سهم ۵۰ درصدی نرخ مشارکت زنان تحصیلکرده از اشتغال در رشته‌های تخصصی

کار و اشتغال

289
سهم 50 درصدی نرخ مشارکت زنان تحصیلکرده از اشتغال در رشته‌های تخصصی

سهم زنان شاغل تحصیلکرده از کل جمعیت شاغلان حدود ۴۸.۱ درصد بوده است که رشد ۲.۴ درصدی را به ثبت رسانده است. در مقابل سهم مردان تحصیلکرده از اشتغال کل حدود ۲۳.۷ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. با این اوصاف مقایسه سهم اشتغال زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده گویای این است که زنان تحصیلکرده حدود دو برابر مردان سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایران، تحلیل آمارهای مرکز آمار ایران مربوط به نیروی کار در بهار امسال، نشان می‌دهد که سهم جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان 27.6 درصد بوده و سهم زنان شاغل تحصیلکرده از کل جمعیت شاغلان با 48.1 درصد بیشتر از سهم مردان شاغل تحصیلکرده است.

طبق این گزارش سهم زنان شاغل تحصیلکرده از کل جمعیت شاغلان حدود 48.1 درصد بوده است که رشد 2.4 درصدی را به ثبت رسانده است. در مقابل سهم مردان تحصیلکرده از اشتغال کل حدود 23.7 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.8 درصد رشد را نشان می‌دهد. با این اوصاف مقایسه سهم اشتغال زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده گویای این است که زنان تحصیلکرده حدود دو برابر مردان سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین تحلیل آمارهای مرکز آمار ایران مربوط به نیروی کار در سال 1402 نشان می‌دهد که زنان تحصیلکرده بیشترین نرخ مشارکت را در رشته‌های تخصصی بویژه در رشته «بهداشت» داشته‌اند که حتی این سهم 50 درصدی مشارکت زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده بیشتر بوده است.

طبق این گزارش، زنان تحصیلکرده در سال گذشته ۴۹.۲ درصد در رشته‌های مرتبط با «بهداشت» در بازار کشور مشارکت داشته‌اند که این امر نسبت به مشارکت سایر زنان در دیگر رشته‌ها بیشتر بوده است.

پس از رشته بهداشت، به ترتیب زنان تحصیلکرده در رشته‌های مهندسی، ساخت و تولید با 38.4 درصد و در رشته‌های خدمات با 36.7 درصد، رشته‌های علوم تربیتی با 36.6 درصد و در رشته‌های علوم اجتماعی، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی با 35.1 درصد بیشترین مشارکت را داشته‌اند یعنی مشارکت بالای 35 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم اشتغال زنان تحصیلکرده در رشته‌های دیگر از جمله بازرگانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، علوم تجربی، هنر و علوم انسانی زیر 35 درصد بوده است، رشته‌های مرتبط با «هنر و علوم انسانی» کمترین نرخ مشارکت زنان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که این نرخ مشارکت زنان معادل ۲۹.۷ درصد بوده است.

در مقابل مردان تحصیلکرده در رشته‌های مرتبط با «کشاورزی و جنگلداری» بیشترین نرخ مشارکت را ثبت کرده‌اند. بر این اساس مردان تحصیلکرده در رشته مربوطه مشارکتی معادل ۷۷.۶ درصد داشته‌اند. مردان در سایر رشته‌های بازرگانی، مهندسی ساخت و تولید، فناوری اطلاعات، علوم اجتماعی، خدمات، هنر و علوم اسلامی و بهداشت درصد مشارکت بالای 60 درصد داشته‌اند. در همین راستا، کمترین میزان نرخ مشارکت مربوط به مردان تحصیلکرده در رشته‌های مرتبط با «علوم تربیتی» گزارش شده است که این امر رقمی حدود 47 درصد بوده است.

زنان شمالی صدرنشین بیشترین اشتغال در کشور 

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال، زنان در سه استان شمالی کشور از جمله گیلان، مازندران و اردبیل بیشترین اشتغال را ثبت کرده‌اند. بر این اساس سهم زنان در استان شمالی گیلان در رتبه اول با 84 درصد، سهم اشتغال زنان در استان مازندران با 82 درصد در رتبه دوم و سهم زنان شاغل در استان اردبیل با حدود 82 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

تحلیل وضعیت سهم اشتغال زنان بخش خصوصی در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که سهم اشتغال زنان بخش خصوصی در استان‌های البرز، زنجان، کرمان، اصفهان و یزد بین 80 تا 81 درصد است. سهم اشتغال زنان در سایر استان‌های کشور حدود 67 تا 79 درصد است و تنها چهار استان خراسان جنوبی، سمنان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد زنان شاغل سهم 44 تا 58 درصدی را دارند. همچنین زنان شاغل در بخش خصوصی استان تهران حدود 77.5 درصد و اشتغال در بخش دولتی حدود 22.5 درصد ثبت شده است.

بررسی آماری وضعیت اشتغال در بخش خصوصی و دولتی نشانگر آن است که زنان سهم بیشتری در اشتغال بخش خصوصی دارند و اشتغال در بخش دولتی اولویت بعدی زنان شاغل است.
این آمارها نشان می‌دهد استان‌هایی که از نظر زیرساخت‌های اقتصادی در رده بالاتری قرار دارند سهم اشتغال بخش خصوصی زنان در آن بیشتر است و در مقابل استان‌هایی که کم برخوردار از لحاظ زیرساخت‌ها هستند زنان گرایش بیشتری به اشتغال در بخش دولتی دارند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها