ایران آنلاین گزارش می‌دهد؛

دستاورد توجه دولت سیزدهم به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی چیست؟

اقتصاد

61648
دستاورد توجه دولت سیزدهم به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی چیست؟

صادرات خدمات فنی و مهندسی از نظر تئوری های اقتصادکلان یکی از با ارزش ترین نوع صادرات محسوب می شود. چرا که علاوه بر نقش مستقیم در اشتغال زایی و کمک به رشد تولید، می تواند اثرات مهمی هم در جایگاه و قدرت اقتصادی کشورها در بازارهای هدف داشته باشد.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: جایگزین کردن خدمات فنی و مهندسی به راحتی کالا نیست و وقتی کشوری در این حوزه به جایگاه بالای صادراتی برسد، نوعی وابستگی بلند مدت را به خدمات خود در بازارهای هدف ایجاد کرده است که می تواند موقع چانه زنی برای صادرات کالایی هم روی آن حساب کند. از این روست که توجه بالای دولت سیزدهم به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی مورد توجه ناظران قرار گرفته و به عنوان یکی از جهت گیری های درست این دولت در آن یاد می شود.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، در حال حاضر ۳۰ قرارداد جدید صادراتی برای صدور خدمات فنی و مهندسی منعقد شده و هیات هایی هم برای مذاکرات بیشتر در این زمینه به عراق و سوریه و چین اعزام شده اند. این تحرکات با در نظر گرفتن ظرفیت های نیروی انسانی و مهندسی ایران نشان می دهد، دولت در شناسایی ظرفیت ها به درستی عمل می کند. چشم انداز رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی با توجه به این اقدامات در کشور مثبت است.

صادرات یک میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلاری در سال گذشته

بر اساس آمار  سازمان توسعه تجارت، در ۱۲ ماه سال گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به یک میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار رسیده است. عددی که نشان می دهد این حوزه دارای ظرفیت های بالایی برای صادرات است.

هرگونه طراحی، مدیریت، ساخت، اجرا، تعمیر، نگهداری، بهره برداری، آموزش، مشاوره و نصب یک طرح مشخص در خارج از کشور  در آیین نامه مربوطه، به عنوان صادرات خدمات مهندسی معرفی شده است. در بخش اقتصاد خدمات ۱۲ شاخه وجود دارد،  ارتباطات، مهندسی، توزیع، آموزش و خدمات زیست محیطی از جمله شاخه های مهم در این حوزه است، که می توان با نگاهی کوتاه به ظرفیت های بالای این بخش ها در ایران اذعان کرد و در صورتی که مشارکت مردمی هم در این بخش تحقق یابد، افزایش چند برابری صادرات خدمات فنی و مهندسی دور از انتظار نیست و دولت هم نشان داده است که پشتیان این جهش ها است.

در مورد بازازریابی خدمات فنی مهندسی، در وهله اول آمیختهٔ بازاریابی در دسته بندی بازاریابی خدمات فنی مهندسی قرار می‌گیرد که چنانچه بتوان ترکیبی از این آمیخته‌ها داشت، می‌توان در حوزه بازاریابی به توفیقاتی دست یافت. این آمیخته‌ها عبارتند از کالا، مکان، قیمت و توزیع که البته در حوزه بازاریابی خدمات سه آمیخته دیگر نیز به آن اضافه می‌شود شامل فرآیند، پرسنل، شرایط فیزیکی و بهره وری.

اراده دولت تسهیل صادرات فنی است

بر اساس اعلام مسئولان اراده جدی در دولت برای تسهیل مسیر صادرات خدمات فنی مهندسی، شکل گرفته است و در راستای پشتیبانی از فعالیت‌های برون مرزی حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی در سال گذشته اقداماتی مانند اصلاح آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی (مصوب هیات وزیران)،تدوین پیش نویس بسته حمایتی صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی وتدوین برنامه توسعه بازار خدمات فنی مهندسی در کشورهای هدف صادراتی صورت پذیرفته است.

سال گذشته هیات‌های مختلف تجاری و تخصصی به کشورهای عراق، چین، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه اعزام  شد تا زمینه را برای تسهیل صادرات این بخش فراهم کند.

سال گذشته دو رویداد مهم در حوزه گردشگری از جمله همایش جامع گردشگری سلامت و سمپوزیوم گردشگری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی راهکارهای توسعه این بخش‌ها برگزار شد؛ همچنین تشکیل کارگروه توسعه صادرات بخش سلامت با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو به صورت ماهانه برای پایش بازار و رفع موانع در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفته است.

اعتقاد به صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده به جای صادرات خام محور و افزایش درآمد ارزی غیرنفتی کشور، وزارت نیرو را در همکاری با سایر نهاد‌های صادراتی ذیربط برای افزایش و توسعه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی مصر و پیگیر کرده است و با توجه به این جهت گیری می توان به توسعه این صادرات درحوزه صادارت فنی و مهندسی امیدوار بود.

خدمات فنی و مهندسی یکی از ستون‌های اصلی توسعه اقتصادی کشورهاست و سهم عمده‌ای در مبادلات جهانی دارد زیرا از استانداردهای بین‌المللی و جهانی برخوردار است.

ارزش افزوده‌ای که در صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد همراه با نیاز روزافزون اقتصاد جهانی به توسعه عمرانی و زیرساختی یک فرصت بین‌المللی است و برای ایران که از سرمایه‌های قابل توجهی برخوردار است فرصتی مغتنم به حساب می‌آید تا با تدبیر و مدیریت صدور خدمات فنی و مهندسی، میزان بهره‌مندی خود را از فرصت‌های بین‌المللی افزایش دهد.

توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی علاوه بر رونق تولید و خدمات از تاثیرگذارترین عوامل توسعه کمی و کیفی صادرات و توسعه فناوری است.

ایران به جهت موقعیت استراتژیک ویژه در منطقه می‌تواند از مزیت همجواری با کشورهایی که توان تکنولوژی کمتری نسبت به کشور برخودارند از این موقیعت به نفع خود استفاده کند و از این جهت دولت سیزدهم هم به صورت جدی به این بخش توجه کرده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد