیز برایمان مهم است. این تولیدات بازار گسترده‌تری نسبت به نفت خام دارد و فروش آن‌ها راحت‌‌تر است. در شرایط تحریم مجبور هستیم نفت را با قیمت تخفیفی بفروشیم یا آن‌ را تهاتر کنیم تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. اما محصولات پتروشیمیایی و فرآورده‌ها قابلیت تحریم کمتری دارند و می‌توانیم با قیمت‌های بالاتری آن‌ها را به فروش برسانیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های بیشماری برای کشور دارد و به یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شود. توسعه اشتغال و ایجاد بستری برای جذب سرمایه‌های خارجی نیز از دیگر مزیت‌های توسعه این مجتمع‌های بزرگ صنعتی در کشور است. همین جذب سرمایه‌گذاری به کنترل تورم منجر می‌شود.

قدیری گفت: با توجه به مباحثی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نیاز است دولت چهاردهم و وزارت نفت آتی موضوع توسعه پتروپالایشگاه‌ها را با جدیت در دستور کار داشته باشد. راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. نیاز است دولت بیشترین مشوق‌ها را در این زمینه اعمال کند و به اجرای مشوق‌های قانونی مانند تنفس خوراک بپردازد. این روند در نهایت به نفع دولت خواهد بود. زیرا محصولات پتروشیمیایی و دیگر فرآوده‌ها نسبت به خام فروشی نفت برای دولت ارزآوری بالاتری دارد.

وی ادامه داد: دولت باید برنامه‌ریزی مدونی برای ارائه مشوق به سرمایه‌گذاران حوزه پتروپالایگاه‌ها داشته باشد و زمینه را برای توسعه آن‌ها فراهم کند. اختصاص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات مورد نیاز پتروپالایشگاه‌ها می‌تواند راهکار مناسبی باشد. کاهش بروکراسی پیش روی سرمایه‌گذاران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. ارائه تضامین بانکی برای خرید نیز می‌تواند کارگشا باشد. در این زمینه، حتی صندوق توسعه ملی می‌تواند ورود کند و به ارائه تضامین بپردازد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است و در نهایت دولت و همه مردم از نتایج مثبت آن بهره‌مند می‌شوند. پیش بردن این امر نیازمند عزم جدی وزارت نفت هست و همکاری فراوزارتخانه‌ای را هم می‌طلبد. به ویژه کاهش مجوزهای دست  پا گیر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. لازم است وزارت نفت برنامه‌ریزی‌ای داشته باشد که سرمایه‌گذاران در کمترین زمان ممکن به راه‌اندازی این مجتمع‌های صنعتی مبادرت کنند.

قدیری در پایان تأکید کرد: قطعاً توسعه پتروپالایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حوزه انرژی از اهمیت بالا برخوردار است. در زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت نفت در مجلس باید برنامه مدون او برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور و اجرای مشوق‌های قانونی که در این زمینه وضع شده است، مورد توجه قرار بگیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار انرژی