مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی

افزایش ۱۶ درصدی خرید تضمینی گندم/ میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱.۹۴۲ میلیون تن رسید

کشاورزی

294
افزایش ۱۶ درصدی خرید تضمینی گندم/ میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱.۹۴۲ میلیون تن رسید

خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن تا ساعت صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور ماه رسید.

به گزارش ایران، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: براساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی دولتی ایران(سیفا) تا صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳، یازده میلیون و ۹۴۲ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰.۴ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

سهراب سهرابی اظهار داشت: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۲۰ میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۱۶۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: ۱۰ استان برتر خرید تضمینی گندم به شرح ذیل می باشند:

استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۶۷ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۷۰ هزار تن، آذربایجان شرقی ۵۹۵ هزار تن، لرستان ۵۳۶ هزار تن ،خراسان رضوی ۵۲۳ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

ده استان پیشرو که بیشترین رشد میزان خرید تضمینی گندم سال جاری را در مقایسه با سال گذشته داشته اند به ترتیب مربوط به استان‌ها به شرح ذیل می باشد.

گلستان ۱۰۰٪، اصفهان ۹۵٪، خراسان شمالی ۸۳٪، مرکزی ۷۲٪، همدان ۷۲٪، چهارمحال و بختیاری ۴۲٪، اردبیل ۳۸٪، خراسان رضوی ۳۸٪، آذربایجان شرقی ۳۸٪، خراسان جنوبی ۳۳٪، قزوین ۳۴٪ و زنجان ۲۰٪ رشد نسبت به خرید تضمینی سال گذشته داشته اند.

وی افزود: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد همچنان ادامه دارد.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی در مورد تولید بذر گندم نیز گفت: میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۵۰۰ هزار تن گذشت و بالغ بر ۹۷ درصد برنامه تولید بذر سال جاری محقق شده است.

 مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری به شرح ذیل می باشد.
- لطف و عنایت خداوند متعال
 - شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار
- تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان
- برنامه ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققین در سطوح ملی و استانی
-مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تاکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه
- افزایش مصرف بذور لیبل دار و تنوع بخشی ارقام از طریق فعالیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات دیم و شرکت های خصوصی تولید بذر 
-مبارزه با آفات، بیماریها و علف های هرز از طریق مدیریت خوب سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استانها
- توسعه کشت های مکانیزه با همکاری بسیار خوب سازندگان دستگاه‌های خطی کار و سایر ادوات دنباله بند و تلاش مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و روسای ادارات فناوری های مکانیزه استانها
- توسعه سامانه های نوین آبیاری
- اجرای طرح جهش تولید دیمزارها که برای چهارمین سال اجرایی کردید و از سطح ۵.۲ میلیون هکتاری سال جاری ۳.۵۵۰ میلیون هکتار مرتبط با گندم بوده و بیشترین بهره مندی را از این طرح محصول گندم استفاده کرده است.
- آموزش کشاورزان
- ایجاد بیش از ۱۰۰۰ مزرعه انتخاب مشارکتی ارقام، تغذیه و تراکم بوته (pvs و pnt و pdt)
- ایحاد ۲۰۰ مزرعه اصلی و ۵۰۰۰ مزرعه تابعی پتانسیل خلاء عملکرد با همکاری دفتر گندم و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار کشاورزی