صادرات متوقف و قیمت مرغ کاهش خواهد یافت

توقف بلندپروازی‌های افزایش قیمت مرغ

اصناف و بازرگانی

302
توقف بلندپروازی‌های افزایش قیمت مرغ

در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن مرغ به بازارهای هدف صادر شد و برآورد‌ها به گونه‌ای است که در سال‌جاری این میزان از ۵۰ هزار تن تجاوز خواهد کرد

به گزارش ایران طی یک ماهه اخیر شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار بوده‌ایم که این امر با توجه به جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه‌ای در بازار و نیاز به 115 میلیون قطعه‌ جوجه‌ریزی، همخوانی ندارد. به طوری که قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار ۸۷ هزار تومان و در برخی خرده‌فروشی‌ها به 98 هزار تومان نیز می‌رسیدکه نسبت به هفته گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

البته بد نیست بدانیم که قیمت مصوب مرغ 83 هزار تومان است، به همین دلیل می‌توان گفت با افزایش ۶ هزار تومانی قیمت مرغ گرم یا زنده، قیمت مرغ کشتار روز بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

همچنین روز گذشته قیمت مرغ زنده از ۵۸ هزار تومان در هفته گذشته به ۶۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید. کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند، یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر به صادرات مرغ برمی‌گردد، به طوری که بنابر آمار گمرک، طی ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن مرغ به بازارهای هدف صادر شد و برآورد‌ها به گونه‌ای است که در سال‌جاری این میزان از 50 هزار تن تجاوز خواهد کرد.
 
  با ایجاد وقفه، بازار را به هم ریخته‌اند

 صدرا علی‌اکبرخانی یکی از فعالان این صنعت، مقصر گرانی مرغ را مرغدار‌ها دانست و افزود: مرغدار‌ها با ایجاد وقفه در عرضه مرغ زنده به کشتارگاه‌ها تب گرانی را دامن می‌زنند، به طوری که هر موقع عرضه کاهش یابد قیمت مرغ به دنبال آن افزایش می‌یابد. به گفته وی، برخی مواقع ایجاد وقفه در عرضه مرغ به دلایل مختلف انجام می‌شود؛ مثلاً ممکن است در فصل گرما اختلال‌هایی در روند تولید مرغ یا رسیدن به سن کشتار از مرغداری تا رسیدن به کشتارگاه صورت گرفته و زمانی طول بکشد که همین وقفه در عرضه می‌تواند باعث گرانی مرغ زنده شود.
 
 روند افزایش مصرف
 
علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درباره چرایی افزایش قیمت گوشت مرغ در شهریورماه، عنوان کرد: گوشت تولیدی شهریورماه مربوط به جوجه‌ریزی تیرماه و اواخر خردادماه بوده که به دلیل گرمای هوا میزان جوجه‌ریزی در استان‌های جنوبی کاهشی و در مرکز، تراکم تولید پایین آمده بود. ضمن اینکه وزن‌گیری هم کم شده و مرغ‌ها سبک‌تر هستند.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل پایان تعطیلات تابستانی و افزایش مسافرت‌ها، مصرف مرغ در کشور طی شهریورماه روند صعودی دارد. مردم هم عادت به تازه‌خوری دارند و مرغ منجمد تقاضای کمی دارد؛ از این رو مصرف در این ماه افزایش یافت. این مسئول صنفی اظهار کرد: تا دو هفته آینده که مسافرت‌ها روند کاهشی خواهد داشت قیمت گوشت مرغ هم پایین می‌آید.

وی با اشاره به نوسان تقاضا در این ماه اضافه کرد: در حالی که ۱۷ شهریور عنوان شد میزان گوشت مرغ در میدان بهمن کم آمده است اما چند روز بعد در ۲۰ شهریور ۲۰۰ تن اضافه آمد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه صادرات مرغ برای تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها متوقف شده است، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت روز مرغ زنده در بازار به ۶۳ تا ۶۴ هزار تومان رسیده و قیمت تمام شده در شرایط فعلی در حدود ۶۵ هزار تومان است.
 
 نبود مشکل در تأمین نهاده‌های دامی 

ابراهیمی یادآور شد: در تأمین نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد و در نیمه دوم سال با کاهش دما، تولید این محصول پروتئینی روند افزایشی خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پایان اظهار کرد: دولت و تشکل‌ها اجازه نمی‌دهند در تأمین بازار ذرت، جوجه و سویا مشکلی به وجود آید.

با این حال به نظر می‌رسد باید نهاد‌های نظارتی هر چه سریع‌تر جلوی سودجویانی را که خواهان افزایش قیمت مرغ در بازار هستند، بگیرند تا مردم دیگر نگران تأمین مرغ در بازار نباشند و مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اصناف و بازرگانی