ایران تا ۵ سال دیگر هاب تولید محصولات پتروشیمی می شود

تولید ۱۳۳ میلیون محصول پتروشیمی در کشور

295
تولید 133 میلیون محصول پتروشیمی در کشور

آخرین آمارهای گمرک در ۵ ماهه سال جاری نیز نشان می دهد صادرات کالاهای پتروشیمی ۹.۸ میلیارد تن شده با حجم وزنی ۲۴.۵ میلیون تن ارزش گذاری شده که ۱۲.۸ درصد رشد در ارزش تجاری و ۱۲.۵ درصد رشد در وزن صادراتی بوده است که درآمدی حدودا ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه داشته است.

به گزارش ایران؛ تولید محصولات پتروشیمی در کشورمان هم اکنون به حدود 80 میلیون تن در سال رسیده که حدود ۳۰ میلیون تن آن صادرات، ۱۳ میلیون تن فروش داخلی و مابقی خوراک بین مجتمعی بوده است.

 به نظر می رسد با احداث چندین پروژه دیگر این میزان از 100 میلیون تن نیز فراتر خواهد رفت، این در حالی است که بد نیست بدانیم 40 سال گذشته این میزان از 2 میلیون تن تجاوز نمی کرد.

نقطه قوت افزایش تولید این محصولات در سال جاری و با بهره برداری از 20 طرح و پروژه پتروشیمی در سراسر کشور بود به طوری که رکورد افتتاح طرح های تولید پتروشیمی در سال جاری شکسته شد.

از طرف دیگر بد نیست بدانیم هم اکنون 87 درصد کالاها و تجهیزات این صنعت ارزآور در داخل تولید شده و با توجه به هدفگذاری وزارت نفت باید شاهد خودکفایی در تولید این محصولات تا چند سال دیگر باشیم.

همچنین هم اکنون آنطور که مسئولین وزارت نفت می گویند برنامه ریزی برای توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در مناطق مکران، لامرد، انرژی‌بر پارسیان، دیر و طرح توسعه ماهشهر انجام شده و پیش‌بینی می‌شود نخستین فاز از طرح‌های منطقه پتروشیمی مکران امسال به بهره‌برداری برسد.

به طور کلی اما می توان گفت در سال جاری ۲۰ طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ طرح افتتاح شده و ۱۵ طرح دیگر هم به زودی به بهره برداری می‌رسند.

 از این تعداد ۷ طرح تاکنون افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱02 میلیون تن می‌گذرد هر چند که براساس برنامه هفتم توسعه باید تولید محصولات پتروشیمی به 133 میلیون تن برسد.

هم اکنون صادرات محصولات پتروشیمی کشورمان به 5 قاره جهان صورت می گیرد و آخرین گزارشها حاکی از ارزآوری 16 میلیارد دلاری این صنعت سودده برای ایران است، هر چند که طی 5 سال گذشته میزان ارزآوری این محصولات چیزی حدود 65 میلیارد دلار برآورد شده است.

آخرین آمارهای گمرک در 5 ماهه سال جاری نیز نشان می دهد صادرات کالاهای پتروشیمی ۹.۸ میلیارد تن شده با حجم وزنی ۲۴.۵ میلیون تن ارزش گذاری شده که ۱۲.۸ درصد رشد در ارزش تجاری و ۱۲.۵ درصد رشد در وزن صادراتی بوده است که درآمدی حدودا 10 میلیارد دلاری برای ایران به همراه داشته است.

طبق این گزراش، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، گاز طبیعی مایع شده با ارزش ۲۰۲ میلیارد دلار، پروپان مایع شده با ارزش ۱.۴ میلیارد دلار و متانول با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار سه قلم عمده کالای صارداتی در این مدت هستند.

تبدیل ایران به مرکز تولید صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تا ۵ سال دیگر

در همین خصوص مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: جریان واردات کالا و تجهیزات تا ۵ سال آینده در این صنعت معکوس می‌شود و ایران تبدیل به هاب و مرکز تولید صنایع نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری ۲۰ طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ طرح افتتاح شده و ۱۵ طرح دیگر هم به زودی به بهره برداری می‌رسند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این طرح‌ها در استان‌های کم برخوردار افتتاح می‌شود، افزود: راه اندازی طرح‌های پتروشیمی در منطقه مکران سرعت گرفته و امید است امسال یکی از این طرح‌ها به بهره برداری برسد.

 شاه میرزایی تصریح کرد: در زمینه تأمین کالا و تجهیزات عمده مورد نیاز صنعت نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی در ۵ سال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در بحث کاتالیست ۱۱۶ سال وابستگی وجود داشت اما در مدت سه سال این دوران را پشت سر گذاشتیم. در صنعت پتروشیمی با توانمندی‌های خود توانستیم دستاوردهای زیادی را به دست آوریم.

شاه میرزایی گفت: بیش از ۶۶ سال از قدمت صنعت پتروشیمی کشور می‌گذرد که بالغ بر ۹۵ درصد آورده آن متعلق به بعد از انقلاب اسلامی است.

رشد ۷.۵درصدی بازار جهانی صنعت پتروشیمی در سال‌های آینده

احمد جزایری کارشناس صنعت پتروشیمی نیز به تولید ۸ محصول پایه پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه حدود ۳۲ میلیون تن در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال ۲۰۲۳ بدون احتساب پایین‌دست ۶۱۷ میلیارد دلار بود که این رقم با رشد متوسط ۷.۵درصدی در سال ۲۰۳۲ به یک تریلیون و ۱۶۲ میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته جزایری، محیط زیست از جمله چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی است که با توجه به رشد این صنعت در سال‌های آینده باید نگاه ویژه‌ای به حل این چالش کرد. وی بر توسعه زنجیره ارزش سازگار با محیط زیست ، مدیریت منابع و هزینه‌ها، کاهش شدت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، توسعه صنعت سبز و رعایت قوانین بین‌المللی محیط زیستی به منظور توسعه پایدار در توسعه صنعت پتروشیمی تأکید کرد.

کارشناس صنعت پتروشیمی در خصوص کربن زدایی در صنعت پتروشیمی افزود: شرکت" هانی ول " به تازگی از یک‌نوع فن آوری رونمایی کرده که علاوه بر افزایش بهره وری تولید پروپیلن و اتیلن، از طریق آن ۵۰درصد انتشار دی اکسید کربن کاهش می‌ یابد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار