توسعه ساخت پتروپالایشگاهها در دستور کار وزارت نفت

276
توسعه ساخت پتروپالایشگاهها در دستور کار وزارت نفت

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور اظهار کرد: توسعه پتروپالایشگاه‌‌ها یکی از اولویت‌‌های امروز کشور در حوزه پایین دستی است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه نیز به آن توجه شده است. بدیهی است که وزیر پیشنهادی وزارت نفت باید اهتمام جدی در این زمینه داشته باشد و مسیر ساخت پتروپالایشگاه‌‌ها را هموار کند و همه مشوق‌های ممکن را در این رویکرد به بخش غیردولتی تخصیص داد زیرا توسعه پتروپالایشگاه-ها به لحاظ درآمدی به نفع کشور است و بسیاری از مشکلات را می‌‌تواند گره‌‌گشایی کند.

به گزارش ایران کارشناسان در مورد مزیت­ های پتروپالایشگاه­ها شکی ندارند، همگی به اتفاق مطرح می­کنند که توسعه این مجتمع­های صنعتی برای کشور مزیت­های بالایی خواهد داشت. با توجه به این واقعیات، بسترهای قانونی لازم برای توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور فراهم شده است. به عبارت دیگر، قوانین لازم در این زمینه تدوین شده و به لحاظ قانونی مشکلی برای توسعه این واحدهای صنعتی وجود ندارد.

تنها کاری که باید انجام شود، این است که وزیر نفت آتی برنامه مدونی در حوزه توسعه پتروپالایشگاه­ها داشته باشد و اقدامات عملیاتی در این زمینه صورت بگیرد. اجرای مشوق­هایی همچون تنفس خوراک و تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی می­تواند بسیار کمک­کننده باشد.

حالا باید منتظر شویم و ببنیم که آیا نمایندگان مجلس در زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت به بررسی برنامه مدون وی در زمینه توسعه پتروپالایشگاه­ها می­پردازند یا خیر. به زعم بسیاری، توسعه این واحدهای صنعتی پرمنفعت باید با جدیت در دستور کار باشد.

به زعم کارشناسان، نیاز است با استفاده از روش­های مختلف از خام فروشی فاصله بگیریم و حتی الامکان به تولید محصولات نهایی و فرآوری شده بپردازیم. پتروپالایشگاه­ها این امکان را برایمان فراهم می­کنند.

در همین زمینه نیز وزیر نفت پیشنهادی در برنامه اجرایی و عملیاتی خود به مجلس شورای اسلامی به مسئله ساخت پتروپالایشگاه و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی که مجوز تنفس خوراک برای ساخت پتروپالایشگاه را تخصیص خواهد داد اشاره کرده است و اعلام کرده است: « با ساز و کار ایجاد شده در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و به جهت جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات فـرآورده­هـای نفتـی بـویژه بنزین، می­بایست به نحوی اقدام نمود که تمامی میعانات گازی تولیدی کشور که درصد استحصال بنـزین بـالاتری را نسبت به نفت خام دارند، به پالایشگاه‌های داخلی اختصاص یابد. بدین ترتیب ضروری است پالایشگاه نفت خام شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و بخشی از پالایشگاههـای میعانـات گـازی مجموعـه سیراف به ظرفیت ۱۲۰هزار بشکه در روز و همچنین پالایشگاه مهر خلیج فارس به ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه تا پایان دولت چهاردهم به مدار تولید برسند.»

در همین رابطه پیرامون اهمیت تسهیل مسیر ساخت پتروپالایشگاه‌ها، ایران به گفتگو با اسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز پرداخته که در ادامه می­خوانید.

کفایتی در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور و این که این موضوع جزو اولویت­های دولت بعد باشد، تصریح کرد: در ارتباط با اهمیت مسئله پتروپالایشگاه­ها و لزوم توسعه آن­ها شکی وجود ندارد. زیرا تولیدات پتروپالایشگاه­ها ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد می­کنند و حدود ۳ تا ۵ برابر محصولات پالایشگاه­های معمولی ارزش افزوده دارند.

وی ادامه داد: در پتروپالایشگاه­ها از تجهیزات پیشرفته­ای استفاده می­شود و فعالیت­های پتروشیمی و پالایشگاهی را به صورت همزمان داریم. توسعه پتروپالایشگاه­ها در حل مشکلات مربوط به ناترازی بنزین و گازوئیل می­تواند موثر باشد. این واحدهای صنعتی، بازگشت سرمایه خوبی دارند و می­توانند منافع کشور را تأمین کنند. محصولاتی که در پتروپالایشگاه­ها تولید می­شوند نسبت به پالایشگاه­های معمولی تنوع بالاتری دارند. از این نظر نیز توسعه پتروپالایشگاه­ها مهم است.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: می­توانیم برای توسعه حداقل ۵ پتروپالایشگاه طی ۳ تا ۵ سال آینده برنامه ­ریزی کنیم. خوشبختانه برنامه­ریزی­های لازم در وزارت نفت صورت گرفته است و ریل­گذاری­های لازم به لحاظ قانونی انجام شده است. با توجه به این بسترها، می­توانیم به توسعه پتروپالایشگاه­ها مبادرت کنیم.

کفایتی گفت: از آنجائیکه راه­اندازی پتروپالایشگاه­ها نیاز به سرمایه­گذاری زیادی دارد، باید برای جذب سرمایه برنامه­ریزی داشته باشیم. در همین راستا، مجلس قانون تخصیص تنفس خوراک را مصوب کرده­ است. بر اساس این قانون، به میزانی که سرمایه­گذار برای راه­اندازی یک واحد پتروپالایشگاهی هزینه کرده است، خوراک نفت رایگان دریافت می­کند. اجرای این مشوق می­تواند به عنوان انگیزه­ای برای سرمایه­گذاران عمل کند و بستری برای توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: ریل­گذاری­های لازم برای توسعه پتروپالایشگاه­ها صورت گرفته است. مصوباتی مانند تنفس خوراک و امکان تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات مورد نیاز برای پتروپالایشگاه­ها از جمله مشوق­هایی است که برای جذب سرمایه­گذار در نظر گرفته شده است. باید این مصوبات در عمل به درستی اجرایی شوند تا زمینه برای توسعه این واحدهای صنعتی پرسود فراهم شود.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر امکان تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی در شرایط تحریم بسیار کمک­کننده است. پتروپالایشگاه­ها نیاز به تجهیزات پیشرفته­ای دارند که می­توانیم آن­ها را از طریق تهاتر با نفت تهیه کنیم.

کفایتی گفت: برخی کشورها مانند چین علاقمند هستند که از طریق تهاتر به تجارت با کشور ما بپردازند. با استفاده از این ظرفیت می­توانیم به تجهیزات پتروپالایشگاهی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنیم. تا جائیکه امکان دارد باید از مبادی داخلی به تأمین نیازها بپردازیم. اما در برخی موارد خاص می­توانیم به واردات تجهیزات از طریق تهاتر مبادرت کنیم.

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه­ها یکی از اولویت­های امروز کشور در حوزه پایین دستی است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه نیز به آن توجه شده است. بدیهی است که وزیر پیشنهادی وزارت نفت باید اهتمام جدی در این زمینه داشته باشد و مسیر ساخت پتروپالایشگاه­ها را هموار کند و همه مشوق‌های ممکن را در این رویکرد به بخش غیردولتی تخصیص داد زیرا توسعه پتروپالایشگاه­ها به لحاظ درآمدی به نفع کشور است و بسیاری از مشکلات را می­تواند گره­گشایی کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار