قیام جهانی علیه صهیونیسم /همه یکصدا خواهان آزادی برای فلسطین

بین‌الملل

64990
قیام جهانی علیه صهیونیسم /همه یکصدا خواهان آزادی برای فلسطین

در پی تداوم اعتراضات دانشجویی در جهان، هم‌اکنون اردوگاه‌های طرفدار فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی به حداقل ۲۴ کشور گسترش یافته و اعتراضات به تمام هفت قاره از جمله تظاهراتی در ایستگاه مک مردو در قطب جنوب رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، در آخرین تحولات در روز گذشته، دانشجویان معترض دانشگاه آمستردام فریاد «فلسطین آزاد» و«مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد.» سر می‌دادند که پلیس با استفاده از باتوم به جمع آنها در کنار بنای یادبود هولوکاست در نزدیکی مرکز شهر یورش برد و آنها را پراکنده کرد. همچنین تصاویری از حمله پلیس به دانشجویان و زیر گرفتن چادرهای آنها به وسیله بولدوزرها موجود است. در مقابل نیز معترضان یک خودروی پلیس را پس از سرکوب تحصن همبستگی با مردم غزه در این دانشگاه مجبور به عقب‌نشینی کردند.
تسری اعتراضات به دیگر دانشگاه‌های اروپا همچنان ادامه دارد. در همین رابطه دانشجویان دانشگاه لوزان سوئیس نیز به انتفاضه دانشجویی جهانی در حمایت از غزه پیوستند.
در دانشگاه لندن نیز معترضان به خاطر پرچم کبوتر در حال پرواز که زیر آن کلمه آزاد (free) نقش بسته بود، با اتهامات تروریستی مواجه شدند، زیرا به گفته پلیس، در بنر آسمان آبی و بدون ابر، آسمان روز 7 اکتبر را نشان می‌داد.
در دانشگاه برلین پلیس آلمان به طرز خشونت‌آمیزی تظاهرات دانشجویان را هنگام سردادن شعار «آزادی برای فلسطین» سرکوب کرد و شماری از معترضین را بازداشت کرد. همچنین در فرانسه، پلیس شماری از دانشجویان شرکت‌کننده در تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن را بازداشت کرد.
در یونان، مردم آتن نیز به دنبال اعتراض دانشجویان یونان در حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمدند که با برخورد خشن نیروهای نظامی مواجه شدند.
در امریکای جنوبی نیز دانشجویان دانشگاه بوینس آیرس در آرژانتین هم در حمایت از غزه و فلسطین تحصن کردند. دانشجویان دانشگاه سائوپائولوی برزیل (USP) نیز با پیوستن به موج اعتراض‌های جهانی به جنایت‌های اسرائیل و حمایت از فلسطین، پایان همکاری‌های دانشگاهی کشورشان با دانشگاه‌های سرزمین‌های اشغالی و قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
در امریکا نیز پلیس نیویورک همیلتون هال دانشگاه کلمبیا را که توسط دانشجویان اشغال شده بود، به طور خشونت‌باری پاکسازی کرد به‌طوری‌که حتی یک افسر با سلاح خود به داخل سالن همیلتون شلیک کرد. به دنبال این عملیات، پلیس نیویورک دستگیری‌های دسته‌جمعی را در دانشگاه انجام داد، جایی که خون و دندان‌های شکسته روی زمین وجود داشت. در دانشکده ناشنوایان دانشگاه جرج واشنگتن نیز دانشجویان تجمعاتی را برای همبستگی با غزه و فلسطین برپا کردند.
اما اعتراضات مردمی نیز در امریکا با سرکوب پلیس مواجه شده است. روز گذشته پلیس امریکا تظاهرات همبستگی با غزه در خیابان‌های نیویورک را مورد حمله قرار داده و شماری از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرد. در این تجمع، گروهی از یهودیان حریدی ضدصهیونیست در تجمع همبستگی با غزه و محکومیت نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی در نیویورک، پرچم این رژیم را پاره کردند. روز سه‌شنبه، دانشجویان معترض در دانشگاه شیکاگو اخطاریه‌ای از مدیران دریافت کردند که در آن تهدید شدند، اگر فوراً اردوگاه خود را ترک نکنند، آنها را بازداشت کرده و در مرخصی موقت اضطراری قرار خواهند داد.
علاوه بر آن، مقامات دانشگاه MIT اعلام کردند که ده‌ها تعلیق موقت و ارجاع به کمیته انضباطی اکنون در حال انجام است.
طبق گزارش‌ها، تاکنون بیش از 2600 دانشجو در سرتاسر ایالات متحده به دلیل سرکوب کمپ‌های ضدجنگ توسط دانشگاه‌ها دستگیر شده‌اند که پلیس برای سرکوب آنها از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و شوکر برقی استفاده کرده است.

تشدید اختلاف دیدگاه‌ها در امریکا
در حاشیه تظاهرات گسترده حامیان فلسطین، بخش کوچکی از مدافعان صهیونیست‌ها نیز چه در داخل و چه در خارج از دانشگاه‌ها برای اثبات موجودیت طرفداری از اسرائیل در جامعه امریکایی، تظاهرات تلافی‌جویانه‌ای را برگزار کردند. ابعاد این تظاهرات هر چند بسیار ناچیز بود، اما انگیزه خصومت در آنها در برابر روندهای جاری از حمایت از فلسطینیان و اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، به وقوع درگیری‌های خشونت‌بار با معترضان حامی فلسطین منجر شد. در این راستا، گزارش‌های زیادی در مورد حمله طرفداران اسرائیل به چادرها به وسیله آتش و گاز اشک‌آور و همچنین ضرب‌وشتم معترضان همزمان با یورش پلیس موجود است.
از همین روی، می‌توان گفت که اختلاف دیدگاه موضوع فلسطین در جامعه امریکایی نقطه آشکارساز و مقیاس کوچکی از اختلافات بنیادین در جامعه امریکایی شده است. پیش از این بسیاری از تحلیلگران امریکایی نسبت به وجود شکاف‌های طبقه‌بندی شده در جامعه امریکایی هشدار داده بودند که در زمان برگزاری انتخابات و کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خود را نمایان می‌کرد.


خبرنگار؛ فائزه‌سادات یوسفی

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل