افکار عمومی امریکا علیه کمک تسلیحاتی به تل آویو

بین‌الملل

64989
افکار عمومی امریکا علیه کمک تسلیحاتی به تل آویو

امریکا پس از درنظر گرفتن جدیدترین شرایط پرالتهاب غزه تصمیم گرفت که فعلاً از ارسال محموله بعدی سلاح‌های مخرب خود به تل‌آویو خودداری کند و همه چیز را به یک تصمیم‌گیری نهایی در روزهای بعدی موکول کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، امریکا روند ارسال سلاح‌های سنگین خود به تل‌آویو را متوقف کرده تا از حمله گسترده این رژیم به شهر رفح در فلسطین که بسیار مرگبار خواهد بود، جلوگیری کند و این روند را تحت کنترل خویش قرار دهد.
به گزارش روزنامه گاردین انگلیس، دولت جو بایدن بر این باور است که پیامدهای یک حمله همه‌جانبه زمینی از سوی رژیم غیر‌قانونی تل‌آویو به رفح، شهری کوچک که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی گریخته از غزه در ماه‌های اخیر در آن مأوا یافته‌اند، می‌تواند هم برای اسرائیلی‌ها و هم کاخ سفید بسیار مضر باشد و جهان را بیش از پیش از آنها متنفر سازد. دوشنبه‌شب که ارتش صهیونیستی گذرگاه رفح را تسخیر کرد، نگرانی‌های امریکا در این‌باره بیشتر شد و این ترس شدت گرفت که رژیم اشغالگر قدس راه‌اندازی حمام خون تازه‌اش را اجرایی کند.
 
فرایندی تلخ‌تر و عظیم‌تر
به گزارش فرانس‌پرس، امریکا پس از درنظر گرفتن جدیدترین شرایط پرالتهاب غزه تصمیم گرفت که فعلاً از ارسال محموله بعدی سلاح‌های مخرب خود به تل‌آویو خودداری کند و همه چیز را به یک تصمیم‌گیری نهایی در روزهای بعدی موکول کند. از این طریق هم اسرائیل تجهیزات کافی برای حمله تازه‌اش در منطقه را در اختیار نخواهد داشت و هم با انجام این کار پیامی صریح به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی اسرائیل در‌خصوص به تأخیر انداختن حمله مورد بحث داده می‌شود تا او وادار به تجدید‌نظر در این‌باره شود. یک مقام مطلع در پنتاگون که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: «شرایط موجود ما را به این نتیجه رساند که محموله جدید سلاح‌های سنگین‌مان را به اسرائیل نفرستیم و منتظر تحولات بعدی بمانیم.»
گفتنی است، بهره‌گیری اسرائیل از سلاح‌هایی از همین دست می‌تواند نتیجه‌ای تلخ‌تر و با تلفاتی عظیم‌تر از سایر نقاط غزه را رقم بزند.
به گزارش رویترز، کشتی حامل کمک‌های نظامی جدید واشنگتن که حرکت آن به سوی تل‌آویو متوقف شده، ‌دربردارنده تسلیحات سنگین و مرگبار موسوم به جیدامز (Jdams) هم بوده که ساخت شرکت بویینگ امریکاست که علاوه بر هواپیماهای مسافربری، سلاح‌های سنگین تهاجمی برای عرصه‌های جنگی هم می‌سازد. در این کشتی انواع بمب‌ها و مواد منفجره کوچک‌تر هم وجود دارد و رادارهای جنگی نیز مشاهده می‌شود. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس امریکا، تعلیق روند ارسال سلاح‌های سنگین به اسرائیل به معنای مخالفت صریح این کشور با استفاده رژیم تل‌آویو از تسلیحات سنگینی است که می‌تواند رفح را به کانون تازه یک بحران بین‌المللی تبدیل کند. در عین حال جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در مواجهه با خبرنگاران در واشنگتن تأکید کرد: «شاید در ارسال سلاح‌های مورد نیاز تل‌آویو تأخیرهایی از سر مصلحت‌طلبی صورت پذیرفته باشد، اما در ادامه همراهی ما با اسرائیل هیچ شکی وجود ندارد و سیاست ما در این زمینه دقیقاً‌همانی است که قبلاً بودیم.» در همین حال وزارت خارجه اسرائیل هم ادعا کرد، قضایای شهر رفح نباید نشانه‌ای از محو تفاهم بین تل‌آویو و واشنگتن تلقی شود.
 
تحویل پست ریاست جمهوری به ترامپ؟!
به گزارش «والت استریت ژورنال» بیش از آنکه مسائل انسانی موجب متوقف شدن روند ارسال تسلیحات کشتارجمعی از جانب امریکا به اسرائیل شده باشد، فشار شدید افکار عمومی به رئیس‌جمهور امریکا به خاطر حمایت‌های شرم‌آور وی از جنایتکاران اسرائیلی در جنگ غزه که 7 ماه و اندی از شروع آن می‌گذرد و بیش از 34 هزار شهید فلسطینی را برجای نهاده، وی را به اقدام جدیدش واداشته است. اعتراض‌های گسترده به بایدن نه‌فقط توسط مخالفان او بلکه حتی از جانب «هم‌حزبی»‌های وی نیز صورت پذیرفته زیرا آنها بیم این را دارند که با سپری شدن هر روز بیشتر و استمرار نسل‌کشی هولناک اسرائیل در غزه، وضعیت بایدن در دور تازه انتخابات ریاست جمهوری امریکا (که اواسط آبان‌ماه انجام می‌شود) لرزان‌تر از قبل شود و وی در نهایت این پست را که در پایان انتخابات سال 2020 صاحب آن شد، دودستی به دونالد ترامپ پس دهد. دیروز در تحولی مجزا، مایک جانسون رئیس و سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا گفت که معلق ماندن روند کمک‌رسانی تسلیحاتی به اسرائیل لزوماً مورد تأیید نهاد متبوع وی نیست. به گزارش آسوشیتدپرس، جانسون اضافه کرد: «تشکیلات کاخ سفید مسئول و مجری این روند است.»


روزنامه‌نگار؛ وصال روحانی

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل